Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 3 november 2023

Kathleen Amant en Jan Louies brengen 2 nieuwe Oilsjterse boekjes uit: 'Rik het benaalek spoek' en 'De schoeinsjte Kestdag van Rudy’

Kathleen & Jan Louies maken 2 Oilsjterse prentenboekjes!

'In het mooiste en sappigste Oilsjters dat er bestaat'

Kathleen Amant, geboren Aalstenaar, is bekend van de populaire prentenboeken van Anna en Heksje Mimi.

Ze viert volgend jaar haar 20-jarig bestaan als schrijver en illustrator.
Maar eerst brengt ze 2 nieuwe prentenboeken uit in het Aalsters dialect: ‘Rik het benaalek spoek’ en ‘De Schoeinsjte Kestdag van Rudy’.
Die twee boeken zijn ook in het algemeen Nederlands verschenen als ‘Rik het bange spookje’ en ‘Rudy’s mooiste Kerst’.



Kathleen Amant:
"Ik breng in het najaar samen met Jan Louies 2 nieuwe Aalsterse prentenboeken uit: 'Rik het benaalek spoek' en 'De schoeinsjte Kestdag van Rudy’.
Met een QR-code op elk boek kan de lezer luisteren naar het verhaal, verteld door Jan Louies, in het mooiste en sappigste Oilsjters dat er bestaat!

Rond het boek van 'Rik, het benaalek spoek', organiseerde Hof Den Tuitelaar in Meldert een zoektocht voor jonge kinderen in hun prachtige wilde herfsttuin.
Opdat ook de jongsten, zonder bang te zijn, konden genieten van het Halloweenfeest."

Jan Louies:
"Dees twie benaaleke en biestege beljekesboeken zen spesjool ver kleine én groeite Oilsjteneers en Oilsjteneskes, foitelek ver iederien die haaft van ons gralek schoein dialekt!

Ter was ne kir e klein spoeksken, zennen naum was Rik.
Tegoor me zen broers woendjen Rik in e groeit en aad hois.
Omdat ‘n sanfastig benaat was noemden ze hem ver te michelen batoid wel insj schrikkepoit of benaatschoiter.
Hè was benaat in den donkeren, as de belle gink, of as een deir toeklasjten van de windj, mor a was oeik benaat van alle soerten gebisj: moizen, spinnekoppen, veirkesbiesten en oeirezoigers.
Ha een most er ni van weiten ...

Mor op nen dag waa Rik gien benaat spoek nimmer zen, mor een benaalek spoek, zjustgelek as zen broers.
Mor hoe doeje da?"


'Rik het benaalek spoek', vertelt door Jan Louies:

Jan Louies:
"... ‘t Es weiral bekanst kestdag.
Aal de biestige kammerotjes zen schampavie d’n hof af ver de Kestmaan t’ helpen mé pakskes te mauken en ba de kingeren te bringen.
Mor klein Rudyken mocht ni mei.
Ha es nog ni groeit genoeg ver den oisstoel t’ helpen trekken.
Rudy wetj ni wat doeng...

Mor tein kroigt’n nen brief van de Kestmaan.
Of dat‘n toch ni zol kennen helpen.
Rudy roept d’help in van aal zen kammeroten in den bos ..."



Katleen Amant:
"Rudy, het rendier uit ‘Rudy’s mooiste Kerst’, tekende ik voor het eerst voor een Kerstzoektocht, die ik ontwierp voor de stad Aalst tijdens de coronalockdown.
Rudy was zo geliefd bij jong en oud dat er nog vele zoektochten volgden in Vlaanderen.
Ik vond hem zelf één van de schattigste figuurtjes die ik al had getekend en besloot er een prentenboek van te maken.

Tijdens het tekenen vertelde ik het verhaal eens in het Oilsjters en ik dacht: 'zo wordt het boek eigenlijk nog veel plezanter'.
De beslissing om dit boek ook in het dialect uit te brengen, was dan ook snel genomen.
Ik maakte me zelfs de bedenking dat ik in het vervolg beter eerst boeken in het Aalsters kan schrijven en dan vertalen naar AN, omdat het Aalsters een ontzettend rijke taal is met zoveel plezante en sappige uitdrukkingen....

Toen ik bij de pagina kwam waarop de lezer kennis maakt met Renaat De Veelvraat, dacht ik meteen: in Aalst hebben we maar één veelvraat, en die heet niet Renaat, maar Bockie.
De lijst van wat 'De Veelvraat' allemaal in zijn kas slaat, werd in het Aalsterse boek tien keer langer dan die in de oorspronkelijk versie.
Omdat er in het Aalsters zoveel zotte benamingen zijn voor eten en snoep.
Denk maar aan ‘e voilmaukerken’, ‘zjin-zjippen’, ‘e sniepateiken’, enz."

Katleen Amant:
"In het boek hebben alle dieren een menselijke naam: Valeer De Beer, Gert De Hert, en zo ook Luc De Vos, maar iedereen noemt hem 'Vos'.
Een eerbetoon aan de zanger, die veel te vroeg is gegaan en waar ik grote fan van ben!
Jan Louies, de grote kenner van het Aalsterse woord, werkte mee aan de vertalingen.

Eerst vertaal ik zelf het verhaal.
En dan verbetert Jan niet alleen alles wat niet juist is, hij voegt dingen toe, kruidt het ‘verrozjeken’ met peper en zout, tot het helemaal goed zit.
Jan zou ook voor mijn boeken in het algemeen Nederlands een goeie redacteur zijn ...

Op de achterkant van elk boek staat een QR-code.
Als je die scant kan je luisteren hoe Jan de verhalen voorleest, in het zuiverste en mooiste Oilsjters dat er bestaat.
Op die manier komt Jan hoogstpersoonlijk bij elk van jullie thuis vertellen.
Op het moment dat jullie dat zelf willen."

Meteen twee boeken

Katleen Amant:
"Toen ik bij Jan langsging om het verhaal van Rudy op te nemen, zei ik hem dat ik nog een boek had gemaakt: 'Rik het bange spookje', maar dat ik twijfelde of dat wel vertaalbaar was.
En als ik het zou vertalen, dan moest het snel gaan want het moest de week erna al in druk gaan.

Jan bekeek de eerste bladzijde, vertelde de tekst in het Oilsjters en zei: 'dat gaat perfect, ik zal u wel helpen'.
En zo bracht ik plots twee Aalsterse boeken tegelijk uit.
Ook in Rik zitten verwijzingen naar Aalst: de mama van spookje Rik ‘spoekt oeveranderdag in ’t kastielke van verdoemenis’...

Een boek vertalen naar het Aalsters, is voor mij als rondhuppelen in een speeltuin.
Even alle sérieux weg en hoe zotter het klinkt, hoe beter.
Aan deze boeken zal iedereen die van ons Oilsjters dialect houdt, zowel jong als oud, veel plezier beleven!"



Spokenzoektocht

Katleen Amant:
"Ik wou heel graag een Halloweenzoektocht rond 'spookje Rik' organiseren voor jonge kinderen.
Liefst een tocht die niét griezelig is, zodat ook zij kunnen genieten van het griezelfeest, zonder bang te hoeven zijn.
De gemeentes Jabbeke, Zoutleeuw en Ninove waren meteen enthousiast om dit te organiseren.

Maar ik had dit ook graag in Aalst gedaan, mijn eigen stad.
Toen dacht ik aan Hof Den Tuitelaar in Meldert.
Een mooiere locatie om spookjes te zoeken in herfstsfeer is er niet.
Dus kon je daar tijdens de herfstvakantie spookje Rik gaan zoeken.
Die is, samen zijn spookvriendjes, de weg kwijt naar school"
.

Kinderen tussen 2,5 en 8 jaar worden uitgedaagd om de spoken te gaan zoeken en terug te brengen naar hun klas.

Een startpakket met zoekkaart en stickers kost 6 euro per kind, ter plaatse aan te kopen.
Na afloop krijgt elke spokenjager een diploma en een leuke verrassing!


Signeersessie en voorleesmoment


Op vrijdag 3 november om 16u las Jan Louies voor in Standaard Boekhandel uit ‘Rik het benaalek spoek’, daarna kon je je boek(en) laten signeren.

Elk spookje dat kwam luisteren kreeg een verrassing!



♦ 'Rik' & 'Rudy' hun avonturen kopen?

• Standaard Boekhandel, Nieuwstraat 38 - 9300 Aalst
• Paradisio, Steenweg op Aalst 62 - 9308 Hofstade
• Fnac, Kattestraat 17 - 9300 Aalst
• ‘t Krantenmanneke, Welvaartstraat 44 - 9300 Aalst
• De Speelvogel, Gentsesteenweg 180 - 9300 Aalst
• Sjinka Poenka, Watertorenstraat 16 - 9300 Aalst
• Las Fiestas, Gentsesteenweg 255 - 9300 Aalst
• Delhaize Terlinden, Gentsesteenweg 410 - 9300 Aalst
• Hermelijn, Geraardsbergsestraat 8/bus 9 - 9300 Aalst
• Huis 19, Nieuwstraat 19 - 9300 Aalst

-> of online: www.amant.be/shop


Artikel: ©Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia: KLIK
Bron: persbericht (via mail) & Katleen Amant
Website KLIK

Foto's & Sfeerfilm: ©Team Carnavalaalstkoentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten