Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zondag 11 februari 2024

Aalst Carnaval 2024 - De Vorming!

AKV De Loizemaanen: klaar voor de stoet!

Vorming van Europa's langste stoet verliep vrij vlot!

Maandenlange voorbereiding!

De eerste dag van Aalst Carnaval stond in het teken van de zondagsstoet.
Duizenden carnavalisten, ingedeeld in 71 AKV's en 226 Losse Groepen gaven het beste van zichzelf!

Dat die kleine 300 (!) groepen reeds van zondagvoormiddag héél vroeg op de baan zijn naar de vorming van de stoet, vraagt élk jaar een immense organisatie!

Voor de toezichters is de Vorming vaak 'toveren'!
Stoet is 3 keer zo lang als z'n eigen parcours!

Liefst 7 kilometer ambiance in het centrum: van het Statieplein tot de Grote Markt...

De Toezichters:
"Kort samengevat: we staan ieder jaar voor de immense klus om de wagens van werkplaats naar vorming te krijgen.
Elke groep, zowel in gedeelte 'A, B of C' van de stoet, moet op tijd aanwezig zijn.
Omgekeerd: na de stoet moet men eveneens terug vlot binnen kunnen rijden...

De wagens van 56 groepen staan aan de werkhallen van de Hoge Vesten.
Maar het gaat niet om àlle wagens van die 56, sommigen bouwen ook elders 'extra' remorquen.
En er zijn de 15 andere groepen die niét in de werkhallen staan.
Iedereen moet op één van de vormingsplaatsen terecht komen.
Deze 'puzzel' vraagt maanden voorbereiding ..."


Last minute werken aan (onder) de wagen:


De Toezichters:
"Wie moet 'wanneer' buiten?
De groepen zijn ingedeeld in het A, B of C-gedeelte ...
In hun werkhal kan het zijn dat een C-groep en 2 B-groepen voor de A-groep staan.
Dan is het een kwestie van organiseren dat de rest hun wagens buiten- en binnenrijdt, zodat de A-groep als eerste kan vertrekken.
Bijkomend beschikken we dit jaar opnieuw over de parkeerruimte rond de hallen, waar we tijdelijk enkele wagens 'in wacht' kunnen stallen.

Het vraagt dus veel geduld en organisatietalent en... een (zéér) goede communicatie!
Op de vormingsplaats zélf kan men wel hopen dat 'groep x' op een bepaald uur aanwezig is, in de praktijk kunnen er steeds onverwachte problemen opduiken.
Vaak is dat niet eens de 'fout' van die desbetreffende groep zelf, maar van externe factoren.

Uiteindelijk lukt het wel om iedereen op de vorming te krijgen.
Maar over de grenzen van verschillende (stads- en veiligheids)diensten heen, is het een heus 'draaiboek'!

Elke groep heeft een verantwoordelijke stoetcommissaris en verder zijn er de mensen van de organisatie of het Feestcomité, die permanent via radiocontact of gsm elkaar informeren.
Het is dus niet zo dat je als 'C-groep' kunt rusten tot een stuk in de namiddag...
Als er in je werkhal groepen staan die eerder moeten vertrekken, moet ook jouw groep hun wagens kunnen verplaatsen.

Bovendien vormen de groepen van het A, B & C-gedeelte elk op een andere plaats.
De nummers (nummer van je groep) is goed aangeduid ter plaatse, zodanig dat iedereen perfect kan aansluiten (op voorhand is daarover vergaderd).
De 226 Losse Groepen (8 meer dan vorig jaar en liefst 38 meer dan in 2020), worden in goede banen geleid en moeten wachten op het sein om in te voegen.
Ook zij moéten dus op tijd klaar staan en weten op voorhand wààr ze verwacht worden."


Traktatie met 'kaffekoeken', AKV De Poipeplekkers:
De Toezichters:
"Volgend jaar gaat het er sowieso volledig anders aan toe!
Voor de stoet van 2025 is er een 'hertrekking': dan zal de compléte volgorde van de stoet veranderen.

Telkens vraagt het om een 'eigen planning' voor élke specifieke hal...
Er zijn er 12 aan de Hoge Vesten!
Ook AKV's die elders (bij)bouwen, kregen op voorhand een strikt op te volgen schema (wanneer vertrekken, welk parcours te volgen, machtigingen ...).

Ja, toezichter zijn is zéker niet te onderschatten.
Hoe vlotter iedereen meewerkt, hoe vlotter alles verloopt... "


Sfeerbeelden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten