Welkom bij 'Carnavalaalstkoentje'

maandag 11 november 2019

Aalst Carnaval 2020 - AKV 't Es Na Of Noeit gaat van Klein naar Groot en fuift voor pompier 'Big Jon'!


TENON KEERT TERUG NAAR DE GROTE GROEPEN

AKV 't Es Na Of Noeit neemt in 2020 voor de 32e keer deel aan de stoet!

Maar ze hebben 'GROOT' nieuws... 

Na eerdere presentaties in het magische jaar 2000 (7e plaats), 2012 (6e plaats) en 2013 (nog eens 6e plaats), neemt men in 2020 terug deel bij de... Grote Groepen!

Klein waren ze van 1989 tot 1995, in 1999, van 2001 tot 2011 en vanaf 2014. Met liefst 4 overwinningen in die categorie: in 1995, 1999, 2001 en 2003.
Middelgroot was TENON in 1996, 1997 en 1998. In 1997 en 1998 behaalden ze de 1e plaats.

In totaal is de groep goed voor liefst 6 zeges: 4x als Kleine Groep en 2x als Middelgrote Groep.


• De unieke geschiedenis? KLIK

Wij gingen op 6 november eens op bezoek...


Selim (voorzitter):
"Bij de Kleine Groepen waren we onze weg verloren.
Om mee te doen voor een top-10 plaats daar, da's niet ons 'ding'. Middelgroot is dat ook niet echt, want daar hebben we niks (meer) te zoeken.
Met de intentie van een thema waarbij we iedereen op de wagen willen zien staan, bleven alleen de Grote Groepen over.
Na 2000, 2012 en 2013 keren we terug naar een categorie waarin we best wel succes hadden en waar we ons in het verleden flink amuseerden.

Is het meer werk?
Enerzijds is het anders toeleven naar 2020. Je hebt méér meters wagen nodig, dus maak je nieuwe onderstellen en daarom voeren we volop extra laswerken uit.
Want de stevigheid is belangrijk als die onderstellen gans de groep moeten 'dragen'.
Anderzijds heb je zo wel al je basis voor de komende jaren."



Selim:
"Organisatorisch was het vooral plannen: na carnaval werd eerst de hangar flink opgekuist.
Het opmeten van al die 'meters' vrije ruimte was het volgende punt... Het zorgde voor het bewijs dat bouwen bij de Grote Groepen een mogelijkheid is.
Bij de inschrijving werd dan eveneens 'Groot' aangeduid.
Dat wil zeggen dat we de éérste Grote Groep zijn die het publiek zal zien in de stoet van 2020.
In deel A gaan we Eirg, De Snotneizen en Lotjonslos vooraf. Meteen bevinden we ons in férm gezelschap!

Ambities? In theorie zullen we wel niet laatste worden, maar laat ons zeggen dat we lang genoeg meedraaien in de carnavalswereld om met 'gezonde, realistische ambities' te durven komen.
Over het thema zelf... Oei... Laat dat maar voor een volgende aanpassing van je artikel.
Ik wil er maar één ding over kwijt: 'Oeiren, Zien en Zwoigen'..."


BIG JON FUIF


Selim:
"Er waait ook een frisse wind door onze AKV dankzij vele nieuwe, jonge leden. Die zijn echt wel gemotiveerd en willen bewijzen wat ze waard zijn..
Zo was het hun idee om een extra activiteit te organiseren, onze Big Jon Foif. Die gaat door op vrijdag 15 november in Zaal Cinéma op de Hopmarkt.
Kaartjes kosten €3 in voorverkoop en €4 aan de kassa. Carnavalsgroepen die met 10 mensen komen, krijgen een drankkaart cadeau!

Voor de 'leken' onder jullie, Big Jon is onze carnavalspompier. Een oude, prachtige brandweerwagen, waarmee we graag carnaval vieren op de Grote Markt. We zijn dus één van die 'pompiergroepen' die samen met de collega's mogen zorgen voor de onvervalste Oilsjterse ambiance.

Het échte erfgoed van onze carnaval...
Big Jon is een flinke, prachtige oldtimer met een roemrijk verleden...
De opbrengst van deze fuif dient dan ook om de kosten wat te drukken. Want die heb je wel.
En tegelijk willen we het publiek een tof feestje bieden... Wees welkom en amuseer u!!"



BIG JON GESCHIEDENIS

Om meer te weten over deze unieke pompier, vroegen we een woordje uitleg aan Peter Boelens...


Peter:
"Dag Koen, Big Jon van Tenon is identiek aan onze pompier 'Oostduinkerke': Ford Big Job F800 van 1953. Het jaar 1954 zal kloppen als jaar volgens de eerste inschrijving. Die heeft als bouwjaar 1953. De opbouw is "Tallier". De Big Job van Tenon heeft altijd dienst gedaan in Veurne. 
* Deze werd ooit gekocht in Herentals bij een verzamelaar, samen met een Big Job uit Olen.

Je had vroeger drie grote bedrijven die brandweerwagens bouwden in België (meestal op een uit Amerika geïmporteerd chassis, waar enkel een motorkap en tableau met stuur op stond). De rest van de wagen werd hier gebouwd, overeenkomstig de wensen van de klant.
De Saazers hun eerste pompier was een vergelijkbaar model, zij het zonder midship pompen.
De Big Jon had wel pompen onder de cabine, maar deze werden verwijderd tijdens een restauratie door Manu Geeroms uit Ninove, een aantal jaar geleden."



Peter:
"Met Boelensprojects proberen we deze prachtige brandweerwagens volledig te renoveren..
Het zijn ook de twee enige pompiers gemaakt op dat model. En alle twee in Aalst!

Op foto's van de pompier van 't Es Na Of Noeit, zie ook een stelling op het dak en een pomp voor op de motorkap (die er origineel nooit op stond, maar er als decoratie werd opgezet).

* En deze pomp vooraan komt van de big job van bedrijfsbrandweer Olen.

Die brandweerwagen van mij is letterlijk gemaakt in Aalst, bij carrosserie De Bruecker. Dit in opdracht en volgens bouwtekeningen van Tallier. Dat is volgens mij ook de enige pompier van die leeftijd die hier gebouwd is. Veel later in de jaren zeventig kwamen wel de Somati brandweervoertuigen: Bedford etc.

Maar da's voor een volgend artikel.

Kortom, de pompier van Tenon en zijn 'zusje' bij ons, vormen een uniek verhaal..."


Reportage: ©Carnavalaalstkoentje & AKV 't Es Na Of Noeit. 
Tekst Pompier:  Peter Boelens & * Toevoeging: Kristof De Smet
Foto's: ©Carnavalaalstkoentje & Peter Boelens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten