Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 13 november 2023

Aalst Carnaval - Academie voor Carnavalskunsten: gevorderdencursus 'Werken met Piepschuim' (Isomo) op donderdag!


De 'Koppensnijders' uit de donderdagse les

Academie voor Carnavalskunsten- Werken met Piepschuim

Onder de noemer 'Academie voor Carnavalskunsten: Carnaval – de Aalsterse trots!' stelt de Stad Aalst de workshops voor, die vanaf september georganiseerd worden.

De carnavalsacademie levert al enkele jaren ambachtslieden af die 'hun kunnen bewijzen' in een carnavalsvereniging of als individuele carnavalist.
Het aanbod van deze academie werd ook gevoelig uitgebreid met lezingen en nieuwe workshops.


Ook op 9 november 2023 bezochten wij de cursus 'Werken met Piepschuim'!

Isomokunstenaar Gert Schatteman (AKV De Zwiejtzoel'n) is de lesgever.

Hoe beleven hij en de leerlingen deze creatieve avonden?
Deze lessenreeks loopt over 8 of (voor gevorderden) 10 weken!


Sfeerfilm



Toveren met isomo!


Gert Schatteman (lesgever/isomokunstenaar):
"De basiscursussen bestaan uit het maken van een slak in de eerste module en het creëren van handen in de tweede lessenreeks.
Die leerlingen zijn de volgende generatie 'isomosnijtalenten', want ik hoop dat een groot deel van hen doorgroeit naar de cursussen voor gevorderden...
Dan werkt men aan een dierenkop, een mensenhoofd of tenslotte de karikatuurkop...

In deze voorjaarscursus verwelkomen we, op maandag, een nieuwe groep die de eerste module volgt.
In september we opnieuw, dan kan iedereen die dat wenst een sessie opschuiven en nieuwe leerlingen leren een slak snijden.

Al is het verhaal toch iets genuanceerder.
Uit ondervinding blijkt de stap van het hoofd naar de karakterkop vaak nog té groot te zijn...
Vandaar dat ik nu een soort 'gevorderden 3 ½-cursus' geef, op vraag van de cursisten zélf.
Het gaat om een tussenstap met meer expressie en diepte in de kop: van 'kaalkop' naar 'haarsnit aanbrengen' bv.
Daarna lukt de karakterkop meestal beter."



Gert:
Alles staat of valt met de 'basis'...
Het tekenen van referentiepunten, een lijn in het 'midden', om van daaruit in verhouding te vertrekken.
'Kotjes' zetten op een raster, juist leren snijden en 'durven' je mes te gebruiken en goed te hanteren.
We leren werken met een gloeidraad en een zaagje om grote stukken te verwijderen...
Schuren en afwerken doen we later wel.
En gaat het eens verkeerd, isomo kan perfect aan elkaar 'gelijmd' worden...

Maar voor iedereen is de basis dé essentie van alles: het leren dénken en omzetten van 2D in 3D.
Zonder dat zal het niet lukken, daar hamer ik op!

Idem voor het 'blijven oefenen': maak je handen? Dan maak je bij mij diverse (paren) handen, tot je het volledig 'onder de knie hebt'.
Het is door die herhaling, dat je de feeling van het 'vak' krijgt.
Zelfs wie hier àlle cursussen doorliep, weet: je wordt pas beter als isomosnijder, als je blijft sculpteren!"



Gert:
Ik deel graag mijn kennis...
Dat zijn de 'skills' die ze meenemen tot ze afgestudeerd zijn en later in hun eventuele carrière als isomosnijder...
Ik blijf beschikbaar met raad en daad.
Aan motivatie (geven) is er géén gebrek, want ik doe dit graag.
Het in de praktijk brengen, van iets dat men tenslotte zelf maakt, geeft een grote voldoening!

En het gaat over de stadsgrenzen heen.
Hier zijn mensen aan het werk uit diverse (carnavals)steden, met allemaal één doel: de toekomst van carnaval garanderen!
Als ik dan nadien zie wat ze zélf al kunnen, kan ik alleen maar tevreden zijn!
Dus ik antwoord volmondig met 'JA' op de vraag 'of hier talenten zijn opgestaan?'..."



De Pupillen

In deze cursussen komen de deelnemers door de jaren heen uit alle windstreken: Aalst, Ninove, Halle, Hamme, Lede, Wieze, Kortrijk, tot zelfs Dendermonde, Namen en... Sas van Gent (Nederland)!

Een 'klas' vol talent!

Evert


Evert:
"De laatste 30 jaar heb ik amper een paar carnavals gemist.
Ooit begon ik bij een Losse Groep, 'De Bierfloiten'.
Sinds kort ben ik lid van OLG Mizjol, afgelopen carnaval gingen we nog als Dendervissers in de stoet!
Ik hou van schilderen en tekenen, maar ook beeldhouwen boeit me en qua materiaal sprak isomo me wel aan.
Carnaval is een explosie aan creativiteit en ik wou dat 'werken met piepschuim' wel kunnen.

Op zich is de materie 'eenvoudig' te hanteren, maar het vraagt wel concentratie.
Bij élke creatie moet je een stappenplan finaliseren.
Mijn slak en konijn waren 'makkelijker' dan de complexiteit van deze (en de vorige) kop.

Carnaval is ook vrienden maken en vroeger had ik connecties bij AKV 't Es Na Of Noeit 'in hun gloriedagen'.
Toen Gert Schatteman daar zichzelf op de kaart zette, waaide een frisse wind door het wereldje.
TENON was bij de trendzetters die vernieuwing brachten op vele vlakken...
Het is fijn dat Gert zijn kennis en talenten hier deelt.
Deze academie is uniek en je leert op eigen tempo de kneepjes van het vak."



Evert:
"In grote lijnen is de 2e kop creëren hetzelfde als de eerste die ik sneed in het voorjaar.
Maar 'karakter' aanbrengen, zeg maar 'leven' in zo'n kop steken, is een extra uitdaging!
Ik zit hierdoor 'tegen mijn limieten'...

De technische inzichten van wat we leerden én de feedback van Gert toepassen vragen veel tijd.
Niet alles lukt zoals ik zou willen, maar net wanneer de moed een beetje zakt, is daar Gert om onze moraal op te krikken.
Hij kent als geen ander je sterke en zwakke punten en heeft de naturel in zich om mensen, telkens opnieuw, te motiveren.

Ik ben eerlijk gezegd op donderdag 'moe' van de dagelijkse sleur: we zijn al 4 werkdagen ver in de week en dan ga je hier nog eens extra tijd én inzet tonen?!
Na een paar minuten oefenen, dat mes te hanteren en met je gedachten volop te focussen op je 'werkstuk', komt er plots nieuwe energie vrij en 'véél goesting', want dit is op één of andere manier 'verslavend'.

Als ik iets van goede raad mag geven aan alle leerlingen van maandag en dinsdag: stop niet na 2 (of 3) cursussen, maar blijf de lessen verder volgen.
Die bekroning om mijn konijn te zien staan in een etalage, de eerste kop die je eigenhandig fabriceert én die wonderwel lukte ...
Het is een uitdaging die je gewoon moét aan DURVEN gaan!"


Peter V


Peter V.:
"Ik heb 2 zonen en vooral de jongste (Boris) is 'gebeten' door carnaval, hij kent er ALLES van!
Na élk bezoek aan de hallen vroeg hij me 'papa, kun jij ook zoiets maken?'
Ik had dat nog nooit gedaan, maar het boeide me wel.
In 2019 was het nieuwjaarscadeau ... deze cursus.

Ik heb ondertussen 2x de 'slak' gevolgd, daarna leerde ik om handen te snijden.
De bedoeling was om door te gaan tot 'koppen' en zo maakte ik als alternatieve dierenkop 'RED', de mascotte van de Rode Duivels!
De 5e cursus was een Dinosauruskop tot leven wekken, de zesde een hoofd.

Nu ben ik aan een 'kop' met iets meer diepgang bezig (de zogenaamnde '3 ½-cursus')!
Fantasie genoeg en tot nu kreeg iedere creatie zijn plaatsje in huis...
Al zal dat keer op keer (nog) iets moeilijker worden dan de voorjaarscursus.
Zo'n kunstwerken nemen toch wel wat plaats in!"



Peter V.:
"Deze cursus is een ideale springplank naar een échte karakterkop.
De kop is gebaseerd op een ontwerp dat ik zelf kon kiezen.
Het gaat om een soldaat die ooit op de wagen stond van De Steijnzoel'n 2009: '25 joor Oiljsterse Star Sisters'.

De opeenvolgende fases van dit snijden, het 'zien' van volumes (die al dan niet weggesneden mogen worden), het inzicht krijgen om meer dan ooit zelfstandig te werken ...
Na elke cursus zie je zaken waarvan je denkt 'dit was ik vergeten, dat kon beter of anders, die tip moet ik onthouden', maar ook 'dat heb ik wél onder de knie, daar ben ik beter in geworden' ...
Ooit komt de dag dat ik vanzelf alles zie en zelfs dan blijft het oefenen en herhalen, vraag dat maar aan Gert!

Al is dit sculpturen voor mij pure ontspanning, ver weg van de dagelijkse sleur.
Ik neem er mijn tijd voor en dankzij die vele tips & tricks van Gert, komt iédereen hier vooruit.
Het is een vorm van jezelf ontdekken en grenzen verleggen, isomo sculpturen is en blijft véél méér dan 'zomaar een lessenreeks'.
Het respect voor zij die écht de stoet bouwen en al die koppen/poppen snijden, groeit elke dag!"


Opmerking:
Voor deze donderdagse lessen zijn er 3 leerlingen actief dit najaar, de derde leerling(e) was afwezig.
Op maandag en dinsdag volgen liefst een 30-tal mensen de cursus(sen).



Artikel / Interviews: ©Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia: KLIK
Foto's: ©Sören Delclef / ©Team Carnavalaalstkoentje / ©Bjorn Van Ryckeghem / ©Evert De Pus
Sfeerfilm: ©Koentje75 on YouTube: KLIK

Met dank aan: Gert Schatteman & de 'Pupillen' voor hun tijd en (deskundige) uitleg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten