Aalst brengt huisstijl rond carnaval naar een hoger niveau!
Bram De Baere ontwerpt huisstijl voor Aalst Carnaval
Aalst Carnaval beschikt eindelijk over een eigen beeld en huisstijl.
De komende jaren zullen de vrolijke figuurtjes van ontwerper Bram De Baere opduiken in alle officiële communicatie over ons grootste volksfeest. Erfgoed en traditie vormen de insteek.
Een trommelaar, gevolgd door een feestelijke parade met herkenbare en iconische figuren uit onze carnavalsstoet.
In opdracht van de stad ontwierp Bram De Baere een beeld dat in de algemene communicatie over Aalst Carnaval zal worden gebruikt en dat het tijdelijke karakter van één enkele carnavalseditie overstijgt. Een beeld waarmee we Aalst Carnaval professioneel kunnen aanprijzen en dat op verschillende wijzes kan worden gebruikt.
Het logo kan in zijn geheel gebruikt worden, maar elk figuurtje apart kan ook.
Foto: ©Bram De Baere 2014, samen met Keizer Kamiel
Bram De Baere is geen onbekende in de carnavalswereld.
Als telg van een Aalsterse familie, groeide hij op in Herent, vlakbij Leuven. Daar werkt hij vandaag als cartoonist en grafisch ontwerper voor verschillende merken.
Ondanks de fysieke afstand, heeft ook ons Carnaval zijn hart gestolen.
Reeds vier keer ontwierp hij de carnavalsaffiche en regelmatig tekent hij ontwerpen voor praalwagens, isomokoppen en kostuums.
Een man die van alle markten thuis is dus en de geknipte persoon om Aalst Carnaval een frivole huisstijl te bezorgen.
Foto: ©stad Aalst: Carnavalhuisstijl
“Een bonte parade van erfgoed en traditie”
Bram De Baere:
"Een bonte parade van erfgoed en traditie, zo heet mijn ontwerp.
In deze snel veranderende wereld kan deze huisstijl dienen om Aalst Carnaval uit te leggen.
De afgelopen twee edities bleek dat dat nodig was.
De tijd dat Aalstenaars hun Carnaval vierden zonder verdere bemoeienissen, is mede door sociale media verleden tijd.
De hele wereld kijkt nu mee.
Plots zijn we op een punt gekomen dat we de context, onze spot en satire, steeds vaker moeten gaan uitleggen.
Daarom zit in het logo ons erfgoedverhaal vervat. Tegelijk kun je het beeld ook zien als het programma van de carnavalsdagen: van de verkiezing Prins Carnaval en de winterfoor tot de dans van de Gilles en de herdenking van de overleden carnavalisten..."
Foto: ©stad Aalst: Carnavalhuisstijl
• Op kop, de trommelaar: een fictieve figuur, een officiële, feestelijke inleider van Carnaval, georganiseerd door de stad. Je kunt er ook een verwijzing in zien naar de fanfares die vroeger meestapten in de stoet.
• De Aalsterse Gilles, de stadsreuzen Iwein en Lauretta, Prins Carnaval in zijn open voertuig en ons Ros Balatum, ze behoren tot ons carnavalserfgoed.
• Een vliegende Keizer Kamiel, inclusief aureooltje, doet ook van hierboven nog ‘voesj’ als behoeder van Aalst Carnaval. Als boegbeeld van Aalst Carnaval staat hij hier symbool voor alle overleden carnavalisten. Hij strooit confetti (of is het de carnavalsmicrobe?) over de feestvierders en kijkt goedkeurend toe.
• Twee Voil Janetten met hun typische attributen en zelfs een zak smoutebollen. De dansende Voil Janet met paraplu die ook deze CHIPKA-cover siert, beschouwt Bram als zijn ‘hoofdpersonage’...
Het figuurtje doet denken aan het legendarische silhouet van wijlen kunstenaar Jozef Van den Steen. De Voil Janet is hét symbool voor het omkeringsritueel. Daarin zit een stukje van de essentie van Carnaval.
• De praalwagen: een verwijzing naar het vakwerk van losse en vaste carnavalsgroepen en de prachtige praalwagens. De schaterende ajuin met scherpe tong, staat ook symbool voor de spot en satire.
• Kinderen: Aalst Carnaval wordt met de paplepel meegegeven. Het zijn onze carnavalisten van de toekomst en ze hebben hun eigen carnavalsactiviteiten om naar uit te kijken: de winterfoor, de Dag van het Kind en de kinderstoeten.
Foto: ©Silke Hermans: Burgemeester D'Haese
Burgemeester Christoph D’Haese is fier:.
"Bram heeft de essentie van Aalst Carnaval perfect bevat in zijn creatie.
Dit is op en top Aalsters: vakmanschap, creativiteit en humor vervat in één beeld.
En dat beeld is de basis van onze huisstijl waarmee we Aalst Carnaval de volgende jaren als professioneel event naar de buitenwereld brengen, zonder de authenticiteit van ons Aalsters volksfeest te verliezen.
Deze huisstijl is het eerste resultaat van modernisering, waaraan de laatste weken door alle betrokkenen constructief is samengewerkt.
Ondanks de moeilijke tijden waar we voor staan blijven we er in geloven!"
Verzamelobjecten.
Stad promoot huisstijl Aalst Carnaval met gadgets!
Verzamelaars: opgelet!
In het stadsmagazine Chipka (bij elke Aalstenaar in de bus) van december 2021 kom je hierover meer te weten...
Je leest er alles over het DNA van Aalst Carnaval en over de bijhorende nieuwe huisstijl.
In het infokantoor Toerisme (Hopmarkt) kun je ook stickervellen kopen (prijs: €0,50 per vel) om je eigen parade mee te creëren.
Later zullen ook andere gadgets beschikbaar worden.
Naast deze huisstijl met logo, blijft de traditionele affichewedstrijd uiteraard behouden.
De carnavalsaffiche is nog steeds hét aankondigingsbeeld voor ons driedaagse volksfeest en staat los van de huisstijl, die het hele jaar door in de officiële communicatie van de stad kan worden
toegepast. De nieuwe carnavalsaffiche wordt (hopelijk) begin volgend jaar (2023) onthuld.
• Originele tekst ©stad Aalst: KLIK
Geen opmerkingen:
Een reactie posten