Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zaterdag 2 februari 2019

Aalst Carnaval 2019 - Cantinières van d’ Aa Garde staan paraat!


10 JAAR BESTAAN

De Cantinières van d’ Aa Garde zijn ontstaan door een afsplitsing van Harmonie De Oude Garde in 2009. 

De Cantinières waren een jarenlange traditie in de Harmonie, maar omdat deze traditie dreigde te verdwijnen, besloten de originele Cantinières op eigen benen te gaan staan.

Zij hebben dan ook geen afbreuk gedaan aan de oude gewoonten en alles verloopt nog steeds op dezelfde manier zoals het reeds vele jaren wordt gedaan.

De nieuwe vereniging is zo ontstaan en heeft De Cantinières van d’Aa Garde opgericht.
De oudere leden zijn er nog steeds en deze worden jaar na jaar aangevuld door nieuwe kandidates, jong en ook al wat ouder.
De Cantinières van d’ Aa Garde zijn inmiddels aan hun 10de werkjaar bezig en hopen dit nog lang met evenveel plezier te mogen en kunnen doen.

Iedereen is dan ook meer dan welkom op de activiteiten: zoals vanouds op zaterdag en dinsdag van Carnaval.



BETEKENIS

Een marketentster of cantinière (ook: zoetelaar of zoetelaarster), was een wasdame van een
legereenheid. 

Vaak was de vrouw getrouwd met een militair beneden de rang van onderofficier.
Legereenheden die ten velde trokken werden vaak vergezeld van die dame die de soldaten in haar eenheid, tijdens de rustpauzes, voorzag van een borreltje en een hartig hapje. Deze traditie kent zijn oorsprong ten tijde van Napoleon.


Het idee van de cantinières in Aalst dateert van 1951 en is een stukje geschiedenis, ontstaan door een frats van Antoinette De Deken, tevens de eerste cantinière.
Zij wist zich meester te maken van de fez van een bestuurslid van de Koninklijke Harmonie "LesVrai Amis Constants", hedendaags beter bekend als de Oude Garde. Zo kon zij op deze wijze de rondgang meemaken.


Aanstelling Cantinière 2018:


Antoinette beloofde het hoofddeksel terug te geven aan voorzitter Gaston Van Trappen op het eerstvolgende jaarlijks bal.

Zij zou zich dan verkleden als cantinière. Belofte maakt schuld, en Antoinette hield woord. 
Zo verscheen zij in een lang blauw kleed met licht blauwe revers en gele boorden, rode epauletten, rode manchetten en een soldateske muts met de initialen OG ( oude garde). 
Het kostuum was toentertijd afgekeken van een reclame van stokerij "Dumont de Chassart".
Tijdens de pauze proclameerde Albert Waegeman dat zij de oude garde bij hun optochten zou vergezellen...een stukje Aalsterse geschiedenis was geschreven.


Op Vastenavond dinsdag kreeg zij in De Graaf van Egmond haar “Tonneke” cadeau met het opschrift: Oude Garde – Cantinière 1951 – 1952.
Sindsdien is de verkiezing van Cantinière in de schoot van de Harmonie een jaarlijkse traditie en gewoonte.

Deze gewoonte zetten zij, als Cantinières van d’Aa Garde nu verder en wordt er jaarlijks een kandidate cantinière aangeduid. Deze kandidate zal eerst een stagejaar doorlopen, om nadien bij de aanstelling de mantel en het tonneke te ontvangen van de aftredende cantinière.
Alle andere leden salueren bij het opzetten van de muts en de harmonie brengt het lied “La Madelon” ten gehore. In de loop der jaren evolueerde het kostuum naar een meer artistiek en
fantasierijk model met de kleuren blauw, rood, wit zoals we het op de dag van vandaag kennen.


NIEUWE CANTINIERE


Sofie:
"Ik ben Sofie Van der Perre, 43 jaar en geboren en getogen aan de Watertoren in Aalst. Al meerdere jaren gelukkig getrouwd en ondertussen 2 prachtige tienerdochters.
Mijn schoolcarrière is gestart in de Sint-Vincentius school in de Eikstraat en nadien heb ik genoten van de jaren in ‘de dams’ met de groene rokskes en ’t koerken, de alomgekende danscursus met het Sint-Jozefscollege,...
Nadien heb ik gestudeerd in Brussel (KUB) en Leuven aan de KUL om vandaar uit een carrière op te bouwen tot finance manager.

Als Aalstenaar heb ik van kinds af aan mee carnaval mogen beleven.. als klein kind mee gaan kijken naar de (reclame)stoet en later gaan vieren op de Grote Markt.
 

Waarom ik lid wil worden van de cantinières?
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan! Ik heb altijd meer betrokken willen zijn bij carnaval, maar de combinatie van werk en privé laten echter niet toe aan te sluiten bij een carnavalsgroep, ik zou mij niet ten volle kunnen inzetten gedurende het jaar.
De cantinières daarentegen is een aloude traditie die deel uitmaakt van carnaval.
Het feit dat hier jaar na jaar de traditie wordt verdergezet vind ik fantastisch en zou daar dan ook graag deel van willen uitmaken."


NIEUWE STAGIAIRE

Femke Van Langenhove zal gedurende het komende jaar stagiaire zijn om aangesteld te worden als Cantinière in 2020.


Femke:
"Ik ben Femke, 17 jaar en woon in Aalst. Ik ben opgegroeid met carnaval en zo dus ook met de cantinières.
Ik heb al van sinds ik klein was, aan mijn mama beloofd dat ik in haar voetsporen zal treden als cantinière.
Bij deze ben ik oud genoeg en zal ik mijn belofte ook waar maken.
In mijn vrije tijd ben ik niet alleen bezig met Carnaval maar ook met mijn hobby. Deze is handbal en ik sta keeper bij de handbalclub van Aalst. Vroeger was mijn vader ook vlaggendrager bij de Oude Garde."


AANSTELLING NIEUWE CANTINIERE


Carnavalszaterdag is dé grote dag!

Op zaterdag 2 maart om 17u, zal er een receptie zijn in Bowling The New Cat op het Vredeplein.
Om 18u30 begint men aan de rondgang richting CC De Werf, onder begeleiding van de politie en de Harmonie van Herdersem, die al een paar jaar begeleid.

Het traject? Vredeplein – Keizersplein – Kermispleinen - Korte Nieuwstraat - Hopmarkt - Grote Markt - Zwarte Zusterstraat - Vaartstraat - Werfplein - Molenstraat - CC De Werf.

Daarna zal de aanstelling beginnen in CC De Werf, na de raadzitting. Men verwacht daar dan ook de prominenten van Carnaval.
De jubilarissen worden eveneens in de bloemetjes gezet.
Na de raadszitting gaat men samen met de Harmonie van Herdersem tot op de Grote Markt, om een kleine ronde te doen.
Daarna zakt men af naar de sponsorende cafés, waar een drankje zal geschonken worden.


Dinsdag 6 maart 2019 zijn de Cantinières ook present in de Voil Jeanettenstoet!

Jubilarissen

1994 : Vinck Martine - 25 jaar
1999 : Muriel Wertbrouck - 20 jaar
2004 : Coppens Maureen - 15 jaar
2014 : D’Herde Wendy - 5 jaar

PIN EN NOMINETTE


Naar jaarlijkse gewoonte kun je ook de Nominette en pin kopen!

Dit jaar een ontwerp van Yordi Ringoir (ook de ontwerper van de carnavalsaffiche).
Beiden zijn als setje te koop voor 5 euro.


Met dank aan: Davey Merckx
Pers blog: Silke Hermans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten