Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 11 maart 2022

Aalst Carnaval - Rony eert Keizer Kamiel met 18.000 steentjes in PixelCraft!

Pixel-meesterwerk als ode aan onze Keizer!

Rony leeft zich uit in nieuwe hobby!

Een vlot gesprekje met een man die veel vrije tijd stopt in het creëren van 'prachtige kaders'


Rony Schinkels:
"Ik wil eerst even de naam van een carnavalsgroep gebruiken om deze hobby te duiden: je moet veel 'Possensje' hebben, anders begin je er beter niet aan...
Net als Diamond Painting, is ook PixelCraft gebaseerd op kleine elementjes 'vlakke steentjes', die nadien een prachtig geheel vormen (na dagen- of wekenlang engelengeduld).

Met Pixels werken is een leuke en creatieve hobby voor kinderen en volwassenen, waarbij je met kleine gekleurde mozaïeksteentjes (de Pixels), 'schilderijen' kunt maken.
Het verschil met Diamond Painting is dat het daar gaat om gekleurde 'kristallen' steentjes, maar in beide gevallen noemt men het 'borduren met steentjes'. Het eindresultaat bij Diamond Painting is 'minder egaal' dan bij Pixelwerk.

Bij Pixels (PixelCraft) vormen alle steentje een gladde, vlakke oppervlakte, iets wat me meer aansprak om ermee aan de slag te gaan.
Een kameraad toonde met fierheid zijn kunstwerken en ik was 'verkocht', DAT wou ik ook eens proberen.
Er wordt met een patroon gewerkt, waarbij het uittellen van het aantal Pixels niét nodig is.
Als je een foto indient, berekenen zij (de firma bij wie je besteld) voor jou hoeveel 'plaatjes' Pixels je nodig hebt (alle kleuren inbegrepen)."



Rony Schinkels:
"Je kunt van élke foto een Pixel schilderij maken. Ik nam voor mijn eerste werkstuk een foto van de kinderen van mijn broer, maar dat kan ook een foto van je huisdier, je favoriete auto, je moto, je lief,... zijn... Als je geen inspiratie hebt, zijn er online genoeg bestaande voorontwerpen te vinden, naar ieders keuze en smaak!

Van de foto (die je indient) moet eerst een Pixelpatroon gemaakt worden, voordat je kunt beginnen.
Ik koos deze keer voor de prachtige affiche die Yordi Ringoir ontwierp en die meegegeven werd bij het rouwkaartje van onze Koizer Kamiel.
Kamiel inspireerde vele mensen en was in alle lagen van de bevolking gekend in Aalst. Mijn besluit stond vast: ik had redenen genoeg om hem te eren met deze PixelCraft!"

Rony Schinkels:
"In je ontwerp kun je ook zaken toevoegen en andere accenten geven.
In tegenstelling tot de affiche, koos ik voor 'gouden letters' (goudgele kleur) voor de woorden 'Weir Doeng Voesj!'

Deze kwamen beter uit dan wit en het symboliseert Kamiel zijn 'eeuwige uitspraak'... Gouden woorden van een man met een Gouden Hart, woorden waarmee we ongetwijfeld élke Popverbranding nog tientallen jaren afsluiten..."

Rony Schinkels:
"Hoe dat praktisch in zijn werk gaat?
Ik dien mijn foto in, PixelCraft verwerkt die en stuurt dan een doos op met alle benodigdheden.
In die doos zitten 9 'basisplaatjes', goed voor... 18.000 (!) Pixel-mozaïeksteentjes!

Die mozaïeksteentjes zitten vast op 'matjes', voor dit werkstuk waren dat 2 doosjes vol, goed voor 144 matjes.
Elk kleurtje heeft een nummer (bv. doosje 1: van 100 tot 411, doosje 2: van 412 tot 553...)"

Rony Schinkels:
"Het zijn juist die kleurverschillen die het effect geven aan je kunstwerk.
Nu pas begint het titanenwerk... Uren, dagen en weken intensieve fijne motoriek, waarbij je best ook je aandacht geen seconde laat verslappen.
ELK steentje moét nu eenmaal op de juiste plaats bevestigd worden!

Daarvoor gebruik ik een 'blad' dat vast zit met magneten, waarbinnen je de steentjes bevestigd volgens nummer, getal of 'symbool'.
Onder de magneten ligt een blad van het plan + een plaat voor het pixelwerk..."




Rony Schinkels:
"Eenmaal de 9 plaatjes af, de steentjes 'extra gladgerold' en alles goed aangesloten, heb ik het pixelwerk teruggestuurd naar PixelCraft.
2 weken later arriveerde het 'eindresultaat': een prachtige kader als eerbetoon aan onze Keizer Kamiel.
Die kader hield ik bewust sober, zodat het kunstwerk in al zijn glorie zijn effect mag hebben...
Ik dank Yordi, zijn poster gaf me de overtuiging om ermee aan de slag te gaan.
Ik dank Veerle dat ze tijd nam om deze kader in ontvangst te nemen en... die dus op te hangen bij haar thuis.

En ik dank de lezers van de blog. Hopelijk zijn er énkele die ik warm kon maken...
Ik heb géén commercieel doel, dus het blijft voor dit project bij dit éne exemplaar.
Maar ik zou graag nog Oilsjteneers 'eren' met een PixelCraft-kader.
Wie weet komt er een vervolg.

Of deze hobby verslavend is? Absoluut.
Als je zin hebt om met PixelCraft te werken? Wat houdt je nog tegen?

Groeten van Rony!"


Interesse? PixelCraft heeft een eigen website!

Artikel, foto's & verwerking: Team ©Carnavalaalstkoentje m.m.v. Rony Schenkels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten