Carnaval 2018: Minimum 3 Kandidaten-Prins!

Welkom bij de mooiste Carnavalsblog!

donderdag 29 september 2016

Ook Kenneth Van Lierde stopte als voorzitter Feestcomité! L'histoire se répète... *UPDATE*

Foto: ©Carnavalaalstkoentje, Kenneth Van Lierde

ONTSLAG

Kenneth Van Lierde neemt, amper na een klein jaar,  wel degelijk al ontslag als voorzitter van het Feestcomité.  

*UPDATE*

Donderdag bevestigde hij zijn beslissing.

Hij wil zich opnieuw verder bezig houden met z'n professionele carrière, zo is hij één van de belangrijkste creatieve talenten in de carnavalswereld.
Tijdens de carnavalsbeurs kon je o.a. recent werk van hem zien: het ontwerp van de hoes van de Salong-CD Vol.14


FLOEREN

Kenneth was de opvolger van Christophe Troch 'De Floeren'.

Het mogelijke ontslag van Kenneth is een opvallende beslissing, die nu al veel stof doet opwaaien!

Het was woensdagavond dan ook een veelbesproken item bij de carnavalisten aan de werkhallen...

Donderdag werd het verhaal 'officieel'.

HERHALING

Foto: ©Carnavalaalstkoentje, Kenneth: Verkiezing Prins 2016

Vorig jaar zette Christophe Troch 'in het belang van het Feestcomité', een stap opzij...

Het ontslag van Christophe, die amper sinds juni 2013 voorzitter was van het Feestcomité, kwam als een grote verrassing.

In feite ging het om 'professionele redenen', al leefde in de wandelgangen ook 'ander nieuws'...

Dat er niet of 'ruim onvoldoende' geluisterd werd naar het Feestcomité.

Kenneth van Lierde volgde hem op...

Persbericht van 2015:
"Kenneth Van Lierde (43) is kandidaat, door de N-VA voorgedragen, om de nieuwe voorzitter van het Aalsterse Feestcomité te worden.
Kenneth Van Lierde zit al 2,5 jaar in het Feestcomité, en was nauw betrokken bij de nieuwe aanpak van Christophe Troch.

Als voorzitter heeft Christophe Troch gewerkt aan de verjonging en professionalisering van het Feestcomité. Kenneth Van Lierde is helemaal mee met deze vernieuwing, en kan er zelf symbool voor staan.

Kenneth is ook een graag geziene figuur in Aalst, in het carnavalsmilieu en in het Feestcomité. Hij staat niet geboekstaafd als een partijsoldaat en is niet gelieerd aan één bepaalde carnavalsvereniging. Zijn neutraliteit, zijn natuurlijke feeling bij alle actoren en factoren van feestvierend Aalst, zijn ernst en uitstraling maken van hem de logische en de ideale nieuwe voorzitter."

FEESTCOMITE

Foto: ©Carnavalaalstkoentje, Kenneth: Verkiezing Prins 2016

Er zetelen 43 leden in het Feestcomité en deze worden aangeduid door hun politieke partij.

Dit Comité wordt om de 6 jaar opnieuw samengesteld op basis van de verkiezingsresultaten bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Omwille van praktische redenen stelt men het pas samen NA het carnaval volgend op die verkiezingen.


ADVIES

Foto: ©Patrick De Boeck: selectie FC-leden, carnavalsbeurs

Het Feestcomité is in Aalst een adviesraad.

Maar het moet in de praktijk ook instaan voor een hoop praktische organisatie rond grote feestelijkheden.

Dat advies is echter niet bindend en volgens onze bronnen, legt men het vaak naast zich neer.

Zo hebben sommige leden 'off the record' ook verklaard dat ze zich eerder 'pionnen' voelen die het veldwerk mogen doen, maar er nooit veel dankbaarheid voor ontvangen.

Uit een recent ontvangen reactie:
"Iedereen ziet het Feestcomité als een groep mensen die met carnaval overal gratis gaan eten en drinken, maar dat is zéker niet zo.
We staan in voor de praktische organisatie van een heleboel zaken achter de schermen.
Onder meer het bezoek aan de rusthuizen met carnaval, of als het Sint-Maartensfeest plaats zal vinden.
Het is hard werken, met een gans jaar lang vergaderingen, vaak in werkgroepen.
Dit haalt uiteraard nooit het nieuws, maar de vele uren zijn haast niet te tellen.

Eén ding is zeker: het zijn niet de kaboutertjes die die feesten mee organiseren,
maar een soort 'goedkope meiden en knechten' willen we liever niet meer zijn.
Misschien moet de stad eens wat meer beseffen hoe het eraan toe gaat en een grotere dankbaarheid tonen voor ons werk!"


POP 2017

Foto: ©Carnavalaalstkoentje, 't Reigert: beste Losse Groep 2016

Het advies omtrent de inzendingen rond de Ontwerpwedstrijd voor de Popverbranding 2017 is dé druppel voor Kenneth!

Carnavalaalstkoentje kreeg door een 'bron' volgende reactie binnen op 19 september:
"Koen, er waren 5 inzenders voor de verbrandingspop: Tisj, Beschomt, De Aalsterse Gilles, De Melkmoilen en Losse Groep Treigert...

De inzending die pas als 4e werd geadviseerd door het Feestcomité (4e op 5) 'won' plots bij het Schepencollege.

Met als bijkomende tip: 2 'zeer goede ontwerpen', 2 'goede' en ééntje buiten categorie, onder de noemer 'bedriegden boel'...
Als de 4e keus van de 5 dan toch gaat winnen!"


KRANT

Foto: ©Bjorn Van Ryckeghem, burgemeester D'Haese

De krant Het Laatste Nieuws verspreidde vandaag (29/09) daarover ook een bericht.

Volgens de burgemeester (HLN) legt men dat advies zeker niet naast zich neer, maar beslissen beide partijen in overleg daarover (Adviesraad Feestcomité & Schepencollege) met respect voor de gangbare reglementering.

Uiteindelijk zou Kenneth een boze brief hebben geschreven en heeft het Schepencollege hun  'advies' ('t Reigert als winnaar) terug geschroefd en volgt men alsnog het Feestcomité, dat volgens HLN  Beschomt adviseerde...

Een discussie die wenkbrauwen fronst, want de reglementering is duidelijk wiens advies men in welke situatie volgt.
Afhankelijk van 'Wedstrijd Affiche' of 'Wedstrijd Ontwerp Vastenavondpop'...

BESCHOMT?

Foto: ©Carnavalaalstkoentje, Popverbranding 2016

Conclusie: Beschomt ontwerpt de Pop anno 2017?

Dat de burgemeester 'anonieme ontwerpen' ziet met enkel nummers, werd door hem bevestigd in HLN.

Ook al zit zijn broer bij de Losse Groep die mogelijks won volgens het advies van het Schepencollege...

Maar de burgemeester benadrukte de 'onafhankelijkheid' en 'anonimiteit'.
Het gaat ook om een geheime stemming!

POP: FEESTCOMITE HEEFT EINDBESLISSING

Foto: ©Carnavalaalstkoentje, Popverbranding 2016

Bij de wedstrijd voor de Pop heeft men wél als Adviesraad Feestcomité het definitieve beslissingsrecht!

Uit het wedstrijdreglement voor het 'Ontwerp van de Vastenavondpop':
"Uit de ingediende ontwerpen zal 1 winnende maquette gekozen worden
door de adviesraad Feestcomité.
De winnaar verbindt er zich toe deze maquette op ware grootte te realiseren."

Met andere woorden, het reglement zelf bepaalt dat juist het Feestcomité definitief het ontwerp voor de vastelauvedpop mag kiezen / adviseren!

Al kan, volgens de statuten (Feestcomité is 'Aviesraad') de beslissing toch nog worden veranderd door het College...

AFFICHE: SCHEPENCOLLEGE HEEFT EINDBESLISSING


Bij de affichewedstrijd heeft men wél als Schepencollege het definitieve beslissingsrecht!

Uit het wedstrijdreglement voor het 'Ontwerp van de Carnavalsaffiche':
"De adviesraad Feestcomité zal adviseren welke ontwerpen in aanmerking komen voor de realisatie van de carnavalsaffiche.
Uit deze gekozen ontwerpen wordt een winnaar aangeduid door het college van burgemeester en schepenen."


Met andere woorden, het reglement zelf bepaalt dat juist het Schepencollege definitief het ontwerp voor de carnavalsaffiche mag kiezen / adviseren!

Een officieel persbericht volgt binnenkort...

L'histoire se répète stond maandag al veelzeggend (kortstondig) te lezen op de facebookpagina van de betrokkene...

Foto: ©Carnavalaalstkoentje, Kenneth Van Lierde

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen