Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 28 november 2019

Aalst Carnaval 2020 - Technische keuring oldtimer 'pompiers' verplicht!


Carnavalspompiers brengen de sfeer!

PERIODIEKE KEURING VERPLICHT

Vanaf 1 januari 2020 moeten de voertuigen die in Vlaanderen geregistreerd staan als oldtimer en ingeschreven zijn vóór 1 januari 1990 verplicht naar de periodieke technische keuring.

Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moesten zich in 2019 al aandienen op de keuring, maar omdat sommige eigenaars geen oproepingskaart ontvingen, stelde expertisecentrum Centrex vast dat een aantal eigenaars hun oldtimer niet aanbood. Het niet ontvangen van een oproepingskaart is echter geen geldige reden om niet naar de keuring te gaan. De periodieke oldtimerkeuring is een wettelijke verplichting en met een niet-gekeurde oldtimer de baan op gaan is een overtreding.

Eigenaars die geen oproepingskaart hebben ontvangen, kunnen het moment van de keuring zelf berekenen op basis van de referentiedatum. Oldtimers vanaf 25 tot 30 jaar moeten in principe reeds beschikken over een geldig keuringsbewijs. De voertuigen ouder dan 30 jaar moeten in 2020 gekeurd worden.



VERKEERSVEILIGHEID

De oldtimers worden gekeurd om de verkeersveiligheid van de voertuigen te verzekeren.

Het laten keuren van deze voertuigen is dan ook van belang in het kader van hun eigen aansprakelijkheid en eventuele tussenkomst door de verzekering mocht er zich iets voordoen.

Zoals bij een standaardkeuring worden onder andere de veiligheidsgordels, de staat van de banden, de remmen en de lichten gecontroleerd.

Verbouwingen aan de oldtimer die de verkeersveiligheid van het voertuig in het gedrang brengen, zijn niet toegestaan. Bij twijfel kan het keuringscentrum een dossier indienen bij de Vlaamse overheid om de verbouwing te beoordelen. De nieuwe regels zijn een omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU. De Europese Unie streeft naar het bijna volledig verdwijnen van verkeersdoden en zwaargewonden tegen 2050. Daarom zetten de lidstaten uit de Unie in op meer veiligheid. Een voertuig in goede staat draagt daar aan bij.


Bron: stad Aalst, KLIK

Sfeerfoto's: Pompiers Oilsjt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten