dinsdag 3 mei 2016

Brand Werkhallen: Afbraak & 'opbouw' update + CTIDK komt met persbericht 'Fondsdag'

Foto's: ©Michiel Geeroms, afbraakwerken op dinsdag

AFBRAAKWERKEN 1 WEEK NA BRAND VOORBIJ

Na de verschrikkelijke brand van woensdag 27 april 2016,
bleef de stad Aalst niet wachten.


Omdat de verzekeringsmaatschappij de site vrijdag vrijgaf (onderzoeken en vaststellingen gedaan), kon men maandag 2 mei, al beginnen met de afbraakwerken.

Die afbraakwerken zullen precies één week na de brand (woensdag 4 mei) al helemaal voltooid zijn! 

Een verslag van 'dag 2' & een foto van 'dag 3'


Woensdagavond zouden de afbraakwerken afgerond zijn en wordt de perimeter (mogelijk) verkleind. 

Vanaf donderdag zijn de hallen opnieuw te bereiken,  op hal 1 en hal 10 na. 
Maar écht toegankelijk pas vanaf 20 mei!
(tot nader order, via politieverordening)

In de omgeving van de (geruimde) Hal 1 en 10 zijn putten in de grond door de afbraakwerken. 
Constructief is er aan de naastliggende hal 2 en hal 9 niets aan de hand, met uitzondering van de scheidingsmuur. 
Aan Hal 2 is tot 6 meter roofing aangetast.


Er wordt gevraagd om de scheidingsmuren tussen Hal 1 en 2 en Hal en 9 en 10, minstens 3 meter vrij te maken, zodat men een stelling kan zetten om voorlopige water- en elektriciteitsleidingen aan te leggen langs het plafond.

Hierdoor moeten AKV Pertotal en AKV De Snotneizen (2 grote groepen) een tijdelijk ander onderkomen zoeken, maar dit zou nu al intern opgelost zijn, door herschikkingen bij / via bevriende groepen.

Dit werk zou binnen 1 maand afgewerkt moeten zijn en dan hebben de hallen opnieuw water/elektriciteit.

Diezelfde scheidingsmuur zal vervangen moeten worden, aangezien de brandwerendheid aangetast is. 
Het afbreken en opbouwen van die muur zou binnen 1 dag kunnen gebeuren!
Maar de levertermijn van die constructie is wat langer en bijgevolg is nog geen datum gekend waarop dit werk uitgevoerd zal worden.


Ondertussen zoekt de stad een tijdelijk onderkomen voor de groepen uit hal 1 en 10.

Sommige groepen wilden graag wat materiaal recupereren dat al dan niet beschadigd in de brand bleef. 

Michiel Geeroms van de Toerenbiejoekes, vandaag onze fotograaf, stond ook gisteren aan het hek:
"Wat ik wou, was symbolisch: ik wou de steen met 'TB' uit de afgebrande loods van mijn carnavalsgroep hebben.
Als aandenken aan onze hal, maar het kon en mocht helaas niet.

Nu begint het pas door te dringen welk verlies we leden.
We moeten verder, maar het doet pijn.
In Aalst is die werkhal onze tweede thuis:
we leerden hier zoveel bij: technische zaken, maar ook plezier maken in groepsverband.
Een gemeenschappelijk doel hebben en samen werken...

Wie dat niet begrijpt, snapt niets van onze carnaval beleving.
Maar we slaan er ons wel door!"


De stad opteert voor een eventuele groepsaankoop van materialen en ijzer.

Nieuwe onderstellen bouwen nog voor het seizoen begint, is voor sommigen een haalbare optie (mits een tijdelijke werkhal).

Het beste nieuws voor het laatste:
tegen 1 oktober zouden hal 1 en 10 heropgebouwd moeten zijn!


CARNAVALIST TOT IN DE KIST

Persbericht

"Vzw Carnavalist Tot In De Kist zat maandagavond 2 mei samen met de getroffen groepen, de stad Aalst en verzekering Ethias.
Op de eerste plaats willen wij het stadsbestuur en de verzekering bedanken om dit dossier snel, daadkrachtig en welwillend af te handelen. De vzw CTIDK is ondanks de grote materiële schade, toch verheugd te merken dat het werk van de afgelopen jaren vruchten afwerpt en zal in die zin blijven strijden voor verzekeringen nog meer op maat en veiligheid voor de Aalsterse carnavalsgroepen.

Hierbij willen we ook het nieuws meedelen dat we werk maken van de oprichting van een stichting/fonds, opdat na het GMG verhaal en nu deze brand er de mogelijkheid zou bestaan om bij dergelijke gebeurtenissen en/of drama's onmiddellijk financiële steun te verstrekken. Jaarlijks moet een activiteit dit fonds geldelijk aanvullen.

De getroffen groepen hebben zich solidair verklaard en hun medewerking uitgesproken aan een grote overkoepelende actie.
Omdat de vele benefieten destijds bij GMG hebben uitgewezen dat mensen dit snel beu waren, de perceptie leeft al veel gegeven te hebben, er misbruik werd gemaakt en de opbrengst van deze kleinschalige actie niet altijd op de rekening kwam, werd besloten één grote overkoepelende actie te organiseren.
Er komt een grote "fonds"dag waarbij een kindernamiddag en een afsluitende fuif de apotheose betekent van deze overkoepelende actie.
Dit is een samenwerking van vzw CTIDK en Eendracht Aalst, Crelan Okapi Aalstar, Stadsradio Goeiedag, Oilsjt Mjoezik, Mal Sjans, City Music, Ajoin Music en de Aalsterse horeca.

Al deze verenigingen zullen in aanloop van de "fonds dag" één gerichte actie organiseren naar hun doelpubliek. Eendracht Aalst en Crelan Okapi Aalstar naar hun fans, de horeca naar hun cliënteel, Mal Sjans naar de Aalsterse handelaars, de radio's naar hun luisteraars. Al deze bedragen komen samen op de "fonds dag", een organisatie van alle bovenstaande partners en in coördinatie/uitwerking van vzw CTIDK. Wij hopen hiermee het grootste deel van Aalst te hebben bereikt met zo min mogelijk acties.

Uit dit fonds zal alvast a rato en indien nodig, de getroffen groepen nog ondersteund worden als de uitbetaling niet voldoende zou blijken. Het resterende bedrag blijft in het fonds, welke jaarlijks wordt aangevuld door één actie. Op deze manier komt de overkoepelende actie ALLE groepen ten goede.

De komende weken zal werk gemaakt worden van de organisatie. Vanaf het moment dat de datum bekend is, alsook de acties van de partners, gaan we dit zo snel mogelijk communiceren.

Wij vragen met aandrang, ook in naam van de getroffen, groepen geen individuele acties op poten te stellen, maar steun te verlenen aan de grote overkoepelende actie. De vzw CTIDK en de getroffen groepen willen iedereen danken voor hun steun en alvast alle bovenstaande partners loven voor hun medewerking, empathie en samenwerking. Zoals de slogan van Crelan Okapi Aalstar stelt: Aal tesaumen, of die van Eendracht Aalst in de eindronde: Naa est on ons!

Indien er vragen zijn kan u steeds terecht bij Sven De Smet, voorzitter CTIDK (0486/90.28.08 of sven_desmet@telenet.be)

Namens
Vzw CTIDK, Kenneth Van Lierde - voorzitter Feestcomité, Prins Dennis"

Foto's: ©Michiel Geeroms, persbelangstelling genoeg

LEEG

Woensdagavond  4 mei zag het er zo uit...

Vaarwel Hal 1 & 10, hopelijk 'tot binnenkort terug'...


Sterkte aan de getroffen groepen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten