Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 9 februari 2018

Aalst Carnaval 2018 - Op bezoek bij Ryen, onze 'Jeugdige Carnavalsreporter' zit bij 'De Jeugd van AKV De Lodderoeigen'


13 JAAR EN AL BLIJVEN PLAKKEN

De Oilsjtersen jonge jeigd en carnaval?
Reporter Ryen Lambertin interviewde al wat voor de blog...

Maar nu moeten wij hem terug interviewen... 
Ryen trad toe tot... AKV De Lodderoeigen

• Aflevering 1,  Steve De Backer: KLIK
• Aflevering 2,  4 jonge Carnavalisten: KLIK
• Aflevering 3, OLG De Toeigplekkers: KLIK


Ryen:
"Plakken?
Één van de meest gestelde vragen was: hoe moet je plakken? Plakken is eigenlijk super leuk en niet zo heel moeilijk! Met andere woorden: iets wat de jeugd zoals ik kan doen!"



Ryen:
"Wat heb je nodig ? ~ 2 emmers ~ ~ 1 verfborstel ~ ~ lijm ~ ~ verf ~ ~ papier ~
Uitleg? Stel: je moet iets plakken bv. een paal (zie foto), dan haal je eerst een emmer (klein).
Daar doe je 80 % lijm in, 20 % verf. 

Je haalt een emmer (groot) je doet er water in, niet te veel niet te weinig. En dan neem je een rol papier. Papier? Geen papier om op te schrijven maar speciaal papier (bruin papier).

Sommige groepen gebruiken ook krantenpapier, maar dat is niet super goed om al die lettertjes weg te krijgen. Dus je neemt een rol papier en je scheurt er een groot stuk af. Dan scheur je van dat groot stuk allemaal kleinere stukjes af. Te zien wat voor jou het makkelijkste  is. Sommigen hebben liever grote stukken en sommigen liever kleine.

...Je doet die stukjes papier in je grote emmer en je voorbereiding is klaar.
Zoals ik al zei, je moet bv. een paal plakken? Dan doe je lijm op je paal (die in de kleine emmer zit). Daar is ook 20 % verf bij omdat lijm wit is , net als isomo, dus dan zie je het niet goed. Je smeert de lijm en verf goed open en dan plak je er al je stukjes papier op, die je scheurde. Zo doe je verder tot het af is, zonder rimpels of plooien te maken met het papier. Plakken is leuker dan je denkt!!! En vooral niét moeilijk, maar het moét goed gedaan zijn.


GROEIEN


Ryen:
"Hoe ik mijn eerste maanden ervaar bij een carnavalsgroep?
Het is 'de max', 'super' en 'plezant' tegelijk...
Mijn allereerste taakje was vegen, isomo oprapen en sorteren, maar ik zag en zie daar niet tegenop.
Plots vroeg iemand van de groep of ik eens in wat isomo-afval wou snijden.
Ik sneed de letters van mijn naam.
Plezante ervaring met dit materiaal!
En ze begeleiden me ook. Ik sta eigenlijk nooit alleen, niks 'moet', maar ik doe gewoon mijn best..."



Ryen:
"Het werk wisselt ook af: zo mocht ik ook vormen helpen maken, door 2 stukken aan elkaar te zetten.
Allemaal onderdelen voor onze kikkers. En dat zijn er nogal wat..."





Ryen:
"Ook de laatste dagen help ik nog mee.
Ik hoop dat we zondag trots zijn als we buiten komen en ja, ik droom... maar voeten op de grond. Maandag weten we pas de uitslag en het leukste is dat het een toffe hobby is en je veel leert. Ze aanvaarden je en je mag altijd iets vragen aan de groepsleden.
 

Ja, ik zou dit graag verder blijven doen. Als jonge jeugd van LOD.
Ik ben uiteraard trots op mijn muts na de doop...
Bedankt Lodderoeigen om mij deze kans te geven!"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten