Welkom bij Carnavalaalstkoentje!

zaterdag 10 september 2016

Carnavalskantine Halle 13 is 1 jaar jong en... kijkt vooruit!

Foto's: ©Carnavalaalstkoentje m.m.v. Patrick De Boeck

1 JAAR

Onder ruime belangstelling vond zaterdagavond 5 september 2015 de officiële opening plaats van 'Halle 13', de Aalsterse carnavalskantine!

Uitbaters Steve De Backer en Steffi waren vertrokken voor een nieuw tijdperk...

Eén jaar later blikt Steve terug én... barst de toekomst van initiatieven!


Steve De Backer (°20 december 1980) is een Aalsterse ondernemer die vaak in beeld komt als prominent figuur binnen de Carnavalswereld (Voorzitter Carnavalsgroep De Poipeplekkers) en binnen de commerciële zakenwereld.

Hij slaag erin om van de verloederde carnavalskantine opnieuw een bruisende zaak te maken!
Dat Steve niet aan zijn proefstuk toe is, was al lang duidelijk.
Maar in de kantine verbaasde hij met verschillende ludieke stunts, acties en promo's, naar de Carnavalisten en AKV-groepen toe!



Steve:
"Het was een goed startjaar...
We hebben veel nieuwe initiatieven gelanceerd en als 'jonge ondernemers' kijken we tevreden terug op ons businessplan.
Een plan stopt niet na 'jaar één', dus ga ik verder, met enkele spectaculaire nieuwigheden.
 

Anderzijds is Halle 13 ook geslaagd in zijn opzet: een ontmoetingsplaats te zijn waar carnavalisten zich thuis voelen. In een sfeervolle omgeving met veel licht en 'kleur'.
Voor het nieuwe werkjaar hebben we de fotokaders dan ook vervangen...
De prachtige beelden komen dit jaar van Patrick De Boeck."



VERZAMELEN


Steve:
"De verzamelclub voor allerlei zaken als lintjes, medailles en andere carnavalsspullen komt hier ook samen, we hadden de sint die langs kwam, Oilsjt Music kick-off + live-uitzendingen, de lancering van de 2e Bellekesboek, de dag erna al won Tommeken Tet een vat (als eerste die het boek vol had).
De vrijdag voor de beurs komt hij zijn prijs halen.


Verder bouwden we vele feestjes, heb ik dikwijls pas 's ochtends kunnen sluiten omdat de ambiance erin bleef zitten en waren we een aanspreekpunt voor bestellingen van verf bv.
Uiteraard ook een gevolg van de vele mond-aan-mondreclame na de opstart van Halle 13, waarbij de groepen verf wonnen."


SHOP

Info: na de stoet van 2017, kun je op kracht komen in Halle 13!

Steve:
"Ik zou graag, en het idee komt uit de praktijk, een soort mini-shop starten, een 'stock' waarmee ik groepen in nood kan helpen.
Voor verf konden ze al bij mij terecht, maar vorig jaar kwamen er soms aan de toog: "malsjans Steve, ons PU-schuim is op, alle winkels dicht...". Of "allee, en ik dacht dat we nog witte verf hadden, maar nee" Of "ons verfborstels zijn juist nu op"...

Soms 'goed' voor mij: dan konden ze wat langer drinken *lacht*
Maar als ik nu gewoon eens wat basisproducten zou hebben: PU, verfborstels, lasbagetten, lijm, strips, plakband...'standaardmateriaal' dus."


BRAND


Steve:
"Het grote dieptepunt, en ik denk wel voor iedereen, was de brand van 27 april en zijn gevolgen...
Maar voor mij bleek dat financieel een strop.
Terwijl alle kosten doorliepen, en ik in die periode ook activiteiten plande, was het ook erg voor de mensen die de zaal boekten voor een privéfeestje.
Daarbij de opmerkelijke politieke tegenstelling.

Van schepen Uyttersprot kon ik eventueel wel via het terras / kant fietspad openen (enkel aan de kant van de toezichters was er geen elektriciteit), maar burgemeester D'Haese was formeel; de ganse site bleef 'op politiebevel' gesloten, zonder uitzondering."


POP-UP


Steve:
"Uiteindelijk heb ik nog moeten aandringen op een gesprek.
De burgemeester, nochtans eigenaar van de zelfverklaarde zin 'wereldrecord  hangars zetten', vond nooit een aparte oplossing voor de kantine.
De verzekering kan voor mij ook niet tussenkomen. Exploitatieverlies is 'overmacht' in dit geval en pas te verzekeren na één jaar.
6 weken gesloten...De 1 mei-kramerij werd afgelast, ik had gemaakte kosten rond publiciteit gedaan. De zaal was geboekt door particulieren.. (vindt maar eens een oplossing op korte termijn als men plots zegt dat je feestje niet kan doorgaan).

Kijk, ik huur hier voor 9 jaar, ik heb mijn belofte gehouden om het ganse jaar door de site 'levendig' te maken. Niemand kan ontkennen dat ik daarvoor nieuwe impulsen gaf.
Ik vraag ook al lang een raam extra, dat werd steeds uitgesteld...
Na mijn 'verdediging' voor het schepencollege, gaf men uiteindelijk toch een geste: een 'korting' op de huishuur die periode. Maar daarmee kan ik lang niet alles compenseren.

Ik deed de stad ook een voorstel.
Uit Hal 1 & 10 kwamen goede klanten. Die mensen verdienen ondersteuning.
Als de BAKA-site open gaat en die 10 groepen er starten met werken, wil ik gerust een extraatje doen: een 'Pop-up Halle 13'.
Zal me wat kosten aan huur van bv. mobiele bar en personeel, maar ik wil nogmaals bewijzen dat we dit hier doen voor en door de carnavalisten, vanuit ons 'carnavalshart'.
Rijk zal ik van die Pop-up sowieso nooit worden, dat kan ook niet."


CARNAVALSBEURS


Steve:
"Om de carnavalsbeurs levendig te houden, was het vorig jaar 'kort op de bal spelen': Halle 13 was amper open en toch moesten we, in samenwerking met de stad een evenement op poten zetten. Totale vernieuwing met aandacht voor het uitreiken van het lint voor de kandidaten en optredens allerlei, zorgde voor flink meer respons.

Dit jaar wil ik die lijn doortrekken:
optredens op zaterdag en zondag en de overhandiging van het lint als 'hoogtepunt'.
Maar ook de invulling van de zaal moe(s)t beter: naast DAK en AVP, lokale makers van lintjes, t-shirts en gadgets en Bart Marcoen met z'n CD's, kwam er de jongste jaren ook een foam-specialist bij. 


Vanuit die visie breiden we dat verder uit naar ons doelpubliek: standen in stoffen en schmink vervolledigen al het aanbod.
Doordat ook groepen in hun hangars praalwagens en koppen verkopen, krijg je een compleet geheel.

Er was vorig jaar ook merkelijk meer interesse uit andere carnavalssteden en groepen konden ook meer verkopen aan decorstukken van hun wagens.
Dat is de bedoeling ook: door het plaatje 'carnaval' in al zijn facetten te hebben, trek je ook carnavalisten uit heel Vlaanderen, tot ver er buiten aan.
In 2017 wil ik dit nog op schaal vergroten met een extra tent.


De optredens zullen ook hun publiek trekken dit jaar: Ambidance, Yves Segers 'waar zijn die handjes', maar ook Snalp, de covergroep rond Bart Marcoen..."



Bart Marcoen:
"Wat we brengen zeg ik lekker niet, maar 't zal goed klinken! Een 'tip': we zingen in Frans, Spaans, Engels, Nederlands én in het Oilsjters...."

NACHT VAN DE TOEZICHTERS


Steve:
"Sinds vorig jaar is de Nacht van de Toezichters een nieuw initiatief.
De eerste editie was goed, maar velen keken de 'kat uit de boom'...
Nadat het evenement ongewild alle (nationale) aandacht opeiste rond de spraakmakende theoretische vraag tijdens de Prinsenverkiezing, willen we u alvast de tweede 'Eerste' Nacht van de Toezichters zéker extra aanprijzen!"



Steve:
"Voor de groepen schenken we, in samenwerking met onze sponsors, voor liefst 2500 euro aan werkmateriaal!
En een goodie bag ter waarde van 40 euro ligt klaar voor de eerste 40 AKV's.
Ze moeten dan wel met minimum 6 leden aanwezig zijn.

Iedereen (per individu en per groep) ontvangt een tombolalotje.
Daarmee maak je kans op waardevolle prijzen, o.a. cadeaubonnen van Hubo, PU-schuimpaketten, kleine -en grote hoeveelheden verf, een startkabelset voor de batterij van de traktor bv, lijm, schroevendraaierset, zaagmachine, werkhandschoenen, slijpschijven, tot zelfs VHW-isomoblokken!
Veel winnaars dus en, je was er zelf bij Koen vorig jaar..

Ook nu in een plezante muzikale sfeer.
 

Nog op 31 oktober stellen we de nieuwe toezichter Herman voor aan het grote publiek en zal Portplum hun Gaa Porteplum-trofee uitreiken.
Bovendien gaat de 5 euro inkomgeld sowieso naar de vzw Carnavalist Tot In De Kist.
Iedere betalende bezoeker krijgt bovendien een uniek linjeke!"


WIN FOR LIFE


Steve:
"Ook al nieuw in Aalst is wat we op 1 oktober zullen organiseren:
een heuse 'Win For Life-Party'!
Een écht totaalspektakel met DJ Bjorn en dus veel commerciële muziek.
Iedere inkomkaart is al goed voor een Win For Life-lotje en om het uur schieten we, zowel in de zaal, als in het Café-gedeelte, Win For Life-lotjes af!"



Steve:
"Voor iedere zuipkaart krijg je ook een extra lotje.
Nieuw idee dus en de kans om een nieuw publiek aan te spreken.
Garantie op veel ambiance!
Maar... geen toegang onder de 18 jaar."


SPAARKAART


Steve:
"Een nieuwe superactie 'Tournée GénérHalle  13' is ongetwijfeld de 'spaarkaart' en z'n vele voordelen: iedere woensdag 6 pinten voor amper 10 euro!

Wie dat bestelt, krijgt één stempel op zijn spaarkaart.
Wie tegen 22 februari 2017 het meeste stempels verzamelde, kan de hoofdprijs winnen: een compleet pallet Jupiler!!
Als tweede prijs 10 bakken en 3e prijs 5 bakken.
Maar ook nog een hoop troostprijzen!
Zoals waardebonnen voor korting bij drankencentrales.

Je kunt stempels verzamelen tot en met de slotparty van woensdag 22 februari!
Op de vroege donderdagochtend van 23 februari, om 3u, sluiten we de actie af.

Om 3u30 maken we de winnaar bekend.
Ook deze actie willen we ruim promoten: Inbev beseft het belang van de carnavalswereld en is onze partner voor deze stunt!"


5 KANDIDATEN - 5 VATEN


Steve:
"5 Kandidaten, dus voor élk een vat!
Op woensdag 18 januari, vlak voor de verkiezing Prins Carnaval, schenken ze élk 1 vat voor hun supporters!

We zullen het ludiek houden met een moderator die gerichte vragen stelt, verbroedering van de 'fans' en uiteraard mag iedereen zijn liedje nog eens brengen..."


OILSJT MJOEZIK


Steve:
"Ook Oilsjt Mjoeik 2017 zal opnieuw met ons samenwerken.
Hoe dat concreet zal zijn, houden we nog even voor ons.
Maar het was een succes: live-radio vanuit Halle 13 en veel respons rond de activiteiten..."



ZAAL


Steve:
"Onze zaal is uitgerust met een moderne keuken en FAVV-gekeurd. We voldoen aan de strengste normen qua hygiëne.
Er kunnen eetfestijnen in georganiseerd worden, maar ook privéfeestjes, een familiefeest, een doopborrel...
Het ganse jaar door te huur aan interessante voorwaarden.
Er is ook een kleine muziekinstallatie.
Groepen kunnen, in de periode voor carnaval, er hun dans komen oefenen.

De zalen zijn ook ideaal voor vergaderingen:
er is een zaal tot 250 personen en een zaaltje tot 30 personen."


DE POIPEPLEKKERS


Steve:
"20 joor De Poipeplekkers en zelf ben ik er 18,5 jaar bij, waarvan 15 jaar voorzitter!
Eerst even zeggen dat we voor de genodigden een goots feest plannen: sponsors, leden, zelfs ex-leden... Op uitnodiging zijn ze welkom op 26 november in Kaai 17.

De groep kan terugblikken op de visie om élk jaar creatief te zijn, met een Oilsjters tintje.
We willen een thema brengen vanuit een vaak 'ongewone invalshoek': nieuw soort promo, een totaalconcept en vooral de 'druk' is er wat af, nadat we in 2015 wonnen.
Dat was de droom die toen (eindelijk) uitkwam.

Ook volgend jaar gaan we iets sterk brengen: een jubilee mag iets méér zijn, we zullen zeker buiten komen met een onderwerp dat de mensen nadien zich zullen herinneren.
Maar da's voor later..."


Artikel met dank aan Steve De Backer (Halle 13)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen