Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer & Seppe Baeten stelden zich voor als Kandidaten-Prins Aalst 2025! Binnenkort volgen Johan & Sjalen nog! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 17 oktober 2014

*INTERVIEW* Chris Vinck, 'De Carnavalist van de E40'!


'DE CARNAVALIST VAN DE E40'

Sinds begin juli 2014 staat het nieuwe toeristisch infobord  voor Aalst langs de E40!
Naast een beeld van de Grote Markt, staat ook Aalst Carnaval erbij...


Met de foto van één carnavalist als 'grote held': Chris Vinck.
Voortaan, tegen wil en dank,  de 'bekendste' Oilsjteneer...

Carnavalaalstkoentje had een tof interview!


Carnavalaalstkoentje:
"Wat was jouw eerste reactie?"

Chris:
"Een jaar geleden kwam er plots media-aandacht op me af en ik wist eerst niet waarom...
Waarom ik 'in de belangstelling' kwam te staan?!"


Carnavalaalstkoentje:
"Hoe ging dat in z'n werk: hoe kwam men bij dié foto?"

Chris:
"Het verhaal is dat de fotograaf zo'n 500 carnavalsfoto's nam en er zelf één uitgekozen heeft.
Als -toen nog- Losse Groep Bjein Treizen hadden we op carnavalszondag problemen om te mogen invoegen in de stoet.
Ik was vermoeid, want het afwerken van onze vrij imposante praalwagen duurde langer dan verwacht. Het soort stress dat iedere wagenbouwer wel kent..."


Bjein Treizen 2013: Chris wijst de weg...


Chris:
"We stonden klaar voor vertrek  van de stoet.
Deze foto is genomen op een onverwacht moment.

Het is wel degelijk een 'beeld' uit de zondagstoet!
Al lijkt het een carnavalist die precies aan z'n maandagstoet begint, de typerende blik in de ogen na een héél zware carnavalsnacht.
Of ik er tevreden mee ben? Eerlijk, ik heb er al 'beter' uitgezien. *lacht* "



Carnavalaalstkoentje:
"Hoe plaats je dit nu voor jezelf, ongevraagd figurant op één van de 39 Toeristische infoborden langs onze snelwegen? Bovendien, op de meeste borden staan geen mensen."

Chris:
"Iedereen wil graag op die foto hé.
Of er 'dan toch ergens een reden' zou moeten zijn om mij te kiezen?
Misschien wilden ze een 'ervaren carnavalist', of een 'karakterkop'?
Ik zie het wel als een erkenning voor mezelf, want ik zet me reeds meer dan 40 jaar in voor carnaval.
Van bij mijn vroegere groepen als De Brikaljongs en Lotjonslos tot nu bij de Bjein Treizen, ze mogen altijd op me rekenen. Carnaval is feesten, maar ook hard labeur. Mijn visie is altijd geweest: feesten mag, maar je moet er eerst voor werken.

Misschien plaats ik het wel zo, want ja, ze hebben me tenslotte geen toestemming gevraagd of ik op dié foto wil staan. Voor zover dat moet hé, want je bent een figurant in het geheel dat een stoet vormt. Eén van de duizenden deelnemers...

Waarom staat onze Kamiel (Keizer Kamiel Sergant) niet op dat bord?
Wie weet wou de fotograaf een 'neutrale carnavalist', of hij kent Keizer Kamiel niet?
Maar dat zou je hem zélf moeten vragen..."


Carnavalaalstkoentje:
"Ben je diep vanbinnen trots?"

Chris:
"Ik hou er een gevoel aan over van 'bescheiden fierheid'!
Een aantal mensen vroegen al mijn handtekening, maar dat gaat té ver.
Ik blijf het liefste in beeld komen als 'één van de Bjein Treizen.'..."


Bjein Treizen 2014: Chris op de fiets


Carnavalaalstkoentje:
"Welke reacties krijg je zo nog?"

Chris:
"Opvallend zijn de vele reacties van vrienden: sinds de zomer (2014) dat het bord er effectief staat, sturen ze mij een bericht: 'foto gezien langs autostrade', 'wie komen we hiér nu tegen?'...
Wie kan DAT zeggen hé?"


Carnavalaalstkoentje:
"De vorige toeristische borden hielden het tientallen jaren vol..."

Chris:
"Ik zie het al voor me, over 30 jaar in het nieuws: *BREAKING NEWS*: 'De Carnavalist van de E40 is overleden'.
Maar of 'de foto van de E40' ooit op mijn graf komt? Daar moet ik nog eens diep over nadenken..."


We bedanken Chris Vinck voor dit interview!

Chris anno 2017...


*N.v.d.r.*
Eind 2019 werd Aalst Carnaval geschrapt van de Immateriële UNESCO-lijst. Dé vraag is nu wat er met het bord zal gebeuren?


Misschien kan het bord met het UNESCO-symbool toch blijven staan!

- De sierlijke belforttoren van Aalst werd in 1999 opgenomen op de lijst van het werelderfgoed van UNESCO en herbergt één van de oudste beiaarden van ons land.
- Carnaval werd geschrapt van de internationale immateriële lijst; Aalst carnaval blijft uiteraard wél Vlaams erfgoed als 'volksfeest met een eeuwenoude traditie'!

Chris Vinck mag op beide oren slapen...

Reportage: ©Carnavalaalstkoentje & Chris Vinck
Foto's: ©Carnavalaalstkoentje & ©Patrick De Boeck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten