Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 20 mei 2020

Aalst verliest Carnavalist Jan 'De Jane' Van Renterghem


VAARWEL 'JANE'

Jan Van Renterghem is overleden...

De ganse carnavalswereld reageert verslagen bij het plotse overlijden van Jan, in de volksmond ook wel 'De Jane'.

GELIEFD


Jan kwam dinsdag 19 mei om het leven bij een dramatisch ongeval op de E34.

Jan zijn laatste carnavalsgroep (AKV Kledde Mé Vel) postte een ontroerende tekst op Facebook:
"Vandaag kregen we het droeve nieuws te verwerken over onze 'Jane' - Jan Van Renterghem.
We zijn als groep diep geraakt door zijn overlijden en zijn met onze gedachten bij zijn familieleden en vrienden.

We zijn blij dat we de afgelopen jaren op Jan konden rekenen als chauffeur van onze Pompier en als sympathisant. Voor ons was Jan een echte Kledde. Het was een voorrecht om met hem de baan op te kunnen.

Jane, we zullen je missen maat. Maar waar Kledde gaat, ga jij. We nemen je mee in al onze avonturen.
Rust in vrede."



Ook Eliane Bonnaerens kende Jan goed...
"Ik had hem graag.
Hij was ook steeds oprecht en goedgezind...
Hij had een moeilijke periode achter de rug, nu eindelijk was hij er terug bovenop, ook privé.

Den Bremt is ook alle dagen op gang met zijne camion. Hij is vandaag gepasseerd waar Jan gisteren zijn ongeluk had.
Het waren ook vrienden, even oud, beiden truckers, carnaval als hobby.
'De Gene' (want dat zei ik ertegen) was 'ne schaa jongen': vriendelijk en recht voor de raap.
Zo was hij en is hij gebleven.
Hij heeft me tijdens Carnaval nog geholpen in de Chaplin. Er was daar een groepje van de 'kanten van Brussel' en mijn neefje zijn liefje stond daar op haar eentje wat te dansen en die gasten vielen haar lastig.
Ik keek naar Johan en naar de Gene, zij knikten ...
Ik was die meid gaan wegtrekken van die gasten, 't spel begon.
Johan en Gene hebben ze buiten gegooid met nog enkele Carnavalisten. Raar toch... ik dacht bij mezelf, allee ik word toch nog graag gezien.
Gene kwam bij mij nadat ik hem bedankt had en zei 'ver aa alles ein vraa van men droeimen' 😂😂😂
Dat was 'De Gene' en zo zal ik hem herinneren..."


AKV De Matotten 2014:


Jan had een heleboel contacten met diverse groepen. Zo was hij zelf lid of 'helpende hand' of begeleider geweest bij o.a.  De Destereers, Schiefregt'Oever, De Saazers, De Matotten, De Salongcarnavaisten, Tes Ter Oever,...

Jan was zelfs ooit Prins van Oost-Vlaanderen in 2002.

Foto van Jan als Prins:


Uit De Standaard (23/01/2002)...

De 31-jarige Aalstenaar Jan Van Renterghem is één van beide kandidaten voor de prinsentitel.
Jan:
"De strijd voor de titel prins carnaval van Aalst is té hevig en daarom heb ik besloten om aan de Oost-Vlaamse prinsenverkiezing deel te nemen. Het begon als een grap maar is uitgedraaid op mijn deelname. Ik beschouw ons eerder als vrienden dan als vijanden. Wij hebben al afgesproken om niet voor onszelf te stemmen. Ik hoop dat de strijd sportief zal verlopen."

Ook bij de Losse Groepen konden we Jan eens tegenkomen.

OLG Kinjerozje 2009...


EERBETOON

De pompier van KMV staat dag en nacht op de parking aan de Sint-Annakring.

Het rouwboek zal dagelijks van 10 tot 19u beschikbaar zijn (van 22/05 tot 27/05)


WAF Alosta maakte dit eerbetoon...
De uitvaartdienst  op 27/05 werd op YouTube geplaatst...


Onze oprechte deelneming aan familie, vrienden en de carnavalswereld!

• Tijdens de Voil Janettenstoet van 'Kaffeikescarnaval 2022' werd Jan geëerd: KLIK

Foto's artikel: I.F., eigen fotoarchief, Patrick De Boeck, Eliane Bonnaerens, Patrick Barrez en Guy Claus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten