Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer & Seppe Baeten stelden zich voor als Kandidaten-Prins Aalst 2025! Binnenkort volgen Johan & Sjalen nog! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 5 januari 2017

Aalst Carnaval 2017 voorgesteld: Aan iedereen een Fantastische en Veilige carnaval!


CARNAVAL 2017 VOORGESTELD

Onder het toeziend oog van Het Stadsbestuur, de burgemeester, de Kandidaten, Prins Dennis, het Feestcomité en de Pers werd Aalst Carnaval 2017 voorgesteld!

Opvallend daarbij zijn toch wel een paar vernieuwingen!


Burgemeester Christoph D'Haese:
"Voor mezelf zal het een 'specialere' carnaval worden!
Op de vooravond van carnaval, zaterdag 25 februari, de dag van de Okapi-match dus, is het mijn 50e verjaardag!

Voor Aalst begint de belangrijkste periode van het jaar
Met als belangrijkste hoogtepunt carnaval zelf!
Nu de eindejaarsfeesten achter de rug zijn, kijken velen uit naar dat ongelofelijk weekend in februari,
want dan heeft Aalst hét evenement van dit land!
En toch wil ik dat ook de hoogmis van de spot geen censuur opleggen.

Spot en ironie moeten er zijn, wat er ook in de wereld gebeurt.
De carnaval die komt is altijd 'den besten', beter dan de vorige.
Die fantasie, creatieve mensen, met paplepel werd het hen ingegeven van jeugd tot de oudere generaties.

Carnaval is ook een lach en een traan....
Het afscheid nemen van een lid van ons Feestcomité,
maar Aalst trekt aan één zjiel en het zal ne schone carnaval worden!
Arm, rijk, gelijk welke politieke achtergrond, wat er dan ook van is, het is en blijft een feest van het volk, van iedereen!

Welk kostuum ik zal hebben? Een groot geheim...
Eerlijk? Ik moet er nog aan beginnen.
Maar het zal klaar zijn, komt in orde!
Een goed bewaard geheim tot de zondag, net als het kostuum van onze 1e schepen Ilse..."



Burgemeester Christoph D'Haese:
"De brand in BAKA...
Of moet ik zeggen, de nieuwe werkhallen zullen op minder dan één jaar 'bakanst' af zijn!
Goed dat deze zaak snel verliep!
De verzekering heeft de groepen vergoed, we mogen niet klagen.

Maar het was voor iedereen een bijzondere dag in april:
één van de momenten die me het meest is bijgebleven.

Carnaval raakt ons diep, het grijpt mensen aan, er waren echte emoties en we zijn er zo gevoelig voor...
Ook nog mijn bewondering voor iedereen: de onmiddellijke reactie, de toezichters, de hulpdiensten, de betrokken groepen... Geen enkel stad doet dat ons na!
En de hallen zo snel heropgebouwd.

Ik volg het carnavalsgebeuren permanent op, ik draag de verpletterende verantwoordelijkheid die ik er graag bijneem.
Carnaval moet veilig zijn en blijven.
Maatregelen zullen ze zijn. Waakzaamheid is belangrijk.
Vorig jaar hebben we getoond dat we kunnen carnaval vieren in moeilijke omstandigheden.
Het was een waardige carnaval met weinig incidenten.
Dit jaar is een verhoging van agenten in burger, een goed gemonitord parcours, er zijn extra veiligheidsmaatregelen en ikzelf blijf 24/24 paraat.

We moeten laten zien aan Vlaanderen, op een heel positieve manier, wie we zijn!
Hopelijk is het weer gunstig en kan de stoer 2 keer uitgaan.
Het klinkt cliché, maar ik wens iedereen een ongelofelijk veilige carnaval, met alles erop en eraan: een heel goede 89e carnaval!"



Prins Dennis:
"Ik was die 27e april op een gezellig samenzijn met de losse groepen, toen plots de ene na de andere oproep kwam en ik merkte dat er iets niet pluis was.
Ge ziet wat ne oilsjteneer kan...
Hoe we na die brand terug vochten...

Hoogetpunten waren er in mijn Prinsenjaar: de kiezink en 'carnaval' zelf, maar ook de mondjagstoet die afgeschaft was.
We zijn dan maar op kraambezoek geweest bij een maske die geboren was in 1990 en op schoot  gezeten heeft bij Prins Kris...Ook dat jaar was de maandagstoet afgeschaft door stormweer.
De geschiedenis herhaalt zich: er was een afgeschafte maandagstoet, en IK had nu haar kindje in mijn handen!

Prins, dat ben je een gans jaar, die boodschap geef ik ook mee aan mijn opvolger..."



Feestcomité-voorzitter Dirk Verleysen:
"Mijn doel is alle neuzen in de juiste richting te krijgen.
al moeten er op termijn ambities zijn: accenten verleggen, zeker naar 2018-2019 toe.
Ik ben bruggenbouwer...
Het was en is is moeilijk in het Feestcomité door het verlies van Thierry: 'de fixer' noemden we hem!
Een harde werker, waar je altijd kon op rekenen.
Maar we gaan extra ons best doen, in naam van Thierry

De Pinsenverkiezing mee organiseren is een grote opdracht voor het Feestcomité, maar we doen het opnieuw met de 'fluwelen handschoen'.
Er zijn 4  kandidaten en laat ons er met z'n allen een prachtig feest van maken op 21 januari in de Flora en nadien met carnaval!"


De verbrandingspop zal in 2017 een ontwerp zijn van AKV Beschomt!



Schepen Ilse Uyttersprot:
"We kozen voor vernieuwing door diverse zaken in een nieuw kleedje te stoppen.
Na het succes van vorig jaar, krijgt iedereen ook dit jaar de carnavalsaffiche toegestuurd.
Ze zal samen met een speciale carnavalskrant, waar ook de kortingsbonnetjes voor de kermis in zitten, verschijnen rond 13 februari.
Dat is een editie van Chipka, ons Stadsmagazine, dat volledig gewijd zal zijn aan carnaval.

Nieuw is zeker de 'app-knop' voor de -ook al- vernieuwde website van carnaval.
Verder zal die site ook interactief worden, iedereen zal foto's kunnen plaatsten, de facebookpagina is vernieuwd en via een wedstrijd maak je kans op tribuneplaatsen voor de stoet aan het station.
Dankzij de livestreaming van AVP zal iedereen die niet 'live' kan komen, toch de belangrijkste evenementen opnieuw kunnen volgen daar en wereldwijd.
De samenwerking met onze mediapartners en in dit geval AVP onderstreep ik hierbij toch even!
Er zullen terug souveniers te koop zijn: de medaille, de pin en voor het derde jaar, ook al onze unieke carnavalsmunt!
Carnaval zal door deze vernieuwingen zijn eigenheid niet verliezen, maar een moderner, nieuw mediakleedje past perfect.

Het traject zal licht gewijzigd worden: de groepen trekken maar één keer voorbij het Stationsplein.
De Gentsestraat, die er vorig jaar bijkwam in 'testfase', blijft erin zitten.
We hopen op een zo vlot mogelijk parcours  en mooi weer uiteraard!

Over mijn kostuum?
Sommige dromen dat ik en de burgemeester ons in hetzelfde verkleden, maar dat zal nog niet voor meteen zijn...

Aan iedereen een fantastische en veilige carnaval gewenst!"


AKV Beschomt ontwerpt de Vastelauvedpop
Jimmy De Schrijver de Carnavalsaffiche: KLIK
Vernieuwde Website Aalst Carnaval: KLIK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten