Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zondag 20 februari 2022

Aalst Carnaval 2022 - Prins Yvan opent eigenhandig de Winterfoor! / Burgemeester D'Haese hamert op een 'veilige carnaval'

Geen 'Fooropening'?! Dan kennen ze Prins Yvan niet...

Prins Yvan spreekt duidelijke taal!

Zaterdagavond 19 februari opende Prins Yvan, op eigen initiatief, officieel de Aalsterse Winterfoor.

Veel verwonderde blikken, maar een stérk statement van onze regerende Prins Carnaval aan het adres van burgemeester D'Haese!

-> Sören Delclef bezorgde ons de foto's, ook Nico 'Mateusken' was ter plaatse...

Sfeerfilmpje mét de boodschap van Prins Yvan!



Prins Yvan is érg teleurgesteld!

De stad Aalst weigert initiatief te nemen om het 'Kaffeikescarnaval' in goede banen te leiden.

Terwijl alle noemenswaardige carnavalssteden wél oplossingen zoeken, legt Aalst de verantwoordelijkheid vollédig bij de horeca!
Prins Yvan:
"Het es goe geweist mé zenne cinéma...Ik gon den Berremiejster in zènnen bloeiten zetten!
Het is klaar en duidelijk, het moet van mèn ert, ik heb het er moeilijk mee...
Ik ga nu zelf de 'Foeir' openen, omdat ik vind dat de 'Foeir' bij carnaval hoort en de forains zo'n waardige opening verdienen!

Van den Berremiejster kan er of mag er niks. Het is zeer jammer. Als den Berremiejster voor de camera’s staat, zegt hij dat Aalst uniek is, dat carnaval in ons DNA zit.
Achter de schermen is het anders. Daar klinkt het van 'Na gommen regelkes opleggen'; da's warm en koud blazen tegelijk!
De horeca zal tijdens carnaval het slachtoffer worden van deze houding.
De verantwoordelijkheid vollédig in hun schoenen schuiven, is 'misdadig' als stadsbestuur!
Die mensen hebben het al zolang moeilijk gehad en nu moeten ze -op risico van een torenhoge boete- hun welverdiende 'boeterham' afgeven als er één of twee carnavalisten téveel in hun zaak zijn.
Vlotheid met die coronapas pér café, da's onhaalbaar...

Idem voor 'Megakarren zijn verboden', 'glas is verboden', zoveel verbieden... DAT kunnen ze dan weer wél!
Maar alternatieven en zélf initiatief nemen??
Ik heb er àlles aan gedaan om de carnavalspompiers op de Grote Markt te krijgen, maar wat zegt den Berremiejster: 'Wij zijn geen organisator.'
Omdat hij er zijn vingers niet wil aan verbranden.
Ben je dan Berremiejster van onze stad? Sta je er dan voor uw Oilsjteneers?
Naar mijn mening NIET!!! En ik vind dat een gralek spijtige zaak!

Ik kan zelf niet méér doen dan me te bewijzen als Prins Carnaval, om er te zijn voor de carnavalisten, ver d'Oilsjteneers...
En ik blijf hoopvol: hij (Dozje) heeft nog een week tijd...
Dat hij eens goed nadenkt over wat ik hier nu sta te vertellen, want op deze manier kan het NIET!!
Ik dank u zeer..."



'Poort naar carnaval' opengezet/geduwd/gestampt!

Burgemeester hamert op een veilige carnaval.

Burgemeester D'Haese anno Carnaval 2018
Burgemeester Christoph D'Haese:
"Carnaval is een hoofdbekommernis in deze stad: Aalst 'ademt' carnaval en ook ik ben een carnavalist!
Alle beslissingen rond carnaval worden steeds in overleg genomen, maar ook ik kan uiteindelijk niet om de medische realiteit heen (die nu gelukkig verbeterd is).

Zelfs op de zaterdag van 'storm Yvan' was ik nog actief bezig (het vollédige weekend zelfs) met die 'andere storm' van vrijdag (uitzonderlijke drukte voor de hulpverleningszone).
Ik wil eerst iets zeggen over 'die veiligheidsraad', die vaak aan bod komt.
Dat is een orgaan waarin mensen van allerlei instanties, mét kennis van zaken, hun advies kunnen geven en van waar we steeds tot een unaniem besluit komen.
Wat hebben of hadden we al beslist? Dat er géén carnaval is in 2022."


Burgemeester D'Haese anno Carnavalsmaandag 2020


Burgemeester Christoph D'Haese:
"Mijn carnavalshart bloedde toen ik hoorde dat 'de burgemeester zijn pollen niet wil verbranden', maar wie wel?
Ik heb werkelijk niémand uit de gemeenteraad, of op een commissie horen vragen naar een 'bijzonder nood- en interventieplan', iets wat essentieel is bij gelijk wélke (grote) organisatie.
Maar we organiseren niks, juist omdat dit allemaal aan elkaar hangt.
Je mag in dit land met duizenden spontaan samenkomen, maar wanneer je een evenement 'organiseert', dan moet je aan véle voorwaarden voldoen.

Nu, laat vrijheid ook vrijheid zijn. Iedereen kan doen wat hij wil en we zullen nooit die vrijheid beknotten (binnen de grenzen van het aanvaardbare).
Ik zou wàt graag die wetgevingen rond dat Covid Safe Ticket (CST) 'buiten spel' zetten.
Spontaan dacht ik aan 'Kan d'r iemand Dozje bellen?'... Maar dan eerder als: 'Kan d'r iemand Vandenbroucke bellen?', want federale regels kun je niét negeren.

Ik heb 9 jaar lang zij aan zij gestaan met voorzitters van het Feestcomité en alle carnavalsprinsen en ervoer een loyale manier van meedenken, adviseren, mee beslissingen uitwerken... Niet altijd even makkelijk, maar dat was het verhaal.
Nu liggen de kaarten helaas anders.
Maar ondanks de kritiek van mensen die eveneens ambassadeurs zijn van onze stad en onze carnaval, ben ik toch bereid om ook met hen in gesprek te gaan.
Aalst Carnaval is ons véél meer waard dan persoonlijke zaken (die je wat mij betreft in een context moet plaatsen)."


Burgemeester D'Haese anno Carnavalswoensdag 2020
Burgemeester Christoph D'Haese:
"Reguliere handel en horeca zijn gelijktijdig open de komende week, dus is er een budget voorzien voor veiligheidsmensen, dat is zeker geen overbodige uitgave.
Al reken ik op het gezonde verstand van zowel zij die carnaval vieren als zij die dat niet doen.
Centrale scanning rond CST is bovendien volstrekt onwettelijk.
Het is onwerkbaar, omdat mensen die in zo'n afgebakende zone wonen, werken of willen winkelen, zich daar dan ook aan moeten onderwerpen.
De wet is daarvoor duidelijk genoeg en niét ruim interpreteerbaar: het is 'alles of niets'.

We zullen de Aalsterse carnavalist en horeca-uitbater helpen door in de politieverordening raamverkoop alsnog toe te laten.
Na overleg is gebleken dat dit uiteindelijk wél kan, maar onder voorwaarden.
Zo moet de zaak duidelijk het interne en externe publiek gescheiden houden én mag men énkel gebruik maken van plastiek bekertjes of verpakkingen (glas is verboden op het openbare domein).

Wat ons betreft hopen we dat elkeen een héél veilige carnaval beleeft, mét Oilsjterse muziek, spirit en amusement, maar hou het verstandig.
Een échte carnavalist begrijpt wat ik bedoel en ja... 'een kinderkoesj is geen megakeire'.
Dinsdag om 21 uur, waar je ook bent: zing uit volle borst 'Oilsjt goi stad van men droeimen' mee, ook 'a capalla' zal dat fantastisch klinken."



Artikel: ©Team Carnavalaalstkoentje

Foto's: ©AjoinPedia/©Sören & ©Team Carnavalaalstkoentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten