Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 11 januari 2019

Aalst Carnaval 2019 - 'Op stap met 40 jaar Prins Enrico'


40 JOOR PRINSJ ENRICO LE CLAIR, OOK IN DE STOET!

Woensdag 9 januari ging Prins Enrico naar de carnavalswerkhallen, op zoek naar... zichzelf!

Want Prins Enrico? Iederéén kent hem nog!
Enrico was er, samen met zijn goede vriend Etienne Cooman...



Prins Enrico:
"In 2019 ben ik 40 jaar Prins van Aalst, maar omdat ik een jaar eerder verloor van Prins Michel, was het in 2018 al 4 decennia dat ik liedjes breng. 
En ik zing al vanaf mijn jeugd. Ooit stond ik met La Esterella op een podium in 't Klein Parkske. Een zangwedstrijd... Ik was 14! Zij is het die me zei 'jongen, gij moet dat blijven doen...'.
En ja, ik doe het graag. Nog steeds! Zingen is mijn leven. Zolang ik kan!

Ik weet nog goed: de tijden van het toeren met een orkest: overal ben ik geweest in België. Ik leerde opera, ik leerde klassieke zang en toch vond ik populaire liedjes vaak eerder 'mijn ding', zeker naar een groot publiek toe.

In 1979 prins van Aalst, in 1980 prins van Oost-Vlaanderen en nog een jaar later prins van Europa. Die verkiezing vond plaats in Duitsland, Alphen aan de Rijn.
Eenmaal Prins van Europa, heb ik ook gans Europa gezien. Vaak duizenden kilometers gereden en overal kenden ze mij!
Een lied raakt mensen: niet alleen de tekst, ook de manier van het te brengen en rijk? Nee, rijk wordt je er niet van. Het kost me een huis, mocht ik alles meerekenen.
Ver van huis, maar in ruil vele en vele aangename mensen mogen leren kennen. Warme mensen, mensen met een (carnavals)hart."


Prins Enrico met een andere icoon: Keizer Kamiel


Prins Enrico:
"Ook Etienne Cooman is een goede vriend en een begrip in het canavalswereldje!
Decennialang onafgebroken in de Adviesraad Feestcomité en iemand die ook vermeld mag worden. Alle 2 Etienne zeg je? Niet meer! Sinds kort heb ik mijn voornaam laten veranderen...

Ja, je mag me Enrico noemen! Ik mag er dan wel 80 worden, ik heb mijn naam op mijn 'paspoort' laten aanpassen. Iedereen kent me zo, als Enrico...
Overal waar ik kom... Van de zee tot de Ardennen, in elke provincie... En ik kom graag onder de mensen.
Ik ben wel trots op wat ik bereikt heb. En het is zo mooi dat het mensen raakt...
Kijk, hier in die werkhallen, iedereen zegt me goeiedag, iederéén, van jong tot oud.
Een complimentje, een praatje met de mensen... Wat ze hier allemaal doén? Onvoorstelbaar!"


Prins Enrico met Etienne Cooman


Prins Enrico:
"Het is niet te begrijpen als je niet van Aalst bent: en er gaat véél, heel véél geld naartoe.
Voor 2 dagen stoet en meer is het niet.
Dat bewonder ik, daar sta ik graag eens bij stil.
Vrijwilligers die handen uit de mouwen steken. Die na hun werk naar hier komen, moe of niet.
En er is ook jeugd. Dat moet, anders is het gedaan met carnaval en 'Cultureel Erfgoed'..."



Prins Enrico:
"Ik heb 2 keer mijn (hoofd) 'kop' gezien hier, zo prachtig!
Bij Krejeis een volumineuze, gigantische kop, hij kan bijna niet groter gemaakt worden en dan nog 1 bij De Poipeplekkers... Ook hier een heel mooie pop en kop van mij.
Hoe die kunstenaars dat gecreëerd hebben, da's zo perfect. Ieder zijn eigen stijl, maar het blijft herkenbaar.

Ze vroegen ook of ik peter wil zijn? Ja, natuurlijk!
Het is een eer dat ze aan mij denken! Schijnt dat deze pop zelfs gaat bewegen, ik draag mensen op handen...
Dat maakt mij gelukkig!
Net als al degene, die ik al 40 jaar gelukkig maak met mijn liedjes.
Er was al een mooie, nieuwe CD met een selectie uit mijn hits, en nu dit zien in de hallen...
Véél succes aan alle carnavalisten en ik beloof, dat ik wanneer het kan, nog af en toe een liedje zal brengen!"


Prins Enrico, Etienne Cooman & enkele Poipeplekkers:


De 'koppen' in de stoet van 2019:


DOOR DE JAREN HEEN

Een unieke Prins, met een groot carnavalshart...

Op 5 juli 2019 werd hij 80... En zolang als het kan, blijft hij optreden!

Prins Enrico: van 1979 tot... 2019! Zie ook mooie foto's HIER


Prins Enrico, carnavalsbeurs 2018:


• CD MuzikOilsjt Vol. 10 'Enrico Le Clair'? KLIK


ODE AAN KAMIEL

Tijdens de Prinsverkiezing bracht Prins Enrico een ode aan zijn goede vriend Keizer Kamiel, met een prachtig nieuw liedje!

Het publiek kreeg er de tranen in de ogen van...




Ook verzorgde hij in 2019 terug diverse optredens in rust- en verzorgingstehuizen.

Prins Enrico bracht zijn liedjes vol passie...


Een groots carnavalist met een gouden hart!!

Reportage: ©Carnavalaalstkoentje

Foto's: ©Carnavalaalstkoentje, ©Lieven Goubert, I.F. & ©Patrick De Boeck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten