Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 13 maart 2023

Aalst Carnaval - Academie voor Carnavalskunsten laat cursisten 'Werken met Foam'!


Academie Voor Carnavalskunsten - 'Werken met Foam'

De Academie voor Carnavalskunsten in Aalst is een succesverhaal!

De carnavalsacademie levert al enkele jaren ambachtslieden af die hun kunnen bewijzen in een carnavalsvereniging of als individuele carnavalist.
Ze is opnieuw van start gegaan met een breed gamma aan (voorjaars)cursussen.
Het aanbod werd ook dit schooljaar gevoelig uitgebreid met lezingen en workshops.


Op maandag 6 maart 2023  bezochten wij de Foamcursus!


Foamkunstenaar Hans Vanquathem van Creafoam is de lesgever.

Hoe kijken hij en de leerlingen terug op deze creatieve avond?
Dit was de 1e avond van de beginnerscursus; het maken van een 'foamhoed'.
Op woensdag en donderdag creëerde men in de gevorderdencursus een 'foampruik'!


Hans Vanquathem:
"Je leert hoe je een idee omzet van een paar 'repen foam' naar een perfect afgewerkt product.
De mogelijkheden met foam zijn quasi eindeloos: van hoeden en accessoires tot verwerking in kostuums en onderdelen van praalwagens.
Schouderstukken, bedrukte foam, zelfs glitterfoam, ... het kan allemaal!
Je krijgt uitleg over het materiaal en de verwerkingsmethodes.
Na een demonstratie van alle technieken kan je zelf aan de slag.

Die hoed (pruik) mag je versieren zoals je zelf wenst, je krijgt die ook mee naar huis.
Aan enthousiasme geen gebrek en ik kan tientallen voorbeelden geven (zie ook de website) van mensen die nadien via hun carnavalsgroep, of puur als hobby, met foam prachtige creaties maakten."



Hans:
"We starten létterlijk vanaf 'nul'.
Een belangrijk weetje?
Om foam aan elkaar te hechten, heb je géén lijm, maar énkel warmte nodig.
Een verfstripper (heteluchtpistool) is dus een noodzakelijk hulpmiddel.
We leren ook om die op de juiste manier te gebruiken, zo is de eerste oefening van de basiscursus het aan elkaar kleven van stukjes (glitter)foam.
Eenmaal dat (snel) onder de knie, start je meteen met de keuze van je hoed en voor je het weet is die al ruimschoots gevormd tegen het einde van de eerste les!

Tijdens de 2e cursusavond werk je dan je foamhoed helemaal af en ... je neemt hem tenslotte mee naar huis!
Hetzelfde geldt voor de gevorderdencursus, waarbij je huiswaarts gaat met een imposante foampruik, afgewerkt volgens je eigen inbreng en fantasie!
Gegarandeerd een eyecatcher!"



Hans Vanquathem:
"Ik bedank mijn enthousiaste leerlingen en ik hoop in de toekomst deze cursussen nog te mogen geven.
Je stapt niet alleen buiten met een prachtig hoofddeksel, maar ook met een hoofd én 2 handen vol 'creatieve ideeën'.
Het is een praktijkgerichte, zeer leuke cursus! Een aanrader!
Bovendien bieden we onze klanten heel wat opties en geven we (ook online) patronen en stappenplannen mee... Er bestaan zelfs kant-en-klare bouwpakketten!
En daarnaast mogen ze me zeker contacteren bij extra vragen of praktische moeilijkheden, we zoeken samen naar een oplossing.

Tenslotte geef ik mee dat het aanbod van foam er ondertussen als volgt uit ziet: 23 kleuren foam 7mm, 12 kleuren foam 3,5mm, 16 duocombinaties en 23 kleuren glitterfoam!
Goed voor een grenzeloze creativiteit bij eender wélk thema voor carnaval, bij shows, op een feestje, zelfs voor gebruik in de klas... De toepassingen zijn eindeloos!

Er was een uitzonderlijk grote interesse voor deze Foamcursus; wie niet wil of kan wachten tot de najaarscursussen, mag stééds contact opnemen met mij!
Mits voldoende respons, geven we dezelfde cursus (basis en/of gevorderden) ook in mijn eigen atelier in Blankenberge."


De verhalen van de 'leerlingen'!


Wie volgt deze cursussen?

Carnavalsgroepen (AKV's en Losse Groepen uit Aalst), iemand die een (ijs)show mee helpt in elkaar steken, een mama die haar zoontje wil verrassen, of enkele vriendinnen die een hoed maken voor 'vastelauved 2024'.

Wij spraken met de cursisten ...




AKV Wadesdavoriet?


Derek & Nico:
"De interesse was er al een tijdje. Met foam is veel mogelijk voor wagen, kostuum en hoed.
Die techniek om foam 'aan elkaar te smelten', dat boeit ons wel.

Misschien is het ook voor de groep een meerwaarde: stoffen combineren met foam, gebruik van diverse kleuren, ...
Maar laat ons eerst deze hoed proberen af te werken ..."


Lies, An en Valerie


Lies:
"Ik ben zelf carnavaliste en maak al jaren een eigen kostuum, maar nu wil ik de lat hoger leggen.
Volgend jaar zou ik graag pronken met een mooie hoed!
Het meest essentiële is om foam juist voldoende op te warmen, niet te lang en niet te kort.
Ik zie het zitten!"


An:
"Mijn vriend Peter volgt al jaren de cursus 'Isomo sculpturen'.
Deze week start hij met de module 'koppen snijden', geen uitdaging is hem teveel!

Onder de kerstboom lagen originele cadeaus ...
Boris, zijn zoontje, kreeg een workshop 'Roiteklasjen voor Kinderen' cadeau en ik mocht een 'Foamhoed maken'.
We zijn allemaal superenthousiast dat de stad, De Werf en de lesgevers ons de kans bieden om carnaval zélf te 'leren maken' via de Carnavalsacademie!"


Valerie:
"Nadat ik deze cursus terugvond op de website van CC De Werf, groeide mijn interesse.
Wie weet kan ik daarna iets bijbrengen aan mijn dochter, die zit in een carnavalsgroep..."


AKV De Zwiejtzoel'n & AKV Geloeif Mè Goed


Sarah (AKV De Zwiejtzoel'n):
"Ik had via sociale media ontdekt dat deze cursus doorging.
De stoet barst van creativiteit, maar als je zelf iets kan uitvoeren met fijne technieken (zoals foam bewerken), is dat een meerwaarde.
Samen met mijn vriendin Kimberly willen we er vooral plezier aan hebben en liefst creëer ik een prachtige kroon!"


Kimberly (AKV Geloeif Mè Goed):
"Ik twijfelde even tussen 'Piepschuim bewerken' en 'Foamhoeden maken'; het is dus het laatstgenoemde geworden.
Als 'model' koos ik voor de 'Voil Janetten-lampenkap'.
Maar eens je met foam kunt werken, is er veel mogelijk en kan je hoed uit alle mogelijke vormen en kleuren bestaan."


'Figure Skating Club Kortrijk Spurs'


Vicki:
"Op zaterdag 22 april 2023 organiseren we onze show 'Broadway On Ice' (ijsbaan 'De Piste', Gentsesteenweg 131 - 8500 Kortrijk).
Een wervelend ijsspektakel waarop iedereen van harte welkom is!
Na een opstart als pop-up ijsbaan, zijn we in no-time uitgegroeid tot de 3e beste kunstschaatsclub van het land, met 160 actieve leden!

Ik zocht dit jaar een extraatje voor de deelnemers van de show.
Deze cursus leent zich om prachtige hoeden te leren maken, zodat onze mensen nog méér schitteren op het ijs!
Het is even wennen aan de kleefwijze, maar ik ben best tevreden over het resultaat!"


OLG De Koesjkes


Vroni & Bart:
"We zouden graag wat ervaring opdoen ...
De Kloesjkes bestaan 30 jaar in 2024, een bijpassende foamhoed is misschien wel een tof idee!
Wij zijn een plezant groepje dat zich kostelijk amuseert.

In het begin van de les was het even opletten, want dan krijg je mee hoe je best de foam verwarmt.
Erna mag je zelf aan de slag en dat lukte aardig.
Het eindresultaat? Een prachtige Voil Janettenhoed in de kleuren van Oilsjt!"


Els & Stéphken


Els:
"Ik zei tegen Stéphken 'ga je mee een hoed maken', maar ze kreeg van mij 'weinig keuze'.
In feite was het van 'je mag wil moét mee'!

Ik had die lessen 'gevonden' op Facebook en dacht 'da's iets voor ons'.
Je komt binnen en weet amper wat foam is en je gaat hier buiten met een hoofddeksel dat je naar eigen goesting afwerkt, de 'max' toch?!"


Stèphken:
"Volgend jaar vieren we opnieuw samen carnaval!
We zijn al jaren vriendinnen en ik knutsel later nog een extra hoed voor mijn man.
Of dit plezant is? Zal wel zijn!

Je moet wel geconcentreerd blijven, want zo'n verfstripper is behoorlijk warm als je je vingers er per ongeluk tegen plaatst.
Maar alles komt in orde, we zullen fiér zijn op onze hoed!"


AKV Schie 'dj Oit!


Ilse:
"Twee leden van onze groep konden reeds met foam hun plan trekken.
Maar we vonden het de geknipte kans om samen deze cursus te volgen.

Ergens voelt het aan als een vorm van 'teambuilding' en de bedoeling is om verschillende soorten hoeden te leren maken.
Is het moeilijk? Je moet er met je verstand bijblijven, voor de rest zien we het als ontspanning en twee heel plezante avonden!"


Elke & Ilse


Elke:
"Ik had me al jaren afgevraagd hoe je zo'n hoed maakt.
We vieren al 10 jaar samen carnaval; het ene jaar kopen we iets, het andere maken we zelf een kostuum..."


Ilse:
"Vorig jaar kwam het idee borrelen om deze cursus te volgen en zie, nu waagden we de stap.
Het is superleuk: je leert iets bij en je gaat naar huis met wat je, op slechts enkele uren, omtovert van foamrepen tot een afgewerkte hoed!
Hoe cool is dat niet!
Bovendien hebben we al flink wat gelachen!"



Sfeerfoto's Foamhoed maken


Sfeerfoto's Foampruik maken


Reportage: Team ©Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia
Foto's: ©Carnavalaalstkoentje, ©AjoinPedia & ©Hans Vanquathem/©Creafoam

Via de website van CreaFoam kom je véél meer te weten over de 'wereld van foam'.
Bij vragen, contacteer Hans!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten