Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook het YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes & de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 24 april 2024

Aalst Carnaval - Steve draait de bladzijde van Carnavalskantine Halle 13 om en kijkt terug op 9 bijzondere jaren!

9 jaar Carnavalskantine Halle 13, het verhaal van Steve!
'De stad was niet enkel op zoek naar iemand die lekkere pintjes tapt, maar naar een ondernemer met een visie.
De kantine en de zaal van de Carnavalswerkhallen hebben namelijk veel potentieel om er een waaier aan evenementen in te organiseren.

De cafetaria en aanpalende ruimtes moeten in de eerste plaats een echte thuis zijn voor de carnavalisten, waar ze voor allerlei activiteiten terecht kunnen.'
Bert Kruismans & Steve:


Steve:
"Ik heb al vele watertjes doorzwommen ...
Ik weet dat ik eigenlijk iedereen moet leren kennen, vertrouwen opbouwen en uit elkeen het beste halen.
Kritiek en commentaar geven is makkelijk, met mensen kunnen omgaan en samenwerken veel moeilijker.
Maar ik kies dan liefst nog de moeilijke weg!

Schrijf maar op... 9 jaar geleden, toen nog 'onder Ilse' als verantwoordelijke schepen van Evenementen, ben ik aan dit avontuur begonnen.
Tot dan was 'de kantine' een vrij eenvoudige ontmoetingsplaats, sober ingekleed en met weinig randgebeuren erbij.
Het was 'de kantine': we dronken er 'een pint' en meer hoefde dat niet te zijn ..."


Steve met De Paroi (Nacht van de Toezichters) en Guyken (Pensioensfeestje)


Steve:
"In mijn dossier beloofde ik daar verandering in te brengen!
Ik kwam naar voor uit diverse kandidaten en mijn plan van aanpak was dan ook ambitieus, positief en vooruitstrevend.

Want carnaval leeft een vol jaar in Oilsjt, dat wou ik zéker ook gebruiken door creatief uit te pakken en in eerste instantie het gebouw gezellig(er) in te kleden.
Van een sobere, haast kale, inrichting tot een warme plek die 'carnaval ademt' en dat dichtbij een groen wandel- en fietspad: de Leirekensroute.
Troeven en dromen genoeg en dat mocht, ik was vrij zeker van de slaagkansen!

Wat mij betreft had ik een sterk businessplan, een positieve samenwerking met de toezichters en, niet onbelangrijk, een zéér vlot 'partnership' met de stad Aalst.
Het moest een 'beleving' worden, zowel voor de carnavalisten, als andere bezoekers (we doen de kantine ook open wanneer er groepen bezoekers zijn, dit i.s.m.Visit Aalst).

Tenslotte stond létterlijk in het dossier dat we ook samen met de stad de carnavalsbeurs organiseren, iets wat voor beiden een 'win-winsituatie' is!
Zelfs Cirk! zou een plaatsje krijgen in deze buurt, maar 'Cirk! op rechteroever' ging helaas slechts 2 jaar door (op de parking van de werkhallen)."


2016: De 'Weirkhalrun' ...


Steve:
"Het 'avontuur' bouwde langzaam op: er kwamen steeds meer activiteiten, de verhuur van de zaal liep goed, er werden vergaderingen, feestjes, allerlei evenementjes georganiseerd en hét belangrijkste: de uitstraling van Carnavalskantine Halle 13 groeide!
Dit was zelfs een buurtontmoetingsplaats geworden, het voelde zo goed aan!

Eigenlijk liep alles prima tot... woensdag 27 april 2016 ...
De verschrikkelijke brand die hallen 1 en 10 van de werkhallen compleet vernielde.
Let op, ik begrijp de noodsituatie en vooral de harde beslissing om het terrein vollédig af te sluiten, maar op zich was ik daardoor ... mijn vollédige broodwinning kwijt!
Er volgde een moeizaam gesprek met de stad en niemand bood daar eigenlijk een uitweg.
In dat kader had ik nochtans, samen met Ilse, een oplossing aangereikt: Carnavalskantine Halle 13 openen aan de kant van de Leirekensroute (het fietspad).

Helaas mocht dit alternatief van het schepencollege (en de verzekering?) niet doorgaan ...
Het werd een serieuze tegenvaller op alle vlakken, ondanks een compensatie."



Steve:
"Mooi voorbeeld dat de interactie met de stad vanaf dan moeizamer werd, is de Carnavalsbeurs ...
Sinds enkele jaren is het MIJN driedaagse geworden, want de stad besloot hieraan organisatorisch niet meer mee te werken.
Het werd ook moeilijker om materiaal te reserveren (ontlenen van tafels, stoelen, nadarhekkens...).

Maar goed, ik zette door, heb sindsdien het aanbod 'eigen gerief' flink uitgebreid en de Carnavalsbeurs bleef gelukkig een succes!
Ik deed mijn werk verder met de glimlach, maar vanbinnen raakt je dat!
Er was geen wrok, enkel een gevoel van 'teleurstelling'."


2018: Malsjansprois & -comité & Opening Carnavalsbeurs met o.a. Ilse


Steve:
"We zijn als concessiehouders een 'spiegel', een uithangbord!
Voor sommige klanten, was Halle 13 een 'eerste kennismaking', de 'tussenstap' naar een later uitgebreider bezoek aan deze charmante stee en al haar troeven!
Uiteindelijk valt carnaval niet in één hokje te stallen, maar de versnippering van de administratieve kant van de zaak, maakt(e) het voor niemand makkelijk.
Er is 'economie', 'financiën', er zijn stadsdiensten nodig om materialen te huren en vergunningen te regelen en ... even belangrijk, carnaval is 'stadspromotie', dus komt het eveneens onder 'evenementen' terecht.

Ik ben een ondernemer, een doorzetter...
Ik bleef (met mijn ervaring van 18 jaar voorzitter bij een AKV) stééds weer alles in het belang van de carnavalisten doen ..."


2018: het Carnavalsglas/Prinsj Kantine 'De Clippel'


2018: Werkgerief /Politieke 'Oilsjterse Watchparty'


Steve:
"En toen kwam er een grote serieuze tegenslag op mijn pad: corona!
Hoe één klein virusje de compléte maatschappij op zijn kop zette.
Absurde regels die voor de horeca constant veranderden, volg het maar op!
Een kat zou er haar jongen niet meer in terugvinden ...

De stad, de provincie, de Vlaamse regering, de federale regering, enz.
Plots moest iederéén (zeker in deze sector) flexibel zijn, was er een tijdelijk opening met een wirwar aan eisen of werden de cafés (ondanks tegenovergestelde beloftes) alsnog opnieuw gesloten.
Toch deed ik alles wat mogelijk was om aan al die voorwaarden te voldoen.

Mensen verlangden ook om eens buiten te komen, het langdurig gebrek aan sociaal contact werd compléét onderschat door élke overheid!"


2019: de zaal als event-locatie/Halve Liter Party!


Steve:
"Carnavalisten vormen daarbij een 'sociale gemeenschap op zich'.
Voor hen kwam het extra hard aan, want carnaval verbindt ons.
In die periode (op 4 augustus 2020) verloren we Ilse, zij betekende véél voor me (als mens, maar ook in de relatie met de stad).
Zij probeerde te bemiddelen, zocht mee naar oplossingen en reikte een hand, ook al had ze nog amper politieke macht.

Gelukkig zorgde men vanuit de overheid voor een (financiële) compensatie, zodat een deel van de kosten gedekt waren.
Mijn 'business' rond carnaval was wegens 'géén driedaagse in 2021' (ALLE cafés dicht) en het last minute 'Kaffeikescarnaval van 2022', op een zéér laag pitje terecht gekomen.

Eerlijk?
Indien ik ondertussen geen andere zaken had opgestart, was het ongetwijfeld niet goed gekomen, want als horecagelegenheid werd je keihard getroffen!
Toen corona (éindelijk) van haar 'macht' verloor was er knaldrang, zodat mensen opnieuw buiten kwamen.
Al zag je toch duidelijk dat een 'deeltje' van de carnavalisten hadden afgehaakt, kun je hen dat kwalijk nemen?

Richting 2023 verscheen een grote reeks activiteiten terug op de kalender, gevolgd door een 'normale carnavalseditie' en dat deed deugd!"


2020: Tournée GénerHalle13 & veel opties om de zaal te huren!


Steve:
"Leuke en aangrijpende momenten?
Jazéker, die waren er!
Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, was voor hen een aanspreekpunt, maar ook de harde realiteit van het leven doorkruiste regelmatig mijn pad ...
Mensen die (al dan niet) plots stierven, vaak op jonge leeftijd: dat blijft hangen.

Zo'n kantine vertelt daarom ook een 'éigen verhaal' ...
Kijk naar alles wat hier aan de muur hangt, daar zijn herinneringen aan verbonden: iedere kader, Nominette, foto, kaartje, popje, enz. heeft een tijdsgebonden betekenis.
Je krijgt hier ook een doorsnee van onze maatschappij over de vloer.
Fijne, warme personen, bijzondere karakters, oude en jonge carnavalisten, toevallige bezoekers, allen passeerden ze de revue.
Ik kan er boeken over schrijven!"


2022: Opening Carnavalsbeurs/Bezoek Feestcomité


Steve:
"Het waren 9 boeiende, inspirerende, uitdagende, zelfs 'baanbrekende' jaren!
Ik zal véle 'carnavalskalanten' onthouden.

We hebben zaken uit de grond gestampt om trots op te zijn: Prinsj Kantine, Tournée GénerHalle 13, Nacht van de Toezichters, De Weirkhalrun, Win 4 Life Party (i.s.m. de Nationale Loterij), De Groeite MalsjansProis, Kommen Eiten, Halve Liter Party/Carnavalsglas, WatchParty rond de Politiek, Kandidoten/Voten/Moten, de belevenissen op Crazy Zatt'n Donderdag, de groepen die hun dansje repeteerden & zich aankleden voor de stoet, ...
Kortom, tevéél om op te noemen.

Zij die in d'hallen, 's avonds laat nog rap om 'werkgerief' of PU-schuim kwamen, hielp ik uit de nood.
Ook de tooghangers, de afsluiters, hen die ik moest 'buiten vegen', vergeet ik nooit.
We hebben gelachen, gehuild, een schouderklopje hier, een traantje daar ... "


2022: Viering 20 joor Steve als Arendprins!


Praktisch

♦ Tot eind juni is de Carnavalskantine er nog 'voor jullie, de carnavalisten'!
♦ Tot 1 juni is de kantine élke week open op woensdag en vrijdag vanaf 17u!
♦ Op woensdag 1 mei gaat de de '1 mei Kramerij'-rommelmarkt door (standplaatsen vollédig uitverkocht) rond de Werkhallen en aanpalende straten.
♦ Op 20 mei neemt men deel aan 'Superstar Op Wielen', Halle 13 is een vast gegeven.
♦ Op 1 juni organiseert men nog één knallend feestje: 'De EXIT - CLOSING PARTY Halle 13' (alle drank 'moet' op)!
♦ Op 13 & 18 juni zijn er 'materiaal-verkoopsdagen'
♦ Op 19 juni ben je welkom op 'de laatste bakken bier-woensdag'


Een waterlek zorgt voor overlast, tot in de zaal ...


Steve:
"Ik heb op Facebook een heleboel zaken opgesomd, over hoe ik mijn relatie ervoer met de stad.
Helaas wou ik dat het anders was gelopen ...

Ik hoop uit heel mijn (carnavals)hart dat de stad in de eerste plaats de (technische) noden en gebreken ter harte neemt, zodat mijn opvolger een vlotte start kan nemen!
De 'kantine' is een absolute buitenkans, maar je moet er je tijd, je hart én je ziel insteken!
Alle neuzen moeten in dezelfde richting staan, dat is waar nu nood aan is.
Ik zeg géén vaarwel in de horeca- en carnavalswereld, maar 'tot ziens'!

A new chapter is busy en 'al hangende'.

Groeten van Steve De Backer, we zien en horen elkaar nog!
Want die vriendschappen, da's voor altijd!"


2023: Opening Carnavalsbeurs

maandag 22 april 2024

Aalst Carnaval 2025 - Kandidaat-Prins De Sjalen (Karel) stelt zich voor!

De Sjalen is 'Kandidaat-Prins 2025'!

Wie wordt de 71e Aalsterse Prins Carnaval?

Op vrijdag 19 april stelde De Sjalen zich voor in de 'ACHT8BAR' van sportcentrum De Schreef.
Het talrijk opgekomen publiek én zijn supporters, waren alvast laaiend enthousiast!

Campagneliedje



Wie is De Sjalen ver '25?

• Karel Van De Winkel (°29/05/1995)
• Software Developer voor een software scale-up in Gent, genaamd 'AdvantITge'
• Lid van De Stoefkabassen & OLG Ageir
• Bekend als 'Kaffeikesprinsj van Oilsjt' in 2022
• Eerdere carnavalscarrière bij OLG ’T Es Al Geloik & OLG Vandeverniet


De Sjalen wil 'er stoon vér Oilsjt'!

De Sjalen heeft al heel wat carnavalservaring.
Maar zijn droom is om met de scepter te zwaaien anno 2025 (i.p.v. met 'nen tafelpoot', zoals in 2022).

Als 'Oilsjt in a ert zit', dan moet je dat toch eens proberen?
Carnaval is 'amusement, e goei pintj en kammeroodschap'!



De Sjalen:
"Als centrumbewoner heb ik carnaval van kleins af aan van dichtbij meegemaakt.
Mijn moeder zorgde op carnavalszondag steeds voor een warm huis met veel hapjes en drankjes, waar de deur een hele dag open stond.
Vrienden, familie en toevallige voorbijgangers konden in onze living even komen opwarmen met een knabbel, om dan buiten weer naar de stoet te gaan kijken.
Carnaval is voor mij dus altijd al een warm samenzijn geweest.

Ik ben heel mijn jeugd lid geweest van KSA Sint-Jozef Aalst.
In 2012 werd ik daar op mijn 16e opgenomen in de leidingsploeg en bij uitbreiding ook in de OLG, waarmee deze plezante bende elk jaar in de stoet ging.
Dat was toen OLG ’T Es Al Geloik.

Naarmate de groep groter werd én de regelgeving voor de Losse Groepen de aantallen begon in te perken, zijn er verschillende splitsingen gebeurd.
De toenmalige oud-leiding is afgesplitst en nam de naam OLG ’T Es Al Geloik met zich mee.
Ik liep met de 'leidersploeg' voortaan mee onder de naam OLG Vandeverniet.

In 2017 ben ik, net als mijn generatiegenoten, gestopt met leiding geven.
Wij hebben toen OLG Ageir opgericht.
In 2019 is de samenstelling van OLG Ageir nog enigszins veranderd.
De dames verlieten onze groep en er traden enkele 'jongere oud-leiders' toe, waaronder Stoefkabas Simon De Cock en Stoefkabas Frederik Van De Winkel.
Sindsdien loop ik elk jaar de stoet met dezelfde bende.

De groep veranderde veel van samenstelling doorheen de jaren, maar de mensen waarmee ik nu in OLG Ageir zit waren er eigenlijk altijd bij.
Onze uitwerking van thema's is duidelijk geëvolueerd.
We hebben leuke dingen gemaakt, maar er zijn ook kostuums en wagentjes van weleer waar ik lichtjes gegeneerd op terugblik.
Daar leerden we dan wel uit ..."


De Sjalen: unieke foto's uit zijn 'privé-carnavalsalbum'...


De Sjalen:
"Ik denk dat we sinds 2019 volledig onze draai gevonden hebben.
Dat was de start van OLG Ageir zoals het nu nog bestaat.
Toen liepen we in de stoet als 'Gillette Jaune', hierop kregen we veel positieve feedback.
Een jaar later scoorden we een hit met ons themalied 'Sjiabbattajoor'.
Plots was OLG Ageir regelmatig op de carnavalsradio te horen.
We dachten: “Dit overtreffen we nooit”.
Twee jaar later had OLG Ageir plots ... hun eigen ‘Kaffeikesprinsj’!

Toen de 'Prinsenkiezing' in 2022 een tweede maal niet kon doorgaan omwille van de coronamaatregelen, besloten wij in gesloten vriendengroep een eigen verkiezingsfeestje op poten te zetten.
Ik stelde me kandidaat ...
Daar mocht ik toen de scepter - of beter gezegd de tafelpoot - en de prinsenmuts mee naar huis nemen.
Ook buiten onze besloten compagnie kon de Aalstenaar mijn campagneliedje 'Iejste Kees' smaken.
Ik mocht mijn song plots gaan zingen op allerlei evenementen en radioprogramma’s.
En zo had ik ook de eer om carnaval 2022 te mogen vieren, onder de onofficiële titel van ‘Kaffeikesprinsj’.

Naar aanloop van carnaval 2023 richtte ik met Simon, Lukas en Frederik van OLG Ageir en Wansj van OLG ’T Es Al Geloik, het muziekgroepje 'De Stoefkabassen' op.
We brachten ook meteen ons eerste CD’tje uit, waarvan het lied ‘Sliert in Mènnen Neis’
KLIK meteen het meeste aansloeg.
Hierover maakten we enkele weken later ook een videoclip.
Voor carnaval 2024 zongen we opnieuw een aantal liedjes in, waaronder ‘Wandelclub’
KLIK en ‘Schampavie’ KLIK ... die nu al oorwurmen zijn!"

De Sjalen: Kaffeikesprinsj 2022!


De Sjalen:
"Kort samengevat: ben dus ‘De Sjalen’, 28 jaar (29 lentes in mei) en kandidoot ver 2025.
In 2022 was ik al present als 'Kaffeikesprinsj van Oilsjt', maar nu ga ik me aangeven voor de titel van Prinsj Carnaval.
Den entrée vandaag, mét 'fanfare', bracht er alvast de sfeer goed in!
Zingen, feesten, plezier maken; als kandidoot zal ik dat zéker nastreven, want carnaval en amuseren gaan hand in hand!

Bij een kandidoot hoort een campagnelieken en dat werd 'Fritten mé Pateikes', niet toevallig een woordspeling op 'Pateikes En Frit' van onze Koizer Kamiel!
Dat ging over de geneugten des levens, zeg maar hoe je als Oilsjteneer genieten kan van simpele dingen, eveneens van lekker eten.

De sfeer hangt een beetje in de 'Bourgondische levensstijl', typerend voor deze stad.
Ondertussen gingen er schotels vol échte ‘Fritten mé Pateikes’ door de zaal, we voegden de 'daad bij het woord': zo bleef niemand op zijn honger zitten ..."



De Sjalen:
"Op zaterdag 8 juni is er een aperitiefconcert, daar gaan we live muziek brengen (en uiteraard lekker aperitieven, dat spreekt vanzelf) en op zaterdag 21 september is er 'Sjalen zijn Baal'.
Als je zingt van 'Sjalen zijn Baalen', dan moet je ook een 'Baal/Bal' houden uiteraard!
Details en locaties krijg je binnenkort netjes medegedeeld via de sociale media...

Als campagnemateriaal zijn er (logisch) 'Sjalen' te koop!
De 'Sjaal van Sjalen' kost 15 euro en zal, naast deze voorstelling, ook later nog te koop worden aangeboden.

De zaal ontplofte, er was ambiance zoals ik het gehoopt had en dat in gezelschap van een hoop enthousiaste supporters, familie en kammeroden.

'Ik eit men fritten mé pateikes!' 🍟🍰
gralek petankt oon iederiejn datter boi was🫶

We goon der vandejoor 'E lap op Geven'!

Eire kandidoot, De Sjalen!"



De 'fanshop' van Kandidoot De Sjalen

🤩 De Sjaal van Sjalen: €15

-> Vraagje? Neem contact op via de Facebookgroep of spreek Team De Sjalen Vér 2025 aan!


Reportage: ©Team Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia
Foto's & Filmpje: ©Team Carnavalaalstkoentje i.s.m. AjoinPedia & De Sjalen


dinsdag 9 april 2024

Arendcarnaval 2024 - Arendse Carnavalsstoet werd één groot volksfeest!

40e Orendprinsj Nico: 'Goot er iet boeven 'n Orend?!'

Carnavalsstoet als hoogtepunt van geslaagde editie Arendcarnaval!

Mooi weer zorgt voor dorstige kelen en véél bezoekers!

Op 5, 6 & 7 april genoot de Arendwijk van haar volkse carnaval!

Op vrijdag en zaterdag was Horebekeveld de 'place to be' met Orendse- en andere Prinsjen, ambiancegroepen en DJ's, die de tent deden 'ontploffen'.
Verder koos men op zaterdag een Arendse jeugdprins en - prinses, was er kinderanimatie en als hoogtepunt trok op zondagnamiddag de 41e Orendse Carnavalsstoet door de straten.

Niet voor het eerst hadden de weergoden een droge beloning in petto!
Tijdens de stoet kwamen de eerste verdwaalde regendruppels pas hélemaal op het einde langs.

Criticasters op dit carnaval zullen er altijd zijn, maar voor wie 'n Orend genegen is, was dit ongetwijfeld een 'topeditie'!
We blikken uitgebreid terug op de stoet ...



In totaal namen 9 AKV's deel, aangevuld met gastgroepen uit Wetteren, Opwijk en Zottegem.
Ook de lokale groep De Zakkeschoiters was present, net als heel wat Orendse Prinsjen én de Aalsterse Prins Vincent ...

Een lenteachtige zondagmiddag zorgde voor een resem (spontane) buurtfeestjes en goedgevulde 'kaffeikes'.
De tent sloot men zondagavond héél laat af, met de belofte dat men 'zeker voesj' zal doen!


Een welverdiende pluim op de hoed van de organisatoren die, vaak in moeilijke omstandigheden (locatie kiezink last minute moeten verzetten bv.), toch steeds 'hun gelijk' halen en van Arendcarnaval zowaar opnieuw een geslaagd volksfeest maakten!

Sfeerfilmpje Arendse Carnavalsstoet:



Foto's Arendse Carnavalsstoet:

1. Scoutstrommelkorps 'Met Vel en Gamel'


2. Orendprinsj Nico


3. AKV De Zieke Zjieratten-Twiekierenniet (groep van de Arendprins)


4. 'De Prinsjen van 'n Orend'


5. Het Arendbestuur


6. Prins Vincent (Prins Carnaval Aalst)


7. AKV 'n Oeverschot


8. WCV De Foifbiesjten (Wetteren)


9. ZKV Losj (Zottegem)


10. AKV Liejp


11. OKV Gesjikt (Opwijk)


12. AKV A'join


13. ZKV De Stuikers (Zottegem)


14. WCV De Fretters (Wetteren)


15. AKV De Zoipers


16. KV Bepikt En Bestolen (Temse)


17. OKV De Zakkeschoiters (Orendse Groep)


18. AKV 't Es Na Of Noeit


19. AKV Zwisj


20. AKV De Zjieverleppen


21. AKV Pertotal


Reportage: ©Team Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia
Foto's: ©Team Carnavalaalstkoentje (stoet), ©DRA (kostuumvoorstelling) & ©Philip Colombie (foto zaterdag)