Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 2 april 2014

*REPORTAGE / INTERVIEW* 'Ledeberg Carnaval met Oilsjterse Touch': Frederik vertelt zijn verhaal!

(Foto ©Carnavalaalstkoentje, samen met Frederik)

INLEIDING

In onze reportagereeksen 'NA Carnaval 2014', mag ook
dit verhaal niet ontbreken!

Frederik Van der Hoeven woont in het Gentse, maar is nog steeds erg nauw verbonden met z'n roots: Oilsjt Carnaval!
 

Je komt hem dan ook tegen op vele Aalsterse activiteiten 
én bij  AKV Wadesdavoriet-Pompen Of Verzoipen.
Maar ook in Ledeberg Carnaval drukt hij zijn (vrijwillige) stempel...


Carnavalaalstkoentje vroeg aan Frederik een woordje uitleg, maar het werd een 'boek' bijna...


AALST CARNAVAL

(©Carnavalaalstkoentje, Frederik en zijn vriendin Esmeralda)

Frederik:
"Ik ben al jaren verweven met Aalst en z'n Carnaval en heb er uiteraard ook mijn leven doorgebracht.
Maar toen ik mijn vriendin leerde kennen,
verhuisde ik uiteindelijk naar het Gentse.
Zo gaat dat hé...

In Aalst ken ik Michelleken goed (Prins 1991) en zo kwam ik uit bij
Wadesdavoriet-Pompen Of Verzoipen.
M'n vriendin Esmeralda Fosselle volgde me hierbij.
We hebben ons dan ook weer fantastisch geamuseerd dit jaar!"



LEDEBERG CARNAVAL

(©Frederik en LKV De Boterlekkers 2014)

Frederik:
"Mijn goede kammeraad Christophe had er een carnavalsgroep
'De Boterlekkers'
en z'n vrouwtje Sofie De Boel is daar voorzitter van.
Van 't een kwam 't ander."



"Ik werd de peter 'Pépé Ajoin' van hun kindje Romy en in het carnavalsmilieu ginder wou ik wel eens iets uitproberen...
Ledeberg Carnaval vier ik al 9 jaar.
en de laatste 2 jaar 'intensiever'.
Ik doe de kostumering van die groep inderdaad.
Ontwerp alles en zie dat het plaatje past.
En ik moet zeggen dat ik fier ben op hen!"


(©Frederik Van der Hoeven)

Frederik:
"Ik heb ook respect voor andermans carnaval.
Dat is mijn steentje da'k dan bijdraag
En zo zijn we alle twee gelukkig,
ik en mijn vrouwtje, want zij is van die streek hé..."



ONTWERP KOSTUUM

(©Frederik Van der Hoeven)

Frederik:
"Zo zie, dit heb ik ontworpen: ons kostuum voor 2014!
Ik teken dat allemaal zelf hé en...
ik kan wel tekenen 'mor ik ben oeik giejnen Dennis', versta je?
Niet lukken da staat niet in mijn woordenboek.

Veel denkwerk aan,
maar het mag gezien worden.
En de stiksters volg ik dan op de voet op
en als het niet goed is verbeter ik dan...
Maar ze doen dat prima!
Prachtig resultaat toch?
We zijn beiden enorme Disney-fans, dus 'inspiratie' haal ik daar ook veel uit!"


(©Frederik Van der Hoeven)

Frederik:
"Ik durf wel achter zo'n 'stikmachieng' staan hé, als 't nodig is.
Ik ben er geen superheld in maar ik trek mijn plan.
Respect voor de uitvoerders,
zo'n kostuums maken is niet simpel!
Daarom kijk ik ook serieus op naar 'onzen Atelier Sandy'.
Elk 'zenne stiel'..."


WAGEN

(©Frederik en LKV De Boterlekkers 2013)

Frederik:
"De Boterlekkers ligt wel aan mijn hart omdat ik weet wat die mensen allemaal doen en moeten doen en met heel veel minder geld als dat 'weir in Oilsjt gewoein zèn'.
Dus daarom heb ik heel veel respect ver die mensen.
Ze doen het toch elk jaar
en elk jaar zijn ze 'om te mooier'!
Dus 'hoed af'...

De wagen is ook in orde hé!
Ik ga op zoek naar mooie koppen...
En ik heb hen leren 'plakken met bruin papier',
een techniek die we nu onder de knie hebben.
Ik zeg 'we' want ik help maar wat mee hé: zij daar maken het geheel..."


(©Frederik Van der Hoeven)

Frederik:
"Ook een leuk werkje was dan het welbekende 'meneer konoin' dat heb ik onder handen genomen.
Veel werk en uren aan versleten: alles beplakt met pluche.
Van isomo naar 'echt konijn', in het kostuum zoals de leden toen..."


"En het logo van de groep, een 'clown',
daarvan hebben we een kop laten maken: prachtig hé..."



Frederik:
"De Boterlekkers' is ne groep da as 'rasechten ajoin' dicht boi men hart ligt.
Ik heb zelfs daar meegedaan in 'ne show' voor een prinsenkiezing en we hebben die dan nog gewonnen ook
Voor volgend jaar heb ik ook al iets in gedachten voor kostumering en t'zal mmmmmmm....mooi zijn.
Ik ben zelfs geen lid, ik doe alles uit vrije wil
en uit respect voor mijn 'beste kammerood'...
De 'helpende Oilsjterse hand', recht uit het hart.
Als ik denk aan Ledeberg Carnaval, denk ik aan De Boterlekkers.



DROOM

(©Frederik Van der Hoeven)

"En...mijn 'grootste droom vèr Oilsjt' es da'k samen met mijn petekindje met carnaval de Grote Markt kan overgaan en wie weet...
ooit 'isj Prinsj zou meigen zen van moin stei'.
Ik zeg wel dromen hé!"

Ja Koen, ik heb ne 'groeite mond mor e klein hartje' eih
Dikke bees voor de bloglezers,
groetjes van 'Pépé Ajoin'
...E vriet verhaal e..."


"Mor ge moetj van moi na oeik giejnen hoiligen mauken,
want ben mor ne simpele jongen ze"


Met dank aan Frederik Van der Hoeven en de Ledebergse Carnavalsgroep 'Boterlekkers'! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten