Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 1 juli 2013

'Pompiers': Nieuw Oldtimersstatuut in voege vanaf 1 juli 2013!

(Foto 1 & 2 ©Carnavalaalstkoentje)

Liefst 7 jaar heeft het aangesleept: het nieuwe 'Statuut voor Oldtimers'.
Melchior Wathelet voerde het in vanaf 1 juli 2013!


De Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet voert in samenwerking met de Belgische Federatie voor Oude
Voertuigen
het nieuwe oldtimerstatuut in.

Liefhebbers zullen 'veel vrijer' kunnen genieten van hun
oldtimer!

Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles uiteraard bij het oude.

CARNAVAL

In 2011 zorgde de wettelijke onduidelijkheid -en het 'talmen' met deze nieuwe wetgeving- ervoor dat men voor Aalst Carnaval een uitzondering moest maken en de driedaagse liet bestempelen als een 'Oldtimerstreffen'.

In 2012 kon men geen kant meer op: vele 'Pompiers' moesten gekeurd worden, of ze konden niet meer dienen voor carnaval.
Er zijn dan ook carnavalsgroepen of -liefhebbers die zwaar geïnvesteerd hebben om hun voertuig op de baan te kunnen houden:
technisch afstellen en verzekeren, keuren met 'gewone nummerplaten', ...

Daarom wordt er in het carnavalsmilieu met gemengde gevoelens gereageerd op de nieuwe wetgeving:
ze komt volgens velen 2 jaar te laat...



VERANDERING

Wat verandert er allemaal?

1) Leeftijd van de oldtimer:
Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl
militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn.
Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.

2) Gebruik oldtimer
Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader van een 'behoorlijk toegelaten manifestatie', of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.

Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een 'behoorlijk toegelaten manifestatie' te zijn.

3) Beperkingen
Oldtimers mogen nog steeds niet gebruikt worden voor commerciële
en professionele doeleinden en er mag geen woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer mee worden verricht.

Info deels overgenomen van Persbericht Minister Wathelet en via:
http://www.bfov.be/index.php/home-nl/79-frontpage-nl/163-het-nieuwe-oldtimerstatuut-est-arrive

Facebookpagina Pompiers Oilsjt:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151503235516419.312487363.95371781418&type=1

(Foto 3: Krantenarchief, augustus 1994)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten