Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 15 juni 2017

Aalst Carnaval - Beloofde Evenementenzaal is klaar in 2022!

Foto's: ©Stad Aalst, ©Carnavalaalstkoentje, ©Patrick De Boeck & ©Bjorn Van Ryckeghem

AALST KRIJGT BELOOFDE EVENEMENTENZAAL

Exact 20 jaar na de afbraak van de Keizershallen in 2002, krijgt Aalst een nieuwe evenementenhal op de Tragelsite!

In 2022 moet het nieuwe complex operationeel zijn: een multifunctionele zaal die zowel een oplossing zal bieden voor de basket van Okapi Aalstar, als dé grote oplossing voor carnavalsactiviteiten als de Prinsverkiezing en de Prijsuitreiking!


AMBITIEUS PROJECT

In februari van dit jaar werd het ruimtelijke uitvoeringsplan voor het noordelijke deel van de Tragelsite goedgekeurd. 

Het wettelijk kader waarbinnen de retailzone, het evenementencomplex, woningen en kantoren en de nieuwe Tragelweg kunnen ontwikkeld worden, werd zo vastgelegd.


Burgemeester Christoph D'Haese:
"Een zaal (= een zool 😉) Geef ons een zaal (een zool 😉😉).
Ik herinner me nog levendig hoe die uitroep uit vele honderden Aalsterse kelen klonk, nu al zo'n 15 jaar geleden.

Het toenmalige stadsbestuur kreeg de knoop niet ontward. Wij staken een tandje bij, zoals beloofd, en realiseerden mee de definitieve doorbraak in het dossier Tragel.

De Aalstenaars krijgen nu waar ze al lang recht op hebben: een evenementenzaal met een capaciteit van 1.500 tot 5.000 mensen, met mobiele tribunes. Top voor sportieve ambassadeur Okapi, maar evenzeer geschikt voor modeshows, voor optredens, voor serviceclubs en voor verenigingen. Multifunctioneel dus"


AMBITIEUS

Het dochterbedrijf van de stad, AGSA, heeft het dossier Tragel rond gekregen en realiseert de komende jaren een evenementencomplex en retailzone, alsook woningen en kantoren.


De stad, het AGSA en het consortium 'Tragel 8' hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. 

Concreet gaat het over het noordelijke deel van de Tragelsite aan de viaduct. 


Schepen van Openbare Werken en Stadsvernieuwing, Energie, Patrimonium en Regie der gebouwen Ann Van de Steen:
"Het project is veel meer dan enkel de bouw van de lang verwachte evenementenhal. Het project geeft het startschot voor een nieuwe stedelijke ontwikkeling op de Tragelsite. Naast een multifunctionele fuif- en sporthal, waar er ook kan in gebasket worden, is er ook ruimte voor woningen en retail.

De ambitie ligt hoog, zowel op vlak van programma en architectuur als op vlak van publieke ruimte.
We zullen er dus over waken dat elk project langsheen de Dender een duurzame toekomstvisie in zich draagt en geïntegreerd wordt in de ruimere visie.
Deze nieuwe ontwikkelingen sluiten naadloos aan bij alle andere lopende stadsvernieuwingsprojecten...

In de nieuwe multifunctionele evenementenzaal zal plaats zijn voor: carnavalsactiviteiten, fuiven en concerten, toneel, bedrijfsfeesten, schoolfeesten, bals en diverse sportwedstrijden en mogelijkheden voor diverse clubs."


CAPACITEIT


De evenementenhal zal een capaciteit hebben van 5.000 personen!

• Sportopstelling : 3.200 à 3.500 zittend
  (afhankelijk van type sport)
• Concertopstelling : tot 4.000 staand + tot 2.200 zittend
   (maar max 5.000 samen)
• Catwalk opstelling : 1.280 zittend
• VIP ruimte : ca 500 zittend of ca 1000 staande receptie
• Fuif in breakout zone : ca 1000 staand


De nadruk van de nieuwe zaal ligt dus op de multifunctionaliteit.

Er komen vaste tribunes maar ook verschuifbare tribunes waardoor in een mum van tijd de zaal kan aangepast worden naar een staand publiek, dit naar gelang de activiteit.

PRIJSKAARTJE


De totale kostprijs voor het project wordt geraamd op 15 miljoen euro, excl. BTW. 

Zoals initieel voorzien was in de meerjarenplanning.

Het allerbelangrijkste is wel dat er een oplossing is voor zowél de carnavalisten, als Okapi Aalstar!

Bron: Stad Aalst, burgemeester en schepencollege

Geen opmerkingen:

Een reactie posten