Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 29 augustus 2018

CD-seizoen 2018-2019 - MuzikOilsjt - Volume 10: 'Enrico Le Clair'


CD-REEKS MUZIKOILSJT

De prachtige verzamelreeks van MuzikOilsjt is toe aan z'n 10e CD!

Deze unieke reeks bundelt het kwaliteitsvolle werk van onze Oiljsterse glorieën, die het tijdperk van de digitalisering méér dan waard zijn...

Eerder in deze reeks:

- Volume 1 'Het Stemmingstrio'
- Volume 2 'Michel Cleemput & Co'
- Volume 3 'Jean-Paul De Boitselier'
- Volume 4 'Johnny Marcoen'
- Volume 5 'Kamiel Sergant'
- Volume 6 i.s.m. De Poipeplekkers
- Volume 7 'Corum Alostum Imperiale'
- Volume 8 'Corum Alostum Imperiale' (Vol 2)
- Volume 9 'Loeken Tatjen'

VOLUME 10 - ENRICO LE CLAIR


De ganse carnavalswereld keek er reikhalzend naar uit, maar nu is het een feit: MuzikOilsjt Volume 10 'Enrico Le Clair' stellen we voor op onze blog!

Prinsverkiezing 1979:


Een uitgebreid voorsmaakje, we interviewden Bart Marcoen, Clark Van Mere en... Enrico zelf!

Prinsverkiezing 1979:


Optreden rusthuis 2018:


BART MARCOEN


Bart Marcoen:
"Het is onze 10e CD en we zochten én vonden daarvoor een artiest die nog steeds actief is in het carnavalsmilieu.
Een graag geziene Prins met een 'gouden hart' en ... hij is 40 jaar Aalsterse Prins in 2019!
Etienne Le Clair, beter gekend als Prins Enrico. Want z'n naam is een begrip!
Hij werd ooit ook Prins van Oost-Vlaanderen én vooral als Europaprins was en is hij tot ver buiten onze landsgrenzen een begrip.

De man die hout sculptuurde tot ware kunst (een kopie van de prinsenscepter werd gegeven aan wijlen Koning Boudewijn toen die de 50e stoet bezocht), heeft een gouden stem en een repertoire dat énorm veel prachtige en onvergetelijke liedjes bevat.
Ideaal dus voor het verhaal van de MuzikOilsjt CD's.
We waren vooral fier dat Enrico vol enthousiasme was, toen we voorstelden om zijn mooiste liedjes te bundelen in een overzicht."



Bart Marcoen:
"Het is een selectie geworden, want Enrico heeft vele liedjes gemaakt.
In de eerste plaats als kandidaat-Prins en de tijdloze nummers van de jaren 70 en 80.
Met 'Ajoinen-Ajoinen' als eerste grote hit. Maar ook andere klassiekers als 'Mexico', het duet met Loeken Tatjen 'Ver aal de vraan', 'Met Enrico nor carnaval', 'Karnavaili, Karnavalo', 'Hangt de zot mor oit', 'I love you in de proimentoid', Het 'Wolgalied' en 'Gisterenoaved'...
Spaans, Italiaans, Russisch... Oilsjters: je kan het zo gek niet bedenken, of Enrico zong erover. Een rasartiest!

Het repertoire is té groot. Voeg daar nog de oorwurm 'Het Mysteire Van De Vraa' aan toe en dan heb ik het nog niet over talloze minder bekende titels.
Keuze genoeg, maar we wilden uiteindelijk een CD maken met zoveel mogelijk 'zijn' stijl in.
Selecteren dus en ik denk dat het eindresultaat verbluffend zal zijn.
Tegen de carnavalsbeurs zal de CD verschijnen...
En daar zijn alle betrokkenen best trots op!
Vergeet niet dat Enrico nog steeds een levende legende is: hij blijft actief, treedt op en heeft vele fans, hij kreeg ooit de bijnaam 'Aalsterse Eddy Wally', maar de kwaliteit van zijn liedjes is daar misschien toch wat te goed voor...
Dennis De Wolf tekende de hoes en ik mocht rekenen op fotomateriaal van Lieven Goubert en Eddy Temmerman.
Opnieuw een top-CD, aan een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Muzikaal erfgoed voor het nageslacht!"



CLARK VAN MERE


Clark Van Mere:
"Ons verhaal?
Een lange band, vanaf Enrico zich de eerste keer aangaf als kandidaat, tot ... nu eigenlijk.
Ik heb meegedaan aan zijn show, met de tekst van 'Ajoinen-Ajoinen'. Met in die tijd beperkte middelen, werkten we verder aan goede liedjes.
Samen nummers geschreven. Van de tekst van het ene lied, tot tekst en melodie van vele anderen.
Ik ben componist, veel eigen nummers was ons doel, dus composities die we stap voor stap maakten.
Op zijn lijf geschreven.
Ik had zelfs eerst nog geen studio. Pas nadien kwamen er technische mogelijkheden.
'Het Mysteire Van De Vraa', is nu wel de laatste hit die hem nog meer een legende maakte.
Ook een lied van mijn hand. Maar eigenlijk heb ik nog iets nieuws liggen. Alleen is het nog niet gelukt om het te kunnen opnemen. Een liedje, opnieuw geschreven voor hem."



Clark Van Mere:
"Voor de verzamel-CD hebben we enkele nummers moeten bijwerken.
Dat soort muziek is tegenwoordig anders en de ritmes zijn 'verhoogd'. Meer 'beats'... Meer schwung, dus moesten we enkele nummers aanpassen. Anderen lieten we bewust integraal zoals ze zijn en waren.
Jammer dat men vandaag zo weinig nog zelf maakt. De 'mode' is veranderd. Men kiest de makkelijkheidsoplossing: een populaire, simpele tekst op een bestaand lied en scoor er tijdelijk een carnavalshit mee. Over enkele jaren zijn ze die nummers al lang vergeten.
Mijn idee is dat een artiest die eigen nummers brengt, aangevuld met toffe covers, teksten moet krijgen met een boodschap.
Nummers met een onderliggende knipoog, je moet ze vaak meerdere keren beluisteren, eer je die snapt.
'Gisterenavond, als ik mèn vraa bedroeg...' Is het waar, of is het symbolisch? Waarom die 'gebeurtenissen' erin verwerken?
Maar kom, liedjes moeten niet te zwaarwichtig zijn ook. Maar het verschil met andere (carnavals)artiesten, is dat Enrico juist een gans jaar op een podium stond.
Dus moest het wel over méér gaan, dan carnaval alleen.
Eerlijk? Het is een rasartiest, zoals er nu geen meer bestaan. En ik ben trots dat ik voor hem mocht liedjes maken!

Jammer dat hij soms ondergewaardeerd werd. Want hij kon gerust nationaal bekender geworden zijn. Veel mensen zijn jaloers als je weet hoeveel energie hij stak in zijn carrière. Als zanger, als kunstenaar en als mens... Het blijft een klasbak en ik ben blij dat ik met hem mocht en mag samenwerken!"


PRINS ENRICO


Prins Enrico:
"In 2019 ben ik 40 jaar Prins van Aalst, maar omdat ik een jaar eerder verloor van Prins Michel, is het dit jaar al 4 decennia dat ik liedjes maak.
En ik zing al vanaf mijn jeugd. Ooit stond ik met La Esterella op een podium in 't Klein Parkske. Een zangwedstrijd... Ik was 14!
Later ging ik toeren met een orkest: overal ben ik geweest in België. Ik leerde opera, ik leerde klassieke zang en toch vond ik populaire liedjes vaak eerder 'mijn ding', zeker naar een groot publiek toe.


In 1979 prins van Aalst, in 1980 prins van Oost-Vlaanderen en nog een jaar later prins van Europa. Die verkiezing vond plaats in Duitsland, Alphen aan de Rijn.
Eenmaal Prins van Europa, heb ik ook gans Europa gezien. Vaak duizenden kilometers gereden en overal kenden ze mij!
Ver van huis, maar in ruil vele en vele aangename mensen mogen leren kennen. Warme mensen, mensen met een (carnavals)hart."



Prins Enrico:
"In Aalst stop ik met het Feestcomité: mijn gezondheid laat het niet meer toe.
Ik kreeg dit jaar een hartoperatie en ik revalideer regelmatig in mijn 2e thuis, hier in De Haan.
Hier kom ik tot rust... Al is dat in mijn geval relatief. Ik ken hier ondertussen ook veel volk en ik ben blijven optreden.
In Aalst, rond carnaval, zing ik in de rusthuizen. Af en toe op een begrafenis, ook dat hoort bij het leven...

En ook regelmatig aan zee. 4 optredens gehad, eentje gedaan tijdens Trammelant.
Een weetje? Er is een boek over '40 jaar Trammelant', daarin heeft men ook aandacht aan mij!
Met soms uit onverwachte hoek! De VRT kwam langs met 3 om me te interviewen... 

Mensen gelukkig maken door liedjes te zingen, even de zorgen opzij. Da's toch ongelofelijk, daarvoor doe ik het ook.
En.. dat zal ik blijven doen, zolang ik kan..."


Trammelant De Haan Zomer 2018:


Reportage: ©Carnavalaalstkoentje, Bart Marcoen, Clark Van Mere & Enrico Leclair

• Foto's: ©Lieven Goubert, I.F., ©Carnavalaalstkoentje,©Enrico Leclair & ©Patrick De Boeck

TRACKLIST

Geen opmerkingen:

Een reactie posten