Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 5 januari 2017

Jimmy De Schrijver ontwerpt Carnavalsaffiche 2017 'De Ziel Van Vastelauved'! *VOORSTELLING / INTERVIEW*


JIMMY DE SCHRIJVER ONTWERPT AFFICHE

Nu Aalst Carnaval officieel werd voorgesteld, breekt het jaarlijkse verhaal rond de affiche los:
is ze mooi, is ze kleurrijk en vooral: 'Wie is de ontwerper?'...

Het antwoord weten we ondertussen: Jimmy De Schrijver!
Carnavalaalstkoentje had een exclusief interview...

Foto's: ©Carnavalaalstkoentje: Jimmy, trots op zijn werk!

Jimmy:
"Ik ben 23 jaar, woonachtig te Denderleeuw, lid van AKV De Lodderoeigen en tekenen of kleine 'werkjes' in isomo zijn mijn passie!
Ik snij makkelijk na, wat ze me aangeleerd hebben en zo is dat ook met het tekenen gegaan!
Ik heb dat gezien van mijn ma.
En ondertussen denk ik dat ik het al beter kan dan haar.
Maar ze heeft me zéker op weg geholpen...

In de lagere school was ik al 'verzot' op tekenen en in het middelbaar volgde ik Kantoor-Verkoop.
Plastische Opvoeding was, hoe kon het ook anders, mijn lievelingsvak!
Zo zei de leerkracht tegen me: 'ik zou je 100/100 moeten geven, maar omdat niemand perfect is, krijg je 99'..."



Jimmy:
"Ik tekende constant...
Wanneer ik kon, zag men mij tekenen.
Als ik me verveelde, reageerde ik me af op papier en zo ontwerp ik ook graag.
Tekeningen (uiteraard), tot zelfs tattoes.
Voor de groep ontwierp ik nominetjes en ik tekende ook logo's uit.

Maar tekenen geeft me enige 'rust'. Daar leef ik me in uit...
Mocht dat ooit mijn beroep kunnen worden?!

Hoe ik te werk ga?
Eerst een schets, meestal met de hand,
erna zet ik het schoon
en tenslotte inkleuren.
Met PC nu, doe ik juist hetzelfde: zwarte lijnen en dan in kleur."


Foto ©Carnavalaalstkoentje: Van Schets tot Ontwerp!

Jimmy:
"Vorig jaar ontwierp ik een affiche voor LOD en Herman 'De Generool', diverse LOD-leden en ook Carnavalskoentje zegden allemaal hetzelfde: 'waarom doe je noste joor niet eens mee voor 't stad?'
En ik gaf het een kans, zo geschiedde!

Iedere deelnemer krijgt een brief en rond 6 oktober kwam dan het verlossende, maar duidelijk 'afgelijnd' telefoontje: ik won!
Echter tegen eind oktober, moest ik volgens de afspraak met de stad al alles indienen.

Dat is bijzonder veel werk: dagen en nachten ben ik eraan bezig geweest!
Overal die details en nog een paar kleine veranderen, maar alles was gelukkig op tijd klaar..."



Jimmy:
"Als je dan gekozen werd uit liefst 43 ontwerpen, het doet je toch wel iets!
Hoe ik de affiche omschrijf?
Als 'de Ziel van Vastelauved!'
Allemaal symbolen over carnaval, ik heb ze in beeld gebracht.
De Zwette Maan als Voil Janet,
als achtergrond de 'Tettentoeren', en de Groeite Mert, het 'hart' van onze carnaval nog steeds.

Wat het belangrijkste symbool is?
Al dikwijls uit het oog verloren?
Onze Prinsj Zenne Scepter!
Die maakt ALLES mee: van de verkiezingsavond tot carnaval, maar ook na carnaval.
Overal waar de Prins komt, is z'n scepter...

En de kleuren?
Ja, speciaal, net als de 'kleine' zaken.
Je zult élke keer als je kijkt naar de affiche wel iets nieuws ontdekken...
En de scepter, komt er net als die Zwette Maan, helemaal tot leven:
ze zijn klaar voor Carnaval 2017!"


Foto ©Carnavalaalstkoentje:Jimmy & vriendin Dorien

Artikel met dank aan Jimmy De Schrijver!

• Jimmy ontwierp ook de affiche van Denderleeuw Carnaval!
• Hij stelt zich volgend jaar daar... Kandidaat-Prins!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten