Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! Daar treed men 'bij toeval' op van oud naar jong: Johan, Peter, Karel & Seppe! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! Wadesdavoriet gaat naar de Middelgrote Groepen! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! De creatieve foamontwerpers (Marion Hoop Design, Foamcreations en Creafoam) doen gezamenlijke oproep aan de carnavalsgroepen 'te lande': "Nog geen foamontwerp besteld? Wacht niet te lang!" // Steve van Carnavalskantine Halle 13 nam afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Ook afscheid, maar dan van (carnavals)café 't Ajuintje: Bart & Nicole gaan op pensioen! // Na een prachtig Arendcarnaval met Nico 'Poppe' Leo als 40e Prins, stelt Kim zich voor als Kandidoot-Orendprinsj 2025! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Op de blog (of 'Blog 2') kun je urenlang terugbladeren! // Volg ook het YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes & de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! Met reeksen als 'De 94e stoet in beeld' & (na de zomer) 'Groepen in de Kijker' bij ons & 'Kendje Teis Eireken Nog?' & 'Da woren toiden ...' bij AjoinPedia! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval': aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!

dinsdag 21 november 2023

Aalst Carnaval - Danny en Mia van Liebaut Feestartikelen gaan met pensioen: 'Liebaat Merci!!!!'

Mia en Danny met één van de bedankingen die ze kregen

'Liebaat Merci!!!!'

De bekendste carnavalswinkel van Aalst sloot definitief de deuren!

Op zaterdag 18 november 2023 viel het doek over 'Liebaut Feestartikelen' in de Koolstraat, de beroemdste winkel in zijn soort.

Uit binnen- en buitenland kwamen de bezoekers, allemaal waren ze nadien laaiend enthousiast over de service en kwaliteit.
Liebaut groeide in hun branche uit tot een (inter)nationale speler, die héél wat evoluties zag én meemaakte in de wereld van (carnaval)kostuums en attributen.

Allerlei rages, de evolutie van de 'Domino' naar de 'kostuums met lichtjes', de stoffen en de toebehoren, de 'plastiek- en foamrevolutie', de Chinese containers tot 'de noodhulp aan AKV's in uiterste wanhoop' ...

Niks was onmogelijk!


2021: Covid zorgde voor ... 'geen overnemer'


Het coronavirus trof raak: de opties voor een mogelijke overname smolten als sneeuw voor de zon en Liebaut zag maar één uitweg meer: 'in schoonheid eindigen'.

Een 5-tal kandidaat-overnemers haakte één voor één af en er was een bijkomende 'vereiste' van Danny & Mia:
"Zouden ze die feeling met de klant behouden, want die mocht nóóit een 'nummer' worden ...
Begrijpen ze de Oilsjterse carnavalist, als die 'op doistendag mé zèn koesj ver de vitrien' nog rap een paar valse wimpers komt halen?"



Hun laatste uren in de zaak gingen niet onopgemerkt voorbij: familie en trouwe vrienden verrasten het koppel (Danny en Mia) met een receptie.
Carnavalisten, klanten en sympathisanten kwamen die dag nog één keer langs om hen hartelijk te bedanken, 'Liebaat Merci!!!'


Wie van onze lezers ging er niet regelmatig op bezoek en liep er telkens buiten met een mooi kostuum, een paar toffe attributen, een zak confetti, een carnavals-CD ... En vooral met een goed gevoel en een brede glimlach, want ook die kreeg je daar gratis cadeau!

Een laatste 'eerbetoon' ...


1989: de winkel bevond zich toen nog in de Denderstraat

Danny Liebaut:
"Als 19-jarige begon ik aan dit 'avontuur'.
Dat wil zeggen... méér dan 50 jaar geleden!
Ooit startte het verhaal bij mijn grootvader Prospère Backaert.
Hij had een textielzaak, maar ook een kraam op de zaterdagmarkt.
Tussen nieuwjaar en carnaval verkocht hij echter carnavalskledij!

In die tijd was dat aanbod beperkt.
Vooral domino's gingen vlot de deur uit, of de typische cowboy en indiaan.
Laat me zeggen dat er 7 soorten kostuums waren en 15 soorten maskers, meer keuze was er niet voorhanden en niemand kloeg daarover ...

Ik zat bij het leger in Duitsland, en kreeg een verlof van 2 weken ...
Grootvader was ziek en vroeg 'wil jij mijn staanplaats innemen op de markt?'
En dat deed ik zonder aarzelen en ja, het viel goed mee!
Tijdens carnaval heb ik de winkel toen verder gezet."



Danny Liebaut:
"Voor mij was dat een openbaring, iets wat ik graag deed en je kwam veel onder de mensen.
Na mijn legerdienst kon ik aan de slag bij de Generale Bank (nu BNP Paribas Fortis), maar ik twijfelde ...
Ik vierde vroeger al graag carnaval en leefde me uit op het Katrienenbal of de bals in de Madelon aan de Grote Markt
Zo leerde ik wat volk kennen en dat volk kende ook de zaak van mijn grootvader.

Dus zag ik die 'bureaujob' niet echt meer zitten, ik wou liever zelfstandige worden en grootvader helpen in z'n zaak.
En stap voor stap nam ik de zaak over..."


Bedesterd 2023: 1e bij 'Middelgroot' & taart, 'Liebaat Merci!!'


Danny Liebaut:
"Door die contacten op die bals, 'infiltreerde' ik in het toenmalige carnavalsmilieu.

Ge kunt dat niet vergelijken met nu natuurlijk, maar de groepen waren vooral op zoek naar attributen.
Zo ging ik naar de speelgoedbeurs van Nürnberg in Duitsland, daar deed ik de inkopen voor het Aalst Carnaval van het jaar daarop.

In het begin was dat allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
Ik ga daar eerlijk over zijn, het waren moeilijke jaren, maar ik heb doorgezet, ik geloofde in de potentie van zo'n zaak!
'Economie' zit nochtans eenvoudig in elkaar: hoe meer je aankoopt, hoe meer ook je omzet moet zijn en hoe groter je afzetmarkt ...
En zo groeide dat langzaam verder: meer groepen kwamen aankloppen, meer individuen zochten mooie kostuums, meer mensen kwamen over de vloer.
Het draaide rond twéé levensbelangrijke lessen die je moést volgen om succesvol te zijn in je branche: mond-tot-mondreclame en je 'beloftes waarmaken' tegenover je klanten, DAT gaf in die tijden méér effect, dan eender welke andere vorm van 'reclame'.

Eerst was onze verkoop gericht op Aalst, later kwamen er gemeentes rond Aalst bij en zo verspreidde zich ons cliënteel stilaan tot -ik zeg maar- Ronse, Baasrode, zelfs ... Dendermonde (jawel) ...
Langzaam kwam naast de kleinhandel ook de groothandel van de grond en zo groeide ook het team!
Van 2 man, naar één persoon extra, nog eentje erbij tot we met een zeven tot tiental man- en vrouwkracht een hecht team vormden, waarin iedereen goed op elkaar was afgestemd!"


Liebaut in 2013


Danny Liebaut:
"Ik ben in 1974 vollédig zelfstandig begonnen.
In de tweede helft van de jaren 70, maar zeker begin jaren 80, veranderde carnaval vieren énorm!
De domino's waren uit het gamma verdwenen, de mensen pakten graag uit met 'dure, chique' kostuums.
Dat ging dan vooral nog om Europese textiel.
Ook toen was het aanbod lang niet zo groot, maar ik heb die evolutie gezien en 'gevoeld', het werd vanaf eind de jaren 80 een onuitputtelijke 'explosie' van een brede waaier aan keuzes kostuums en toebehoren, van attributen tot allerlei andere gadgets, élk jaar kwamen er tientallen items bij!

Zeker de jaren na 2000, is het zeer uitgebreid geworden, met aandacht voor details, voor 'fantasie', voor 'superkostuums' en zelfs 'lichtekes'.
De 'gewone' kostuums waren zo gewoon niet meer, het moet nu 'sexy' zijn voor de jongedames, elegant, afgewerkt met alle bijhorende details.
Maar we volgden de trends hé!
Soms was ik rapper op de hoogte van 'nieuwe rages', dan dat die in Europa voet aan de grond kregen.
Het waren zéér drukke, maar erg dankbare tijden.

Een trendbreuk die écht opmerkelijk was?
Vroeger kochten de mensen een kostuum om OVER hun jas aan te doen (maatje 38 was het kleinste), nu dragen ze hun kostuum met (als het écht niet anders kan) een (bijpassende) mantel of poncho erover...
De laatste 20, 25 jaar is voor sommigen meiden een maatje 34/36 al voldoende!"


Liebaut 2014 tijdens ons eerste interview


Danny Liebaut:
"Soms zijn uniformen in: verpleegsters, zeemannen, majorettes, noem maar op...
Andere jaren overheersen de tv-figuren, dan weer 'supermannen- en vrouwen', of lokale(re) helden als Mega Mindy & Mega Toby.

En er is ook een positieve 'sociale evolutie' aan de gang, een kentering die hoopvol is!
Er was een tijd dat iedereen een ander kostuum wou, een soort 'individualisme', maar dat is nu definitief voorbij.
Als je met vrienden op stap gaat, spreekt men af in welk thema men een kostuum wil."


De Snotneizen 2023: 5e bij 'Groot' met 'aLIEbaBAAT'!


Danny Liebaut:
"Van elk 'model' van kostuum, hadden we er een stuk of 15 in voorraad, tenzij we zeker wisten dat het zal aanslaan of een modetrend is, dan was dat aantal hoger.
In totaal waren er permanent 15.000 kostuums 'in stock'.
Na nieuwjaar vulden we de voorraad aan met zo'n 2.000 stuks per week!
We leveren ook aan een 400 winkels en verkooppunten, tot over de grenzen heen.

Ook het verhaal van carnaval werd uitgebreid tot 'een gans jaar feest': kerst, Driekoningen, uiteraard carnaval, maar ook Pasen, Halloween, Sint-Maarten en Sinterklaas, klasfeestjes en reünies, familiefeesten, communies, bedrijfsfeesten, foute party's, studio 54, of verkleedpartijen onder vrienden die een weekend naar zee of de Ardennen trokken ...

Mensen zoeken tegenwoordig voor elke gelegenheid naar een gepaste outfit én de bijhorende accessoires, want die zijn soms nog belangrijker geworden dan de kledij zelf!
Het moét kloppen (of juist niet) én vooral: het moét 'af' zijn!
Onze klanten komen uit gans Vlaanderen en zelfs ver erbuiten!
'Alle wegen leiden naar Liebaut'. 😉

Men mocht ons werkelijk ALLES vragen, maar wat we niet of nóóit deden is vuurwerk verkopen!
Ook geen wensballonnen, zowel uit praktische overweging en nog méér 'uit principe' ..."



Danny Liebaut:
"Zo'n zaak betekende ook véél werk achter de schermen.
Onze leveranciers kwamen uit Duitsland, Frankrijk en Italië (wat Europa betreft), maar uiteraard ook uit China en Tunesië.
Die bestellingen zaten verpakt in grote pakketten.
Dat moet allemaal apart gesorteerd worden, geregistreerd, gelabeld ...
En dat gebeurt steeds grondig en met 'liefde' voor het vak!

Kwaliteit en service staan voorop bij ons, énkel zo kweek je tevreden klanten.
Het is niet voor niks dat we veel carnavalsgroepen en carnavalisten konden helpen.
De AKV's, Losse Groepen, familie- en vriendengroepjes, individuele carnavalisten, Voil Janetten ... die langskwamen, het moeten er véle duizenden geweest zijn, generatie op generatie.

We zorgden dan ook voor een uitstekende balans tussen advies, service, prijs/kwaliteit en nazorg!"


Anekdote


1997: Schiefregt'Oever

Danny Liebaut:
"Het was van alle tijden, maar sommige groepen bestelden 'onbewust' te laat...
Dan moéten we 'mirakels' doen om een noodoplossing, een laatste redmiddel te kunnen zijn, ook al is dat uiteraard niet eenvoudig!
Al zorgt een vriendelijk woord dat wonderen bestaan (mede door een zéér ruime kenniskring, tot ver buiten de landsgrenzen) ...
En zo 'redde' ik al dikwijls het carnaval van een aantal verenigingen.
Eerlijk? Liefst hadden we op dat vlak minder stress.
Wie op tijd komt, mocht met grote zekerheid gerust zijn over de leveringen, daar stond ik persoonlijk garant voor.


Ooit moesten we zo kort voor carnaval nog kippenmaskers vinden voor AKV Schiefregt'Oever...
Dankzij mijn contacten in Frankrijk konden we er aan geraken, alléén dienden we er zélf om te gaan om ze nog op tijd in Aalst te krijgen.
En... dat is dan ook (nipt) op tijd gelukt.
Dat waren nog eens herinneringen, die je voor altijd bijblijven!

Aan al onze 'kalanten' door de jaren heen: Liebaut bedankt EIR!"


We wensen Danny en Mia een deugddoende nieuwe periode in hun leven toe: genieten van hun welverdiende pensioen, de (klein)kinderen en de 'vele dromen' die ze nog koesteren.

Liebaut Merci!!

1 opmerking: