'De stad was niet enkel op zoek naar iemand die lekkere pintjes tapt, maar naar een ondernemer met een visie.• Bert Kruismans & Steve:
De kantine en de zaal van de Carnavalswerkhallen hebben namelijk veel potentieel om er een waaier aan evenementen in te organiseren.
De cafetaria en aanpalende ruimtes moeten in de eerste plaats een echte thuis zijn voor de carnavalisten, waar ze voor allerlei activiteiten terecht kunnen.'
Steve:
"Ik heb al vele watertjes doorzwommen ...
Ik weet dat ik eigenlijk iedereen moet leren kennen, vertrouwen opbouwen en uit elkeen het beste halen.
Kritiek en commentaar geven is makkelijk, met mensen kunnen omgaan en samenwerken veel moeilijker.
Maar ik kies dan liefst nog de moeilijke weg!
Schrijf maar op... 9 jaar geleden, toen nog 'onder Ilse' als verantwoordelijke schepen van Evenementen, ben ik aan dit avontuur begonnen.
Tot dan was 'de kantine' een vrij eenvoudige ontmoetingsplaats, sober ingekleed en met weinig randgebeuren erbij.
Het was 'de kantine': we dronken er 'een pint' en meer hoefde dat niet te zijn ..."
• Steve met De Paroi (Nacht van de Toezichters) en Guyken (Pensioensfeestje)
Steve:
"In mijn dossier beloofde ik daar verandering in te brengen!
Ik kwam naar voor uit diverse kandidaten en mijn plan van aanpak was dan ook ambitieus, positief en vooruitstrevend.
Want carnaval leeft een vol jaar in Oilsjt, dat wou ik zéker ook gebruiken door creatief uit te pakken en in eerste instantie het gebouw gezellig(er) in te kleden.
Van een sobere, haast kale, inrichting tot een warme plek die 'carnaval ademt' en dat dichtbij een groen wandel- en fietspad: de Leirekensroute.
Troeven en dromen genoeg en dat mocht, ik was vrij zeker van de slaagkansen!
Wat mij betreft had ik een sterk businessplan, een positieve samenwerking met de toezichters en, niet onbelangrijk, een zéér vlot 'partnership' met de stad Aalst.
Het moest een 'beleving' worden, zowel voor de carnavalisten, als andere bezoekers (we doen de kantine ook open wanneer er groepen bezoekers zijn, dit i.s.m.Visit Aalst).
Tenslotte stond létterlijk in het dossier dat we ook samen met de stad de carnavalsbeurs organiseren, iets wat voor beiden een 'win-winsituatie' is!
Zelfs Cirk! zou een plaatsje krijgen in deze buurt, maar 'Cirk! op rechteroever' ging helaas slechts 2 jaar door (op de parking van de werkhallen)."
• 2016: De 'Weirkhalrun' ...
Steve:
"Het 'avontuur' bouwde langzaam op: er kwamen steeds meer activiteiten, de verhuur van de zaal liep goed, er werden vergaderingen, feestjes, allerlei evenementjes georganiseerd en hét belangrijkste: de uitstraling van Carnavalskantine Halle 13 groeide!
Dit was zelfs een buurtontmoetingsplaats geworden, het voelde zo goed aan!
Eigenlijk liep alles prima tot... woensdag 27 april 2016 ...
De verschrikkelijke brand die hallen 1 en 10 van de werkhallen compleet vernielde.
Let op, ik begrijp de noodsituatie en vooral de harde beslissing om het terrein vollédig af te sluiten, maar op zich was ik daardoor ... mijn vollédige broodwinning kwijt!
Er volgde een moeizaam gesprek met de stad en niemand bood daar eigenlijk een uitweg.
In dat kader had ik nochtans, samen met Ilse, een oplossing aangereikt: Carnavalskantine Halle 13 openen aan de kant van de Leirekensroute (het fietspad).
Helaas mocht dit alternatief van het schepencollege (en de verzekering?) niet doorgaan ...
Het werd een serieuze tegenvaller op alle vlakken, ondanks een compensatie."
Steve:
"Mooi voorbeeld dat de interactie met de stad vanaf dan moeizamer werd, is de Carnavalsbeurs ...
Sinds enkele jaren is het MIJN driedaagse geworden, want de stad besloot hieraan organisatorisch niet meer mee te werken.
Het werd ook moeilijker om materiaal te reserveren (ontlenen van tafels, stoelen, nadarhekkens...).
Maar goed, ik zette door, heb sindsdien het aanbod 'eigen gerief' flink uitgebreid en de Carnavalsbeurs bleef gelukkig een succes!
Ik deed mijn werk verder met de glimlach, maar vanbinnen raakt je dat!
Er was geen wrok, enkel een gevoel van 'teleurstelling'."
• 2018: Malsjansprois & -comité & Opening Carnavalsbeurs met o.a. Ilse
Steve:
"We zijn als concessiehouders een 'spiegel', een uithangbord!
Voor sommige klanten, was Halle 13 een 'eerste kennismaking', de 'tussenstap' naar een later uitgebreider bezoek aan deze charmante stee en al haar troeven!
Uiteindelijk valt carnaval niet in één hokje te stallen, maar de versnippering van de administratieve kant van de zaak, maakt(e) het voor niemand makkelijk.
Er is 'economie', 'financiën', er zijn stadsdiensten nodig om materialen te huren en vergunningen te regelen en ... even belangrijk, carnaval is 'stadspromotie', dus komt het eveneens onder 'evenementen' terecht.
Ik ben een ondernemer, een doorzetter...
Ik bleef (met mijn ervaring van 18 jaar voorzitter bij een AKV) stééds weer alles in het belang van de carnavalisten doen ..."
• 2018: het Carnavalsglas/Prinsj Kantine 'De Clippel'
• 2018: Werkgerief /Politieke 'Oilsjterse Watchparty'
Steve:
"En toen kwam er een grote serieuze tegenslag op mijn pad: corona!
Hoe één klein virusje de compléte maatschappij op zijn kop zette.
Absurde regels die voor de horeca constant veranderden, volg het maar op!
Een kat zou er haar jongen niet meer in terugvinden ...
De stad, de provincie, de Vlaamse regering, de federale regering, enz.
Plots moest iederéén (zeker in deze sector) flexibel zijn, was er een tijdelijk opening met een wirwar aan eisen of werden de cafés (ondanks tegenovergestelde beloftes) alsnog opnieuw gesloten.
Toch deed ik alles wat mogelijk was om aan al die voorwaarden te voldoen.
Mensen verlangden ook om eens buiten te komen, het langdurig gebrek aan sociaal contact werd compléét onderschat door élke overheid!"
• 2019: de zaal als event-locatie/Halve Liter Party!
Steve:
"Carnavalisten vormen daarbij een 'sociale gemeenschap op zich'.
Voor hen kwam het extra hard aan, want carnaval verbindt ons.
In die periode (op 4 augustus 2020) verloren we Ilse, zij betekende véél voor me (als mens, maar ook in de relatie met de stad).
Zij probeerde te bemiddelen, zocht mee naar oplossingen en reikte een hand, ook al had ze nog amper politieke macht.
Gelukkig zorgde men vanuit de overheid voor een (financiële) compensatie, zodat een deel van de kosten gedekt waren.
Mijn 'business' rond carnaval was wegens 'géén driedaagse in 2021' (ALLE cafés dicht) en het last minute 'Kaffeikescarnaval van 2022', op een zéér laag pitje terecht gekomen.
Eerlijk?
Indien ik ondertussen geen andere zaken had opgestart, was het ongetwijfeld niet goed gekomen, want als horecagelegenheid werd je keihard getroffen!
Toen corona (éindelijk) van haar 'macht' verloor was er knaldrang, zodat mensen opnieuw buiten kwamen.
Al zag je toch duidelijk dat een 'deeltje' van de carnavalisten hadden afgehaakt, kun je hen dat kwalijk nemen?
Richting 2023 verscheen een grote reeks activiteiten terug op de kalender, gevolgd door een 'normale carnavalseditie' en dat deed deugd!"
• 2020: Tournée GénerHalle13 & veel opties om de zaal te huren!
Steve:
"Leuke en aangrijpende momenten?
Jazéker, die waren er!
Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, was voor hen een aanspreekpunt, maar ook de harde realiteit van het leven doorkruiste regelmatig mijn pad ...
Mensen die (al dan niet) plots stierven, vaak op jonge leeftijd: dat blijft hangen.
Zo'n kantine vertelt daarom ook een 'éigen verhaal' ...
Kijk naar alles wat hier aan de muur hangt, daar zijn herinneringen aan verbonden: iedere kader, Nominette, foto, kaartje, popje, enz. heeft een tijdsgebonden betekenis.
Je krijgt hier ook een doorsnee van onze maatschappij over de vloer.
Fijne, warme personen, bijzondere karakters, oude en jonge carnavalisten, toevallige bezoekers, allen passeerden ze de revue.
Ik kan er boeken over schrijven!"
• 2022: Opening Carnavalsbeurs/Bezoek Feestcomité
Steve:
"Het waren 9 boeiende, inspirerende, uitdagende, zelfs 'baanbrekende' jaren!
Ik zal véle 'carnavalskalanten' onthouden.
We hebben zaken uit de grond gestampt om trots op te zijn: Prinsj Kantine, Tournée GénerHalle 13, Nacht van de Toezichters, De Weirkhalrun, Win 4 Life Party (i.s.m. de Nationale Loterij), De Groeite MalsjansProis, Kommen Eiten, Halve Liter Party/Carnavalsglas, WatchParty rond de Politiek, Kandidoten/Voten/Moten, de belevenissen op Crazy Zatt'n Donderdag, de groepen die hun dansje repeteerden & zich aankleden voor de stoet, ...
Kortom, tevéél om op te noemen.
Zij die in d'hallen, 's avonds laat nog rap om 'werkgerief' of PU-schuim kwamen, hielp ik uit de nood.
Ook de tooghangers, de afsluiters, hen die ik moest 'buiten vegen', vergeet ik nooit.
We hebben gelachen, gehuild, een schouderklopje hier, een traantje daar ... "
• 2022: Viering 20 joor Steve als Arendprins!
Praktisch
♦ Tot eind juni is de Carnavalskantine er nog 'voor jullie, de carnavalisten'!
♦ Tot 1 juni is de kantine élke week open op woensdag en vrijdag vanaf 17u!
♦ Op woensdag 1 mei gaat de de '1 mei Kramerij'-rommelmarkt door (standplaatsen vollédig uitverkocht) rond de Werkhallen en aanpalende straten.
♦ Op 20 mei neemt men deel aan 'Superstar Op Wielen', Halle 13 is een vast gegeven.
♦ Op 1 juni organiseert men nog één knallend feestje: 'De EXIT - CLOSING PARTY Halle 13' (alle drank 'moet' op)!
♦ Op 13 & 18 juni zijn er 'materiaal-verkoopsdagen'
♦ Op 19 juni ben je welkom op 'de laatste bakken bier-woensdag'
• Een waterlek zorgde voor overlast, tot in de zaal (in juni werden de regenpijpen vervangen)
Steve:
"Ik heb op Facebook een heleboel zaken opgesomd, over hoe ik mijn relatie ervoer met de stad.
Helaas wou ik dat het anders was gelopen ...
Ik hoop uit heel mijn (carnavals)hart dat de stad in de eerste plaats de (technische) noden en gebreken ter harte neemt, zodat mijn opvolger een vlotte start kan nemen!
De 'kantine' is een absolute buitenkans, maar je moet er je tijd, je hart én je ziel insteken!
Alle neuzen moeten in dezelfde richting staan, dat is waar nu nood aan is.
Ik zeg géén vaarwel in de horeca- en carnavalswereld, maar 'tot ziens'!
A new chapter is busy en 'al hangende'.
Groeten van Steve De Backer, we zien en horen elkaar nog!
Want die vriendschappen, da's voor altijd!"
• 2023: Opening Carnavalsbeurs