Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

dinsdag 16 juni 2020

Aalst Carnaval 2021 - Geen nieuwe Prins Carnaval & geen 'competitie' voor de groepen! *UPDATE*


GEMEENTERAAD & GEMEENTERAADSCOMMISSIE OVER CARNAVAL

Voorstellen rond Prins Carnaval en 'stoet zonder competitie'.

Op 15 juni werden de voorstellen besproken, op 23 juni bevestigd.

De agendapunten 'bij hoogdringendheid' 7 en 8 voor de gemeenteraad (GR) van 23 juni maken meteen duidelijk wat het doel is:

• Geen verkiezing van de 69e Aalsterse Prins Carnaval.
• Geen 'competitie', en dus ook geen Prijsuitreiking voor de deelnemende carnavalsgroepen.


Dit zijn dan ook 2 evenementen die plaatsvinden in een zaal, voor een vrij groot publiek...



Ondanks het 'Corona-tijdperk', wil men Aalst Carnaval 2021 in de mate van het mogelijke toch een kans geven.


Burgemeester Christoph D'Haese nam al enkele initiatieven en besprak die met diverse betrokkenen.

Zo zag hij (of ziet hij) al vertegenwoordigers van AKV's en losse groepen, de Prinsengarde en de Prinsencaemere, het Feestcomité, de huidige en vorige Prins(en)...
Gevolgd door een onderhoud met de lokale horeca.
De stadsdienst rond de organisatie van carnaval 'Cultuur, Jeugd & Sport - Evenementen' deed bovendien ook nog enkele concrete, praktische voorstellen.


De gemeenteraadscommissie van maandagavond 15 juni besprak de voorstellen, die een week later geagendeerd werden.
Vanaf 35.45 kun je meeluisteren / kijken naar de bespreking en de vraagstelling over dit thema.

Screenshot Commissie 15/06 via YouTube:


GEEN NIEUWE PRINS


Dat carnaval op een 'andere manier' zal plaatsvinden, staat als een paal boven water.

Het is uiteraard koffiedik kijken of en hoe een eventuele 2e coronagolf zich zal manifesteren.
Gezien de vele voorbereidingen, is het nodig om nu al diverse maatregelen te nemen.
Vooral 'afstandsregels' behouden zal een moeilijke oefening worden...

Volgens de burgemeester zijn carnavalisten creatief en vindingrijk. Twee eigenschappen die de organisatoren zeker nog meer dan anders willen overnemen.
Bovendien zullen (mogelijk) genomen lokale maatregelen ook de (dan actuele) 'toets' van de federale overheid moeten doorstaan.
De toekomst voor carnaval niét uitwerken, is eveneens geen optie.
Want tot er een mogelijke behandeling of vaccin is tegen covid-19, of zolang de ziekte onder de bevolking woekert, zal voor elk (volks)feest een 'plan B' nodig zijn.
Voorstellen genoeg, dat bleek ook uit de Commissie.

Zo gaat men het Prinsenjaar van Prins Yvan met één jaar verlengen.
Tenslotte is dat 'jaar' abrupt in maart onderbroken. 

Uit de huidige rondvraag bleek er voorlopig ook slechts één kandidaat-Prins te zijn voor 2021 (n.v.d.r. Yordi Ringoir). Die was akkoord dat hij zijn droom voor één jaartje wil uitstellen.
Omdat men de inschrijvingsperiode (die normaal loopt tot 10 september) wil annuleren, is dus reglementswijziging een noodzaak.

Agendapunt 7 voor de gemeenteraad van dinsdag 23 juni, kreeg als omschrijving 'de neutralisatie van het deelnamereglement verkiezing prins carnaval 2021'.

Volgens de huidige normen is het sowieso moeilijk om 3600 carnavalisten in één zaal samen te brengen, toch een voorwaarde voor een verkiezingsavond.

STOET ZONDER KLASSEMENT


Belangrijk is dat ook het stoetreglement gestaakt zal worden.

In agendapunt 8 voor de gemeenteraad van dinsdag 23 juni, lezen we dat men het stoetreglement neutraliseert en geen wedstrijd onder de vaste groepen organiseert.

Alle activiteiten en eetfestijnen vielen voor carnavalsgroepen volledig weg. Net als de vele evenementen, waar men anders ook een centje kan verdienen.
Omdat ze een groot stuk inkomsten verloren, zou één van de te treffen voorstellen betrekking hebben op een tussenkomst in, of (gedeeltelijke?) kwijtschelding van, het huurgeld.


De groepen in de hallen betalen als kleine groep 250 euro per jaar aan huurgeld, voor een middelgrote kost dat 620 euro en een grote groep moet 1200 euro neerleggen voor gebruik van een werkplaats aan de Hoge Vesten.
Maar er zijn ook groepen die buiten de hallen privé huren.
Sommigen omdat ze wachten op een plaatsje in de werkhallen (plaats voor 56 van de 71 groepen momenteel). Anderen omdat ze een 2e hangar hebben om (extra) wagens te bouwen.


GEEN ROTATIE VAN A-B-C?


Verder start men mogelijk in de A, B & C-rotatie van dit jaar.

Dat wil zeggen dat de 'blokken groepen' niét door zouden schuiven, ook dit is echter maar een denkpiste.
De vraag is dan wel, of men de groepen al dan niet volgens het klassement van 2020 laat nummeren, of terug gaat naar de plaats die ze hadden in de stoet van dit jaar (exact dezelfde nummers, op basis van de stoet van 2019).
Bv. sluit de slotgroep van 2020 de stoet af, of is het de winnaar van 2020, die voorlaatste liep in 'Blok C' dit jaar?
Bovendien ziet niet élke groep het meteen zitten om 2 jaar na elkaar extra kosten te maken voor verlichting.
Ook met een -mogelijk- kortere stoet, is de laatste wagen lang niet voorbij de Grote Markt als het donker wordt.

Pas in 2022, na een 'mogelijke hertrekking', zou men het competitiegedeelte hernemen.
Praktische zaken als 'aantal meter toegestane wagenbouw' komen vast en zeker nog aan bod in de definitieve versie van een 'tijdelijk reglement' (er zullen uiteraard voorwaarden zijn voor de deelnemers).
Maar een 'fysieke Prijsuitreiking' kan men zo ook laten wegvallen. Nog een activiteit waar anders op maandag 15 februari vele carnavalisten samenkomen in een 'gesloten ruimte'.
De verdeelsleutel van het Prijzengeld zorgt ongetwijfeld ook nog voor overleg.


POSITIEF BLIJVEN


Carnaval moet corona 'overleven'.

Net als de bedrijfswereld, de horeca en en eigenlijk alle andere sectoren, lijden ook carnavalsverenigingen onder 'corona'.
Het stadsbestuur van Aalst wil op een positieve, constructieve manier werken aan het maximaal ondersteunen van het 'uitgangbord' dat dit volksfeest is.

Dat in uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke maatregelen nodig zijn, beseft iedereen.
Een leidraad voor vaste en losse groepen (er is tenslotte één reglement), moet de basis zijn voor de opbouw van de 93e carnavalsstoet.
Positief blijven en vooral veilig carnaval vieren is een absolute 'must', iets waar alle betrokkenen rekening mee (moeten) houden.


In de mate van het mogelijke...

• Tekst onder voorbehoud, gebaseerd op de voorstellen van de Gemeenteraadscommissie op 15/06/'20 en de gemeenteraad van 23/06/'20
• Commissie herbeluisteren / herbekijken? KLIK
• Gemeenteraad herbeluisteren / herbekijken? KLIK

*UPDATE* Uiteindelijk werd in september 2020 beslist dat er géén carnavalsstoet mogelijk is in 2021 t.g.v. covid-19...

Reportage: ©Team Carnavalaalstkoentje
Foto's: ©Cris De Wolf, ©Bjorn Van Ryckeghem, ©Patrick De Boeck & ©Carnavalaalstkoentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten