Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 7 april 2022

Aalst Carnaval - Academie voor Carnavalskunsten laat creativiteit bloeien tijdens de cursus 'Werken met Piepschuim' (Isomo)!


Wie maakt dié handjes?!

ACADEMIE VOOR CARNAVALSKUNSTEN - WERKEN MET PIEPSCHUIM

Onder de noemer 'Academie voor Carnavalskunsten: Carnaval – de Aalsterse trots!' stelt de Stad Aalst de workshops voor, die vanaf september georganiseerd worden.

De carnavalsacademie levert al enkele jaren ambachtslieden af die 'hun kunnen bewijzen' in een carnavalsvereniging of als individuele carnavalist.
Het aanbod van deze academie werd ook gevoelig uitgebreid met lezingen en nieuwe workshops.


Ook in maart 2022 bezochten wij de cursus 'Werken met Piepschuim'!

Isomokunstenaar Gert Schatteman (AKV De Zwiejtzoel'n) is de lesgever.

Hoe beleven hij en de leerlingen deze creatieve avonden?
Deze lessenreeks loopt over 8 of (voor gevorderden) 10 weken!




Toveren met isomo!

Interview met Gert!
Gert Schatteman (lesgever/isomokunstenaar):
"De basiscursussen bestaan uit het maken van een slak in de eerste module en het creëren van handen in het tweede seizoen.
Die leerlingen zijn de volgende generatie 'isomosnijtalenten', want ik hoop dat een groot deel van hen doorgroeit naar de cursussen voor gevorderden...
Dan werkt men aan een dierenkop, een mensenhoofd of tenslotte de karikatuurkop...

In deze voorjaarscursus verwelkomen we in totaal 31 cursisten, waarvan 15 nieuwkomers die de eerste module volgen.
Na de zomer starten we opnieuw, dan kan iedereen die dat wenst een sessie opschuiven (of nieuwe leerlingen leren een slak snijden).

Al is het verhaal toch iets genuanceerder.
Uit ondervinding blijkt de stap van het hoofd naar de karakterkop vaak nog té groot te zijn...
Vandaar dat ik nu een soort 'gevorderden 3 ½-cursus' geef, op vraag van de cursisten zélf.
Het gaat om een tussenstap met meer expressie en diepte in de kop: van 'kaalkop' naar 'haarsnit aanbrengen' bv.
Dan lukt de karakterkop meestal beter."



Gert:
Alles staat of valt met de 'basis'...
Het tekenen van referentiepunten, een lijn in het 'midden', om van daaruit in verhouding te vertrekken.
'Kotjes' zetten op een raster, juist leren snijden en 'durven' je mes te gebruiken en goed te hanteren.
We leren werken met een gloeidraad en een zaagje om grote stukken te verwijderen...
Schuren en afwerken doen we later wel.
En gaat het eens verkeerd, isomo kan perfect aan elkaar 'gelijmd' worden...

Maar voor iedereen is de basis dé essentie van alles: het leren dénken en omzetten van 2D in 3D.
Zonder dat zal het niet lukken, daar hamer ik op!

Idem voor het 'blijven oefenen': maak je handen? Dan maak je bij mij diverse (paren) handen, tot je het volledig 'onder de knie hebt'.
Het is door die herhaling, dat je de feeling van het 'vak' krijgt.
Zelfs wie hier àlle cursussen doorliep, weet: je wordt pas beter als isomosnijder, als je blijft sculpteren!"



Gert:
Ik deel graag mijn kennis...
Dat zijn de 'skills' die ze meedragen tot ze afgestudeerd zijn en/of als ze willen: later in hun eventuele carrière als isomosnijder...
Ik blijf beschikbaar met raad en daad.
Aan motivatie (geven) is er géén gebrek, want ik doe dit graag.
Het in de praktijk brengen, van iets dat men tenslotte zelf maakt, geeft een grote voldoening!

En het gaat over de stadsgrenzen heen.
Hier zijn mensen aan het werk uit diverse carnavalssteden, met allemaal één doel: de toekomst van carnaval garanderen!
Als ik dan nadien zie wat ze zélf al kunnen, kan ik alleen maar tevreden zijn!
Dus ik antwoord volmondig met 'JA' op de vraag 'of hier talenten zijn opgestaan?'..."


DE PUPILLEN

In deze cursussen komen de deelnemers door de jaren heen uit alle windstreken: Aalst, Ninove, Halle, Hamme, Lede, Wieze, tot zelfs Dendermonde en... Sas van Gent!

Een 'klas' vol talent!

AKV De Brosselkeire
Andy, Sofie & Gwen:
"Met 3 leden van onze groep volgen we deze cursussen.
Na de slak, leerden we om handen te snijden.
Niet alles lukte meteen, maar 'al doende' komt men vooruit...

We 'durven' ook meer dan vroeger.
Wie ons gevolgd heeft op de blog, weet dat we de laatste jaren onze praalwagen volledig zelf maakten! De vliegtuigjes overtuigden zelfs Nederlandse kopers!"



Andy, Sofie & Gwen:
"Het zijn zeer dankbare uren hier.
Gert geeft raad en daad en de theorie die je opsteekt, mag je meteen gebruiken in de praktijk...
Déze lessenreeks is wel van een 'ander niveau'!

Het vraagt flink wat inzicht en je moet vooral die 'klik' van 2D naar 3D maken.
Je hebt het voor- en zijaanzicht van je gekozen 'beest' en het is de bedoeling dat uit die blok isomo zo'n dierenkop 'tot leven komt'...
Samen uit, samen thuis; het is voor ons drie de derde reeks en nadien zullen we samen beslissen of en wanneer we verder doen met de Carnavalsacademie.
Wees gerust, wat we hier opsteken is van onschatbare waarde.
Het is ook de énige manier om carnaval nog betaalbaar te houden, door zoveel mogelijk zélf te snijden (of van zaken die je recupereert iets nieuw te maken)."


DKV De Jimmyniekes
Glenn:
"Voor mij is het de eerste cursus die ik volg en ik koos voor de module 'handen snijden'...
Ik snij graag voor onze carnavalsgroep uit Dendermonde (al heb ik ook ervaring vanuit het corsogebeuren in Sint-Gillis).
Maar ik deed tot nu toe 'wat ik dacht dat goed was'.
Nu besef ik dat je meer specifieke technieken aan kunt leren.

Handen 'plat' maken is makkelijk, je zet de vingers allemaal naast elkaar...
Maar verschillende 'standen van de vingers' aanbrengen in die handen, dat vraagt enig denkwerk.
In 'les 1' maakten we een 'mal' als hulpmiddel. Zo visualiseer je wat je nadien tekent op je blok isomo, uitgloeit, zaagt, schuurt en afwerkt, tot... een geslaagde hand."


WKV De Schiefzjiekers
Frank:
"Hoe meer je zelf kan creëren, hoe meer respect je krijgt.
In Wieze vieren we carnaval, met énkel lokale groepen en eigen gebruiken.
Na een maand of 2 voorbereiding, ben je op zaterdag klaar met de wagen, op zondag ga je in de stoet en op dinsdag is bij de meesten alles afgebroken.

Een paar jaar terug maakte ik de slak, dit is mijn 2e cursus.
Om er expressie en stabiliteit in te brengen, maken we hier een carnavalshand met 4 vingers!
Van Gert moet je meerdere 'goede koppels' handen maken (1 linker- en 1 rechterhand).
De duim is moeilijk, net als het plooien van de vingers. Zolang de basisverhoudingen kloppen, snij je verder.

Zelf heb ik beperkte ambities, dus schrijf ik me ooit wel eens in om een dierenkop te maken! Nog één goede raad: je moét ermee bezig zijn, na de cursus begint het pas als je graag met isomo werkt!"


AKV De Sperrezjiekers
Bjorn:
"Je kan alléén maar bijleren door te 'durven snijden'!
Van onze groep hebben we met 4 al enkele modules gevolgd.
Het is moeilijk, maar je kiest ervoor om via deze lessen véél beter inzicht te krijgen in isomosnijden.
En in de praktijk zijn we een AKV die ook zélf graag de handen uit de mouwen steekt.

Een beestenkop? Je begint met een idee en werkt van daaruit in fases verder.
Bij élke stap kun je gelukkig rekenen op de hulp en deskundigheid van Gert!
De technieken voor mijn neushoorn, zijn in principe dezelfde als bij de slak.
Enkel de verhoudingen verschillen en de uitwerking: de stand van de ogen, de oren...
Hier groei je week na week in verder, tot het 'af' is!"


AKV De Zjieverleppen
Robbie:
"Ik heb lang getwijfeld over mijn 'deelname' aan deze cursussen, maar plots kreeg ik 't zot in de kop: 'gewoon doen!'
Zelf isomofiguren kunnen maken heeft me altijd al geboeid, dus ben ik via de slak nu aanbeland bij de 'dierenkop'.
Geen twijfel mogelijk, ik wou en zou een tijgerkop maken.

De bedoeling is om verder door te gaan, dus tot het 'mensenhoofd' en de 'karikatuurkop'.
Als leerkracht is Gert super! Hij leeft mee met de leerlingen, hij stuurt je bij, je krijgt gouden raad...
Kortom, superknap hoe hij ons zijn praktijkervaring meegeeft.
Hopelijk blijven deze cursussen nog jaren bestaan!"


Peter V.
Peter V.:
"Ik heb 2 zonen en vooral de jongste is 'gebeten' door carnaval!
Hij kent er ALLES van...
Na élk bezoek aan de hallen vroeg hij me 'papa, kun jij ook zoiets maken?'
Ik had dat nog nooit gedaan, maar het boeide me wel.
In 2019 was het nieuwjaarscadeau van mijn vrouw... deze cursus.

Ik heb ondertussen 2x de 'slak' gevolgd, daarna leerde ik om handen te snijden.
De bedoeling was om door te gaan tot 'koppen' en zo maakte ik als alternatieve dierenkop 'RED', de mascotte van de Rode Duivels!
Nu ben ik begonnen aan mijn 5e lessenreeks: een Dinosauruskop tot leven wekken.
Fantasie genoeg en tot nu kreeg iedere creatie zijn plaatsje in huis...
Al zal dat deze keer iets moeilijker worden.

Isomo sculpturen is ook verslavend, maar zéker niet makkelijk.
Nu komt het erop aan om nog meer de 'dieptes' te durven snijden, zoals de ogen, om maar te zwijgen van de tanden...
Maar je merkt, ik doe dit écht voor mijn plezier.
Lukt het niet onmiddellijk, dan proberen we opnieuw. Met de vele tips van Gert, kom je een flink eind verder!
Onze Boris, zo heet de jongste, wil nog steeds élke week zien en horen wat papa leerde en... probeert zelf al figuren te maken! Het zit in de genen..."



Artikel / Interview: ©Carnavalaalstkoentje i.s.m. ©AjoinPedia

Foto's: ©Team Carnavalaalstkoentje

Met dank aan: Gert Schatteman en de cursisten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten