Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zondag 19 november 2017

*INTERVIEW* Pascal Moens, 'Voil Jeanet, archetype van het Aalsterse Carnaval'


LUXUEUS FOTOBOEK VANUIT DE LENS VAN DE CARNAVALIST

Aalstenaar Pascal Moens brengt 2 generaties Voil Jeanetten in beeld!

Het verhaal van een schitterende uitgave.
Pascal Moens en Cynrik De Decker waren al te gast bij Hans over de Boekvoorstelling op Oilsjt Mjoezik op 18 november...


http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2017/11/interview-pascal-moens-voil-jeanet.html

Carnavalaalstkoentje had een uitgebreid interview met Pascal...

Pascal:
"Eigenlijk ben ik geboren met een kodak. Ik doe al heel lang fotografie en werd geboren in een gezin waarvan mijn vader bij de krant werkte.
Hij deed er techniek en was fotograaf voor onder meer regionale sportverslaggeving.
Als (heel) klein kind ging ik mee met hem om zijn materiaal te dragen en zelf begon het te kriebelen toen ik een jaar of 12 was: mijn eerste fototoestel, mijn eerste foto's...
Het werd een passie. Ik had een eigen studio, werkte aan boeken bij uitgeverij Lannoo, verzorgde bijlages voor Standaard Magazine, dat heeft me veel bijgebracht over de drang om als fotograaf steeds weer op zoek te willen gaan naar nieuwe 'velden' en 'uitdagingen', wat je graag doet...

Ik was zo ook op zoek naar thema's op 'lange termijn'.
En plots kwam de Voil Jeanet in beeld.
Carnaval is 2 op de 3 dagen 'officieel' en vol regelkes, maar die dinsdag, dan is er totaal iets anders.
Het unieke gegeven van het fenomeen 'de Voil Jeanet'.
Ik heb zelf in de jaren 80 nog meegelopen in de Voil Jeanettenstoet.
Maar plots lukte dat niet meer... Je kent dat...'geen tijd'..."


http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2017/11/interview-pascal-moens-voil-jeanet.html

Pascal:
"Het was Bart Boelens die me zei om terug te keren...
En dat deed ik een jaar of 5, vanaf 1996.
Ik moest als fotograaf 'iets doen' en nam wat portretten en sfeerbeelden, in zwart/wit en zette ze in mijn archief.
Ik had iets gebroed, maar daar bleef het bij.
Het 'ei' kwam nog niet uit...

Ik vond geen kans om het te gebruiken of in te passen, of wat dan ook.

Er gingen opnieuw jaren voorbij en op een 'zotte dinsdag' in 2010, ik vierde zelf carnaval al even niet meer, ging ik gewoon naar de stad.
Massa volk en ik stond ertussen.
Wat een sfeer en opnieuw begon ik te fotograferen, in kleur deze keer. Weerom een jaar of 5, 6, 7...
En het idee begon zich te vormen om er iets mee te doen.
Ondertussen kende ik André Van Schuylenbergh, die belandde in mijn archief en had wat voil jeanettenbeelden nodig voor zijn schilderijen.

Hij zei ook dat dat niet mocht blijven 'roesten'.
En via via kwam ik terecht bij uitgeverij Flying Pencil.

Ik ken uitgever Cynrik al vele jaren, hij wist dat ik iets van plan was...

Die uitgeverij brengt boeken uit die streekgebonden zijn: uit het land van de ruime Aalsterse omgeving, den Oilsjterse Diksjoneir nummer 3 en een boek over de familie De Vis, kortom, die uitgeverij had feeling met de regio, een perfect concept voor wat ik in gedachten had voor mijn boek.

Den Oilsjterse Diksjoneir werd op 3000 exemplaren uitgebracht, terwijl ik het bewust hou op een 1000.

Een écht boek, ingebonden, kwaliteit!
Er was ooit al een dichtbundel over de Voil Jeanet, ook al een Hollandse fotograaf die iets uitbracht, of fotografen die enkele beelden in hun boeken staken, maar een boek over de Voil Jeanet? Dat verdiende hét symbool van Oilsjt carnaval toch wel?"


http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2017/11/interview-pascal-moens-voil-jeanet.html

5 GENERATIES

Pascal:
"Wat ik gedaan heb, is mijn foto's van 2 generaties Voil Jeanetten, zowel de foto's in zwart/wit, als die in kleur, samen gebracht.
Historicus Luc Geeroms, ook geen onbekende, schreef een tekst, er was een interview met de oudste Voil Jeanet, een 'anoniem' interview met een hedendaagse Voil Jeanet (één die de traditie tot in de details respecteert) en we doken in archieven.
In het boek onder meer de oudste foto's van de jaren 30, 40, 50, 60, 70... en aansluitend mijn werk.
Het is dus véél meer dan enkel mijn foto's samengebracht.
Het moest hét boek worden, als eerbetoon aan die Voil Jeanet!

De hoogtepunten, de dieptepunten (half jaren 70 waren er amper), en de revival.
De opkomst van de travestieten en de terugkeer naar de essentie de jongste jaren, de échte Voil Jeanet mé 'klas'...
Maar het geheel moest aansluiten. En dat is wel gelukt, vind ik.

5 generaties Voil Jeanet, élk met hun eigen kenmerken, want de Voil Jeanet is een universeel iemand, ze is tijdloos.
Compleet anders dan de Aalsterse Carnavalist op zich.
De Voil Jeanet rukt zich los van iedereen, er zijn Voil Jeanetten, die énkel op die dinsdag hun carnaval vieren.
Die de andere dagen niet buiten komen.
Het werd dus bewust een naslagwerk dat tijdloos is.
Vergelijk het een beetje met wat Harry Gruyaert doet: het beeld 'wegtrekken' uit zijn omgeving.
Het beeld moet spreken. En iedereen aanspreken.
Of men als buitenstaander, na het lezen van het boek, de Voil Jeanet begrijpt?

Kijk, we moeten vermijden dat de jeugd denkt dat carnaval op zich, de Voil Jeanet in het bijzonder, allemaal één brasspartij is.
Zoals het zo vaak verkeerd op TV getoond werd.
Carnaval en in het bijzonder de Voil Jeanet verdiend respect, waardigheid...
Daarom is het boek ook zoals het is: zonder veroordeling van het 'beeld', niet geromantiseerd, niet geposeerd, ik ben ook zélf ooit mijn object geweest...
Ik liep zelf ook ooit jaren mee als Voil Jeanet hé.
Ik kroop in de huid van mijn beeld en begrijp het beeld vanuit het hart van de carnavalist..."


http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2017/11/interview-pascal-moens-voil-jeanet.html

BOEK

"Voil Jeanet" verschijnt op woensdagavond 13 december, om 19.30 u. in de Stadsfeestzaal, waar burgemeester Christoph D'Haese het zal inleiden.

De voorintekenaars kunnen het boek daar afhalen, maar plaatsreservering is aangewezen (info@flyingpencil.be)!

Het bizarre fenomeen dat zich op Vastelauved op de Aalsterse Grote Markt ontrolt, is voor elke fotograaf een dankbare opportuniteit.
Pascal Moens zwaaide woensdagochtend 1 maart 2017 de grote poort van het stadhuis open en 'drukte' de laatste maal af...

De selectie van de vele uren fotograferen vatte hij samen in dit boek.
Maar om dit cultureel gegeven in een bredere context te schetsen, ging hij te rade bij het Stedelijk Museum en het Stadsarchief, zocht hij in privécollecties en interviewde hij prominente exemplaren: de oudste Voil Jeanet, de mooiste, en de nieuwe generatie.

Historische foto's en teksten geven duiding bij een verhaal dat in de middeleeuwen aanving, maar halfweg de jaren '70 van vorige eeuw op sterven na dood was.
Gelukkig bliezen de Aalsterse carnavalisten de Voil Jeanet nieuw leven in, en vandaag springt én leeft zij als nooit tevoren.
De Voil Jeanettenstoet is nu een bonte optocht met duizenden deelnemers en defileert als een uniek gebeuren doorheen het rijke Aalsterse cultuurpatrimonium.

"Voil Jeanet - archetype van het Aalsters carnaval" is een luxueus foto- en leesboek met 160 kleurrijke pagina's. Kostprijs bedraagt 29 €, maar wie voor 1 december 2017 intekent, betaalt slechts 25 €. Wie het boek thuis wil ontvangen, gelieve 5 € port toe te voegen...


Met dank aan Pascal Moens & Uitgeverij Flying Pencil (Cynrik De Decker)!
Foto's: ©Flying Pencil / Pascal Moens, foto studio = Oilsjt Mjoezik 28/11, ©Hans Van Neyghem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten