dinsdag 22 april 2025

Arendcarnaval 2025 - Driedaagse topeditie was 'Tjik tjak vollenbak'!

41e Orendprinsj Kim & haar 'gevolg'!

'Tjik tjak vollenbak'
Carnavalsstoet als hoogtepunt van geslaagde driedaagse!

Op 18, 19 & 20 april genoot de Arendwijk van haar volkse carnaval!

Op vrijdag en zaterdag was Horebekeveld de 'place to be' met Orendse- en andere Prinsjen, ambiance, artiesten en DJ's, die de tent deden 'ontploffen'.
Verder koos men op zaterdag een Arendse jeugdprins en - prinses, was er kinderanimatie en als hoogtepunt trok op zondagnamiddag de 42e Orendse Carnavalsstoet door de straten
.

Tijdens de stoet kwamen er wel een paar regendruppels op bezoek, maar algemeen gezien bleef men gespaard van hevige buien!

Criticasters op dit carnaval zullen er altijd zijn, maar voor wie 'n Orend genegen is, was dit ongetwijfeld een zoveelste 'topeditie'!
We blikken uitgebreid terug, het woord is aan Prins Kim, die na Vero (2005) en Evy (2015) de '10-jaarlijkse traditie' van een vrouwelijke Arendse Prins verder zette ...


Prins Kim (2025) & Prins Vero (2005): een 'hart onder de riem steken', ook DAT is 'n Orend!


Dat ze volop genoten daar op 'n Orend, kon je zo op hun gezicht lezen!
Kortom, 'Tjik tjak vollenbak'!


Orenprinsj Kim:
"Tjik tjak vollenbak ... spierpijn 😂🫣, mijn benen, mijn armen (ze hebben mij verwittigd) maar wat een topeditie was dit voor mij! 🤩
Genoten van de eerste tot de laatste minuut.
Dit te mogen meemaken samen met mijn lieve ouders, mijn fantastisch gezin, iedereen dicht bij mij, is een droom die is uitgekomen.

De kostuumvoorstelling was ongelooflijk plezant.
Vooral het bezoekje op voorhand bij onze lieve Prinsj Vero.
Bedankt om ons zo goed te ontvangen, het deed deugd aan mijn 'Orends erteken'.
Bedankt aan mijne geweldige privé taxichauffeur Prinsj Kenny, om ook eens te passeren bij ons Godelieve en ons te begeleiden
🥰

Bedankt voor de vele mooie reacties op mijn hoed en kostuum, 'Mor schoein ein!'
🥰
Het deed zo veel deugd jullie allemaal massaal aanwezig te zien, wat een opkomst!!
☺️
Ook een dikke merci aan het Arendbestuur om dit topweekend te organiseren en alles in goede banen te leiden.

Fijn dat ik de artiesten van dichtbij kon begroeten.
Fijn dat er zoveel optredens waren.
Ik doe voor jullie mijnen hoed af!"



Orenprinsj Kim:
"Ook bedankt aan 'De Prinsjen van den Orend', die mij bijgestaan hebben van 't weekend!
Eén voor één toppers; fier dat ik vanaf nu 'een deeltje van jullie' mag zijn
🫶
Bedankt Prinsj Sjalen en zijn team om mee te feesten, samen met ons
🥳

Het weekend zat vol hoogtepunten!
Vrijdag op bezoek bij den Orendse Berremiejster, ons Elsken
🥂
Bedankt voor de fijne ontvangst.

Op zaterdag een ongelooflijke fantastische kindernamiddag: wat een jonge talenten hebben wij op Onzen Orend!
🤩
Ontzettend trots op onze jeugdprins-en prinses (Jayden & Eliena)!
Dit maakt mijn jaar extra speciaal
🥰"




Orenprinsj Kim:
"Op zondag ontbijt bij Kurt, dat was zo ontzettend plezant!
Blij dat ik ook dat mocht meemaken.
Bedankt Kurtjen en Isabelleken om mijne zondag goed in te laten zetten.
🫶

Fijn dat ik de zondag voor de stoet mocht doorbrengen met ons bestuur.
Jullie geven mij allemaal een warm gevoel.
Ook de Orendse Vraan: bedankt voor de vriendschap!"





Orenprinsj Kim:
"De stoet op zondag was er toch een van formoot! Waauw!
Hoe leuk was tees om in ne cabrio te zitten met 2 topvrouwe
n: 'kippenvelmomenten vollenbak' 🥲

Al het volk aan de kant, al die lachende gezichten, de talrijke ontvangsten...
Het deed deugd, ik ben zo ontzettend fier da'k tees mocht doen.
🥰

Merci aan mijne groep AKV EIRG!!
Bedankt om aan mijn zijde te blijven tijdens de stoet, bedankt voor de grote steun, voor de vriendschap.
En bedankt om met mij een gans weekend te feesten!
🥳

Bedankt aan gans mijn team om weeral een heel weekend in de weer te zijn voor mij.
Allemaal kleppers van formoot!
Het gevoel dat jullie mij gegeven hebben is onbeschrijfelijk.
Er zijn gewoon geen woorden, om uit te drukken hoe gelukkig ik ben.
Bedankt om zo goed voor mij te zorgen."



Orenprinsj Kim:
"Bedankt aan mijn sleppen, hun partners en iedereen die mij gevolgd heeft.

Zo ontzettend blij dat jullie allemaal dicht bij mij stonden.
Wat een plezier hebben wij gemaakt seg van 't weekend.
Buikpijn van 't lachen
😂
Ik ga tees nooit vergeten, jullie zijn allemaal geweldig!
Vrienden voor het leven!

Bedankt Memoe en Rodenbachsken voor mij een warm gevoel te geven elke keer ik langs kom.
Jullie hebben vant weekend meer dan het beste van jullie zelf gegeven.
Vollenbak liefde voor jullie!
🫶

Merci aan iedereen die is langs gekomen en heeft mee gefeest zowel in de tent als in de kaffeekes.
De momenten in de tent zijn voor mij ongelooflijk geweest.
Ik amuseer mij elke keer maar nu was het toch nog van een niveau hoger!

Jullie waren echt fantastisch.
Geweldig om ook jullie bezig te zien van op het podium.
Toen ik jullie zondag laat nog bezig zag kreeg ik tranen in mijn ogen.
Iedereen was gewoon GEWELDIG!

En euh!! Mijn talrijke stagedive ervaringen maakten het gewoon af!
😂
Bedankt 'om mij allemaal op handen te dragen'!!

Ook bedankt aan iedereen voor de mooie foto’s.
Mooie herinneringen waar ik steeds met een heel fijn gevoel zal naar kijken en dromen.
Ik heb genoten.
🤩

Ik heb zoveel geluk dat ik tees eens op een andere manier heb mogen beleven.
Mijn hart is zo ontzettend groot voor Onzen Orend.
🦅
Nu efkes recupereren en mijn batterijtjes opladen dat we er volgend weekend terug kunnen invliegen.

Tot snel lieverdjes!
😘
Tjik tjak vollenbaaaaaak!!!!
🙌
Orendprinsj Kim 2025!"
🦅



Reportage: ©Team Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia
Foto's: ©AjoinPedia, ©Tineke De Potter, ©Mateusken, ©Orendprinsj Kim & ©Oliva Bruggemans 'Olijfke'
Filmpjes: ©AjoinPedia, KLIK & Filip Filmkes, KLIK, lees ook DRA: KLIK

maandag 21 april 2025

Aalst Carnaval 2026 - Wie wordt de 72e Prins?!

Prinsj Sjalen, Prinsj Carnaval 2025!

Wie wordt de 72e Aalsterse Prins?

Wie verovert de titel van 'Prins Carnaval 2026'?

De stad Aalst start de zoektocht naar Prins Carnaval 2026.
Wil je je kans wagen om als 72ste Prins Carnaval je stempel te drukken op de 96ste stoet?

Van 21 april t.e.m. 12 mei 2025 kun je je kandidatuur indienen.
Kandidaten die aan de criteria voldoen, mogen op zaterdag 18 oktober de Grote Markt in vuur en vlam zetten met een show van formaat.

Verkiezing Prins Carnaval 2026-2029

Ook de komende jaren kiezen we Prins Carnaval op de Grote Markt!

Oktober blijft de komende vier jaar dé maand van de Prins Carnaval Verkiezing, dit telkens op de zaterdag twee weken voor de herfstvakantie.
Zo weten kandidaten metéén naar welke deadline ze moeten toewerken.

De Verkiezing van Prins Carnaval zal de komende jaren opnieuw plaatsvinden in openlucht, tot ... wanneer er een geschikte zaal is?!


De volgende data zijn:

– 18 oktober 2025
– 24 oktober 2026
– 23 oktober 2027
– 21 oktober 2028



Timmy, Dave & Joshy: 3 huidige Kandidaten-Prins 2026!

Voorwaarden

Kandidaten moeten, op de datum van hun inschrijving, voldoen aan volgende voorwaarden:

– 18 jaar oud zijn;
– in het bevolkingsregister van de stad Aalst ingeschreven zijn tot en met Aalst Carnaval 2026;
– over een uittreksel uit het strafregister model 1 te beschikken dat (1) maximum 1 maand oud is, en (2) geen vonnissen vermeldt (uitgezonderd vonnissen met politiestraffen die na drie jaar worden gewist);
– geen lid zijn van de adviesraad Feestcomité;
– geen personeelslid zijn van het team Evenementen;
– geen politiek mandaat uitoefenen.


-> Vollédige wedstrijdreglement? KLIK


Proclamatie Prins Carnaval '25: de 4 Kandidaten!

Hoe schrijf je in?

– Vul het inschrijvingsformulier volledig in!
Het formulier moeten ondertekend zijn door de kandidaat én de getuige.
– Voeg het uittreksel uit het 'strafregister model 1' toe aan het formulier.
– Stuur het formulier en de bijlage aangetekend per post op, ter attentie van 'het college van burgemeester en schepenen', Werf 9 te 9300 Aalst.
– Op de voorzijde van de briefomslag moet de vermelding staan “Kandidatuur Prins Carnaval”.


– Kandidaturen kunnen worden ingediend tot en met maandag 12 mei.
– Binnen de 14 dagen na afloop van de inschrijvingsperiode, beslist het college van burgemeester en schepenen over de ontvankelijkheid van de kandidaturen.


Aan wie zijn kans waagt als Kandidaat-Prins: véél succes!!
Reportage: ©Team Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia
Foto's: ©Team Carnavalaalstkoentje, ©AjoinPedia & ©Bjorn Van Ryckeghem
Bron artikel: stad Aalst, KLIK

Het 'familieverhaal' van Prinsj Sjalen veroverde alle Oilsjterse harten!


De 72e Aalsterse Prins mag de 96e stoet openen op 15 februari '26!

maandag 7 april 2025

Aalst Carnaval 2025 - Sven De Wit wint na 26e, ook 27e Fotowedstrijd 'Aalst Carnaval In Kleur' van DAK!

De laureaten van de 27e editie!

Sven De Wit overtuigde de jury opnieuw!

Liefst 82 fotografen stuurden hun werken in, samen goed voor 378 ingezonden foto's!

Al 27 edities bestaat de 'Nationale Fotowedstrijd Aalst Carnaval In Kleur', die zijn succes vooral te danken heeft aan het enthousiasme van de deelnemers én de 'toegankelijk' voor zowel (semi)-professionele, als amateurfotografen.

DAK-voorzitter Antoine Van der Heyden, in aanwezigheid van vele DAK-medewerkers en een delegatie deelnemende fotografen, bedankte vooral de fotografen zélf, die zich alweer van hun creatiefste kant lieten zien.

Ook Burgemeester Christoph D'Haese, zelf kleinzoon van één der eerste belangrijke Aalsterse fotografen, gaf een mooie speech!
Dit jaar was iedereen op zaterdag 5 april welkom in het Utopiacafé voor de proclamatie!

Sven De Wit won met «Astamblieft!» voor het 2e jaar op rij!
Fotowedstrijd blijft verwondering opwekken!

Sinds 1997 (en met uitzondering van de jaren 2001 en 2022) werden de winnaars en laureaten gehuldigd.
Bovendien is er ook het oordeel van een deskundige jury die niet steeds de 'meest technisch perfecte foto', maar wél 'de beste foto genomen op het juiste moment' bekroond!

De traditie van het 'Dokumentatiecentrum voor Aalst Karnaval' (DAK vzw) zorgt nu al gedurende 27 edities voor duizenden prachtige foto's en vereeuwigde het werk van vele fotografen.
Meer dan eens werden deze beelden gebundeld in het 5-jaarlijkse Carnavalsboek!


DAK-voorzitter Prins Antoine Van der Heyden


DAK-voorzitter Prins Antoine:
"Mijnheer De Burgemeester,
Leden van het College van Burgemeester en Schepenen
Dames en heren gemeenteraadsleden, beste vertegenwoordigers van het Feestcomité, Dames en heren perscorrespondenten, Vrienden van de DAK-jury ...

Waarde fotoliefhebbers, sympathisanten van het DAK, allemaal van harte welkom op deze viering van de laureaten van de 27° Nationale Fotowedstrijd: ‘Aalst Carnaval in Kleur’ anno 2025.

Mensen, laat mij toe de klok even goed 50 jaar terug te draaien.
We verplaatsen ons in de tijd naar 1974 -> naar de Prinsverkiezing in Aalst. Jean Monnet, de flamboyante orkestleider en presentator uit Geraardsbergen kondigde mij aan als eerste van vier kandidaten Prins Carnaval.

Hij opende de verkiezingsavond en vroeg mij: 'Kandidaat Antoine, ben jij er klaar voor?'
Een zevenkoppig orkest met de beste muzikanten staat paraat om U met veel enthousiasme te begeleiden ...
Hier staan de microfoons!

Vòòr U, in de Keizershallen, wachten 3500 karnavalisten met ongeduld wat gij vanavond uit uw carnavalsmouw gaat schudden.
Kandidaat Antoine, kom aan jong!
Ga ervoor - ik wens U vooral veel succes toe!

En plots, uit het niets verscheen –ik weet niet van waar zij kwamen– als duivels uit een doosje, een peloton journalisten en fotografen van de geschreven pers en drumden om de beste plaatsen in te nemen pal voor het grote podium.
Reporters van de dagbladen: Het Volk, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, De Vooruit, De Voorpost, De Gazet van Aalst, De Streekkrant, Den Aankondiger, De Gazet van Antwerpen … en tal van freelance-fotografen uit der streek.
Iedereen stond in aanslag om de optredens van de kandidaten voor de dag- en weekpers vast te leggen."



Prins Antoine:
"De Prinsverkiezing van 1974 vond plaats op vrijdagavond 6 februari en op zondagnamiddag werden wij thuis overstelpt met fotoreeksen in zwart-wit, foto’s van 10x20 cm, die door meerdere beroepsfotografen allemaal te koop aangeboden werden bij de kandidaten.
Dat was voor die fotografen een lonend handeltje waarbij -voor ons- het afdingen op de gevraagde prijzen een leuk bijhorend spelletje was.

Maar het was een fantastisch gegeven, want in die tijd was het niet evident om aan deftig fotomateriaal van een evenement, laat staan aan mooie herinneringen te geraken.
Er bestond nog geen gsm, smartphone of iPod, geen tablet.
Maar de fotografen beschikten in die periode wel over aanzienlijke camera’s uitgerust met kleine en grote lenzen … maar men werkte toen met filmrolletjes.
Het duurde dus wel enige tijd, vooraleer alle foto’s in de donkere kamers ontwikkeld waren en de fotokeuze kon gemaakt worden voor de maandagkranten.

Voor de kandidaten-Prins Carnaval en ook voor de carnavalsgroepen waren het in ieder geval buitenkansen om (uiteraard mits betaling ) mooie reeksen, mooie herinneringen aan te kopen en ik ben eerlijk gezegd blij dat ik heel wat herinneringen aan 1974 kan koesteren dankzij schitterende reeksen scherpe en typische zwart-wit beelden.

Foto’s samen met burgemeester Marcel De Bisschop, Bloemenfee Monique Buys, Feestcomitévoorzitter Alfons Singelijn, met mijn carnavalscoach: Frans Wauters, de voorzitter en de oprichter van De Prinsencaemere: Simon D’Hondt ... Zelfs met Rudy Wasteels …
Dat was één van de vier carnavalisten, die tijdens de nacht na afloop van de prinsverkiezing onfortuinlijk met de wagen in de Dender zijn gesukkeld en jammer genoeg alle vier verdronken zijn.

Beste mensen, ook voor de productie van onze eerste carnavalskronieken hebben wij de aankoopprocedure via perscorrespondenten nog een tijdlang gevolgd.
Later zijn wij begonnen met ons eigen team fotografen op pad te sturen naar de carnavalsevenementen en uiteraard naar verschillende locaties tijdens de carnavalsstoeten.

Maar een stoet fotograferen door de lens van camera’s, mét filmrolletjes, dat was toch wel een hele onderneming, een heel gedoe.
Vraag het maar aan Roger Van Langenhove onze vice-voorzitter (maar toen in die tijd een gewillige trouwe soldaat, een pionier in de echte zin van het woord)."


Antoine Van der Heyden, vice-voorzitter Roger & Patrick Tonneau


Prins Antoine:
"Carnaval fotograferen was in die jaren geen sinecure, fotograferen was een heel nerveus gedoe.
De grote linker vestzak van de te ruime overjas van Roger zat boordevol ongebruikte filmrolletjes.
In zijn rechter vestzak verzamelde onze man alle rolletjes met de al geschoten beelden.

En wanneer tijdens het omwisselen van een filmrolletje een grote praalwagen kwam voorbijgereden, konden onze fotografen het op een loopje zetten om de gemiste groep in te halen en de beelden alsnog vast te leggen voor het nageslacht.

Ik denk vandaag nog terug aan de eerste Nationale Fotowedstrijden van 1996 tot 1999, in het leven geroepen door initiatiefnemer wijlen Stefaan Vinck (onze ex-prins carnaval uit 1981 ).
Ik geef het eerlijk toe, dames en heren, er werd inderdaad pionierswerk verricht door wijlen Jos Depryck en medewerkers Jos Stragier, Roger Van Langenhove, Johan Schotte, Dirk Philips en door Stefaan zelf.
En door enkele gelegenheidsfotografen.

Deelnemen aan de eerste fotowedstrijden was eigenlijk vrij complex en zeker niet goedkoop voor de deelnemers.
Fotografen moesten eerst hun fotorolletjes laten ontwikkelen, daarna hun fotokeuze bepalen voor de wedstrijd, de beste exemplaren laten afdrukken en deze bezorgen aan het DAK.
Dat was een omslachtige en prijzige onderneming voor de deelnemers.

Bovendien bleef het ingestuurde fotomateriaal –volgens het wedstrijdreglement– eigendom van DAK om onder andere dienst te doen als illustratiemateriaal voor de vijfjaarlijkse Aalsterse Carnavalsboeken.

Gelukkig is vandaag het digitaal fotograferen sterk ingeburgerd en is het ‘portrettentrekken’ –zoals wij dat nu kennen– geweldig geëvolueerd dankzij kwaliteitsvolle fototoestellen met voldoende pixels, apparaten die beschikken over een sterke oplaadbare batterij en een geheugenkaart met een aanzienlijke capaciteit."


Burgemeester D'Haese, DAK-voorzitter Prins Antoine Van der Heyden & vice-voorzitter Roger Van Langenhove


Prins Antoine:
"DAK heeft de boot niet gemist. Wij hebben daar gevat en tijdig op ingespeeld.
Wij hebben het roer drastisch omgegooid en alle deelnemers aan de wedstrijd de jongste jaren de kans gegeven om meerdere foto’s, digitaal en kosteloos via WeTransfer, door te sturen naar de server van het DAK.

En Stijn De Naeyer, de beheerder van onze server, sorteert nu onmiddellijk alle inzendingen op naam en titel en voorziet alle foto’s van een referentie of herkenningsnummer.
Het drukkerijbedrijf Groendruk, aan de Aalsterse Onegem, zorgt ervoor dat de jury kwalitatief goede, zeg maar de best mogelijke, afdrukken te zien krijgt tijdens de beoordeling van de ingestuurde werken.

Tien dagen voor de viering van de laureaten, bepaalt onze jury, bestaande uit drie professionele fotografen en drie doorgewinterde medewerkers van DAK, wie in aanmerking komt voor de prijzenpot.
Samen kiezen zij tenslotte de winnende shoot en de verdere opvolging.
En…
Door tussenkomst van Bart Guns, de manager van o.a. het Utopiacafé, kunnen wij de laureaten of winnende foto’s hier op groot scherm in hun volle glorie vertonen tijdens deze bijeenkomst."


DAK-vice-voorzitter Roger Van Langenhove


Prins Antoine:
"Dames en heren, er werd dit jaar andermaal een ongeziene diversiteit aan foto’s en ideeën binnen gestuurd.
Liefst 378 geldige inzendingen bereikten ons!
Een ongezien record, dat mede door een cursus carnavalsfotografie -een initiatief van de carnavalsacademie en de erfgoedcel- meerdere cursisten overtuigde om hun kans waagden in onze wedstrijd.

Uit die massaal ingestuurde foto’s, herinner ik mij een sfeerbeeld van de kaffeklasj met koffiekoeken op de binnenkoer van het stadhuis.
Welnu, deze impressie doet mij denken aan een tekst die ik ooit heb neergeschreven en zelf vertolkt in de grote schouwburg van het CC De Werf tijdens de prinsenrevue “Toet-toet zoi den troin” uit 2011.

De titel luidt: ”Het fiejst es verboi” en de gebruikte melodie is deze van: “Dans le port d’Amsterdam” een heel sterk nummer van Jacques Brel..."

Prins Antoine:
"Vrienden van DAK,
Ik kan U tenslotte nog meegeven dat medewerker Eddy Temmerman ervoor gezorgd heeft dat alle winnende foto’s in postkaartvorm ter beschikking zijn.
Wij komen jullie de verzamelpakketjes aanbieden aan de ronde prijs van €10

Stijn De Naeyer en Wim Daelman zorgen er tenslotte voor dat alle inzendingen asap zullen te bekijken zijn op facebook en op de DAK website.

Nu volgt nog de proclamatie van de 27e Nationale Fotowedstrijd ‘Aalst Carnaval in Kleur’ 2025.

Maar … tradities zijn erom gerespecteerd te worden.
Met andere woorden: onze burgemeester heeft bij mijn weten, sinds hij de burgemeesterssjerp draagt, slechts zelden een prijsuitreiking van DAK gemist.
Chapeau hiervoor, ook hij mag het woord nemen ...

Het lijkt mij dus evident dat wij daarna de uitslag zullen bekend maken en alle laureaten op een 'pied-de-stalleke' zullen zetten.
Proficiat aan iedereen die bijdraagt aan het succes van deze unieke wedstrijd!

Antoine Van de Heyden, voorzitter van DAK."


Proclamatie

Winnaar Sven De Wit tussen DAK-voorzitter Prins Antoine, schepen De Meerleer & Berremiëjster Dozje. 
Titel: «Astamblieft!»
2e plaats voor Jean-Marie Slegers, Titel: «Sjjjjjt, broerke slopt nog!!»
3e plaats voor Harry Van Bulck, Titel: «Knappe Koppen»
4e plaats voor Patrick De Boeck, Titel: «Der stoot nen toeter op mennen nieven ottoscoeter»
5e plaats voor Robbe Van Damme, Titel: «Noeit alliejn»
6e plaats voor Luc Wils, Titel: «Osta een betjen, ge zetj bekanst te loot!»
7e plaats voor Vincent De Winter, Titel: «Enrico in Mexico.»
8e plaats voor Ruud Meert, Titel: «Carnavalsreünie»
9e plaats voor Charles-Thibaut Moernaut, Titel: «De Schreeuw»
10e plaats voor Prins Chris Boone, Titel: «Weir Doeng Voesj»
11e plaats voor Johan Schotte, Titel: «Den aap uithangen!»
12e plaats voor Frank De Vuyst, Titel: «Be ′t vallen van de bloikes»
13e plaats voor Lucy Vlyminck, Titel: «Flapoor»
14e plaats voor Nadia Denys, Titel: «Alles voor carnaval»
15e plaats voor Chris Deprez, Titel: «Lachen is gezond»
Reportage: ©Team Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia
Foto's: ©AjoinPedia

Prins Sjalen zijn 'famille' behaalde de 2e prijs!