Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 21 september 2020

Aalst Carnaval - Academie voor Carnavalskunsten liet creativiteit los tijdens 'Werken met Foam'!


ACADEMIE VOOR CARNAVALSKUNSTEN - WERKEN MET FOAM

Onder de noemer 'Academie voor Carnavalskunsten: Carnaval – de Aalsterse trots!' stelt CC De Werf i.s.m. de Stad Aalst de workshops voor, die vanaf september georganiseerd worden.

Op dinsdag 16 september bezochten wij de Foamcursus!

Foamkunstenaar Hans Vanquathem van CreaFoam was de lesgever.

Hoe kijken hij en de leerlingen terug op deze creatieve avond?
Trouwens, dit was 1 van de 2 avonden waarop men een hoed maakte. Op woensdag (de 3e avond) creëerde men pruiken!

Sfeerclipje:



Lijmen met warmte!

Interview met Hans!


Hans Vanquathem:
"Je leert hoe je een idee omzet van een paar 'stukken foam' naar een perfect afgewerkt product.
De mogelijkheden met foam zijn quasi eindeloos: van hoeden en accessoires tot verwerking in kostuums. Schouderstukken, bedrukte foam, zelfs glitterfoam, het kan allemaal!
Je krijgt uitleg over het materiaal en de verwerkingsmethodes.
Na een demonstratie van alle technieken kan je daarna zelf aan de slag. Gedurende één avond werk je aan een hoed (of pruik) in foam.

Die hoed (pruik) mag je versieren zoals je zelf wenst, je krijgt die ook mee naar huis.
Aan enthousiasme geen gebrek en ik kan tientallen voorbeelden geven van mensen die nadien met hun carnavalsgroep, of puur als hobby, met foam prachtige creaties maakten."



Hans:
"Bovendien heb je geen ervaring nodig.
We starten vanaf 'nul'. Een belangrijk weetje? Om foam aan elkaar te hechten, heb je géén lijm, maar énkel warmte nodig.
Een verfstripper (heteluchtpistool) is dus een noodzakelijk hulpmiddel.
We leren dan ook op de juiste manier en met een goede techniek, deze skills aan.

Ik bedank mijn enthousiaste leerlingen en ik hoop in januari 2021, terug vele geïnteresseerden te mogen verwelkomen.
Je stapt niet alleen buiten met een prachtig hoofddeksel, maar ook met een hoofd én 2 handen vol 'creatieve ideeën'.
Het is een praktijkgerichte, zeer leuke cursus! Een aanrader!"



De Leerlingen

Een 'klas' vol talent!

NLG Goe Gezojjen


NLG Goe Gezojjen:
"Wij zijn Dilly, Tatiana en Gregory van de Ninoofse Losse Groep Goe Gezojjen
Foam is geen onbekende voor ons, maar nu leren we ook dat je foam maar kort mag verwarmen en daarna sluiten de stukken vlot aan.
Zo'n verfstripper doet 'wonderen' en zo'n hoed is prachtig! Ja, wij zijn best wel tevreden over het resultaat!"


Vanessa & Heidi


Vanessa:
"Ik ben afkomstig van West-Vlaanderen, maar ik woon al een tijdje in Aalst...
Foam als basismateriaal en van daaruit een hoed maken, da's plezant om te doen. Je kunt het versieren zoals je zelf wilt.
De bedoeling is om deze 'ooit' mee te nemen als ik eens uit ga tijdens carnaval."


Heidi:
"Ik ben bij het familie- en vriendencarnavalsgroepje Schiefgefoefeld.
We hebben vooral zin om ons te amuseren tijdens de driedaagse, daar draait 'ons feest' tenslotte om.
Als klein, gezellig carnavalsgroepje met flink wat ervaring in het wereldje, willen we nu nog vooral genieten. Een mooi kostuum en dus ook een leuke hoed horen daarbij!"


Gwendy, An en Laure


Gwendy, An en Laure:
"Ik ben Gwendy van 'De Marina's', een carnavalsgroepje uit Wieze en ik volg de avond hier, samen met mijn vriendin An en haar dochter Laure.
Ik maak een Oilsjterse 'lampekap', An verkoos een hoge hoed en Laure de hoge 'kroonversie'...

Het is vooral in het begin goed nadenken, maar je krijgt ook een stappenplannetje, zo kun je gewoon niet missen.
Het juist afwegen van die warme lucht vergt wat geduld... Maar je leert snel bij. En als je samenwerkt, gaat het ook rapper om die hoed te monteren..."


Lieve


Lieve:
"Ik ben leerkracht in het eerste leerjaar.
Voor mij is dit stevig materiaal en toch licht, zodat je het makkelijk kunt monteren.
Ideaal om er verjaardagskronen mee te maken.
De creatieve opties zijn oneindig en de kids zullen er ongetwijfeld enthousiast over zijn, ik ook trouwens..."


Kristof


Kristof:
"Ik ben lid van AKV De Zieke Zjieratten-Twiekierenniet, maar ik kom hier 2 avonden om een hoed en pruik te maken voor mijn dochter!
Foam is een makkelijk materiaal om mee aan de slag te gaan.
Je leert eens iets bij en het is een nieuwe insteek om met andere materialen om te gaan.
Ik heb me alvast geamuseerd!"



SFEERFOTO'S


Reportage, Foto's & Film: ©Carnavalaalstkoentje

Montage & Tekstverwerking: ©Team Carnavalaalstkoentje

Met dank aan: Hans Vanquathem!
Website CreaFoam: KLIK

Website 'Aalsterse Carnavalsacademie' CC De Werf: KLIK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten