Foto's: ©Carnavalaalstkoentje, ©Patrick De Boeck,
©Bjorn Van Ryckeghem & AKV De Saazers '17
TERUGBLIK / VOORUITBLIK!
In deze tweëndertigste aflevering van het vierde seizoen
'Terugblik / Vooruitblik', blijft het concept hetzelfde!
Carnavalaalstkoentje contacteerde (opnieuw) de groepen,
of kreeg spontaan al de medewerking!
Twee eenvoudige vragen:
1) Hoe kijk je terug op Carnaval 2017?
2) Een blik op de toekomst... ...2018?
Interview met Katrien Castelain!
Katrien:
"Na een aantal vergaderingen hadden we met de groep beslist om iets met Steelemaan te doen.
Eén van de oudste zaken in onze stad en bij ons weten had daar nog nooit iemand iets over gebracht.
We zijn dan ook op bezoek geweest bij meneer Steelemaan en de dochter Veronique en die zagen het volledig zitten..."
Katrien:
"Dat we de nieuwe etalage en het oude stuk erachter gingen op de wagen zetten, was vrijwel meteen geklonken.
Voor het kostuum kwam er wat meer denkwerk aan te pas. Maar het uiteindelijke resultaat mocht zeker gezien worden. De opvallende kleuren en de pruik kwam zeker tot zijn recht. Wat ons een prachtige 21e plaats opleverde, waar we heel blij mee waren."
Katrien:
"De stoet op zondag is vlot verlopen.
De maandag was, zoals voor iedereen, geen pretje.
Zeker niet met ons kostuum..."
Katrien:
"Wij zijn nog steeds een groep die vooral op café carnaval viert.
We hebben ook redelijk wat kinderen bij ons in de groep.
Vooral de tieners (kinderen van) zijn al een aardig groepje op zich.
Die amuseren zich met ons op café én uiteraard laten we heb ook eens proeven van de pompiersfeer en gaan we daar ook langs...
Zelf heeft Saas ook een Pompier, 'Ons Plooster', die gebruiken we voor ons vervoer."
Katrien:
"Wat we vooral onthouden is dat de familie Steelemaan supertoffe mensen zijn.
Echte Oilsjteneers mét zin voor humor... Een topfamilie!"
Katrien:
"Ook Prins Michel Cleemput (1971, 1973 en 1978) was er voor het derde opeenvolgende jaar terug bij. Net als z'n vrouw Christiane. Een traditie voor De Saazers.
We zijn dan ook vereerd.
De vrijdag voor carnaval komen ze aan, om dan de woensdag na carnaval terug te vertrekken naar 'hun' Tenerife..."
2018
Katrien:
"Naar volgend jaar toe zijn we al terug vertrokken.
Ons pastafestijn is achter de rug en half oktober volgt het eetfestijn.
We zijn aan het brainstormen over ons onderwerp voor 2018.
Het zal terug iets Oilsjters worden.
Toe aan onze 39e stoet!
En daarna is het aftellen naar 2019, voor 40 jaar De Saazers!" 😃
Met dank aan AKV De Saazers!
dinsdag 30 mei 2017
Arendcarnaval: mag unieke wijkcarnaval eindelijk hopen op (financiële) steun?
Foto's: ©Carnavalaalstkoentje / ©Patrick De Boeck
KRIJGT ARENDCARNAVAL EINDELIJK STEUN?
Jaar na jaar stuurt het bestuur van hét unieke Arendcarnaval op rechteroever dezelfde signalen: financieel is het een 'strop' om het geheel bol te werken...
De Aalsterse schepen Ann Van de Steen (SD&P, schepen van Openbare Werken en Stadsvernieuwing, Energie, Patrimonium en Regie der gebouwen), pleit nu voor de oprichting van een zogenaamde Werkgroep Arendcarnaval.
Schepen Van de Steen:
"Arendcarnaval was ook dit jaar een voltreffer, maar het bestuur van Arendcarnaval liet wel weten dat zij voor de komende edities hopen op meer financiële en logistieke steun vanuit de stad.
Vanuit diverse hoeken werd deze boodschap opgepikt.
Ik pleit nu voor een werkgroep “Arendcarnaval”, met vertegenwoordigers van het stadsbestuur, de Adviesraad Feestcomité van de Stad Aalst én het bestuur van Arendcarnaval..."
TEVREDEN
Het Arendse bestuur is die mening alvast genegen, maar hoopt vooral dat het 'project' (werkgroep) er komt én de gewenste resultaten oplevert.
Uit een eerder interview met onze redactie:
"De Arendverkiezing dient elk jaar om Arendcarnaval toch te kunnen betalen en elk jaar is het een zoektocht naar sponsoring.
Maar als je ziet hoeveel volk er de tent bezocht en hoeveel mensen de stoet bekeken?
Dan moeten we als bestuur wel verder doen hé...
Iets wat we allemaal als mening delen, denk ik.
Maar 't is veel werk én financieel niet te onderschatten...
Elk jaar die onzekerheid.
Gelukkig bestaat het bestuur uit vele enthousiaste mensen die ervoor 'gaan',
maar een beetje 'sponsoring', bovenop de huidige logistieke steun (waar we uiteraard het stadsbestuur al dankbaar voor zijn), zou ons alvast vele slapeloze nachten besparen.
Ik hoop, net als velen, dat Arendcarnaval- en Kermis mag blijven bestaan!
Mits énige financiële ondersteuning, moeten we ons -wie weet- die vraag niet iéder jaar stellen.
We leven op hoop!"
1981
Krantenarchief: eerste Arendcarnavalstoet in 1981
Met het carnaval op de Arendwijk bewijst men dat er naast het 'Grote' Aalst Carnaval, ook nog een ander volks carnaval bestaat in de Ajuinenstad.
Sinds 1981 organiseert men op Aalst Rechteroever z'n eigen carnaval.
Door de jaren veranderde het concept van de week na Aalst Carnaval, tot een driedaagse feest met het Paasweekend...
Schepen Van de Steen:
"Ik ben ieder jaar zelf present op 'Den Arend' en merk de grote verbondenheid tussen de mensen van de wijk.
In de vorige bestuursperiode heeft mijn collega Dylan Casaer, toen bevoegd voor Cultuur, via het project Volkse Buurten, ondersteuning gegeven aan Arendcarnaval.
Maar die draad werd helaas nadien niet weer opgenomen.
Ik zat zelf al herhaaldelijk samen met vertegenwoordigers van Arendcarnaval.
Door het tijdig opstarten van een werkgroep, om de volgende edities van Arendcarnaval voor te bereiden, ben ik ervan overtuigd dat we de nodige middelen en goodwill kunnen mobiliseren om de uitstraling van den Arend kracht bij te zetten."
2018
Voor 2018 zijn er alvast 3 Kandidaten-Prins!
Met Katleen, Steven en De Voegel bewijst de wijk NU al dat ze nog lang niet opgeeft...
De Arendwijk hoopt vooral een definitief 'steunplan'!
• Bron Artikel: Schepen Ann Van de Steen
+ eerdere eigen interview(s)
KRIJGT ARENDCARNAVAL EINDELIJK STEUN?
Jaar na jaar stuurt het bestuur van hét unieke Arendcarnaval op rechteroever dezelfde signalen: financieel is het een 'strop' om het geheel bol te werken...
De Aalsterse schepen Ann Van de Steen (SD&P, schepen van Openbare Werken en Stadsvernieuwing, Energie, Patrimonium en Regie der gebouwen), pleit nu voor de oprichting van een zogenaamde Werkgroep Arendcarnaval.
Schepen Van de Steen:
"Arendcarnaval was ook dit jaar een voltreffer, maar het bestuur van Arendcarnaval liet wel weten dat zij voor de komende edities hopen op meer financiële en logistieke steun vanuit de stad.
Vanuit diverse hoeken werd deze boodschap opgepikt.
Ik pleit nu voor een werkgroep “Arendcarnaval”, met vertegenwoordigers van het stadsbestuur, de Adviesraad Feestcomité van de Stad Aalst én het bestuur van Arendcarnaval..."
TEVREDEN
Het Arendse bestuur is die mening alvast genegen, maar hoopt vooral dat het 'project' (werkgroep) er komt én de gewenste resultaten oplevert.
Uit een eerder interview met onze redactie:
"De Arendverkiezing dient elk jaar om Arendcarnaval toch te kunnen betalen en elk jaar is het een zoektocht naar sponsoring.
Maar als je ziet hoeveel volk er de tent bezocht en hoeveel mensen de stoet bekeken?
Dan moeten we als bestuur wel verder doen hé...
Iets wat we allemaal als mening delen, denk ik.
Maar 't is veel werk én financieel niet te onderschatten...
Elk jaar die onzekerheid.
Gelukkig bestaat het bestuur uit vele enthousiaste mensen die ervoor 'gaan',
maar een beetje 'sponsoring', bovenop de huidige logistieke steun (waar we uiteraard het stadsbestuur al dankbaar voor zijn), zou ons alvast vele slapeloze nachten besparen.
Ik hoop, net als velen, dat Arendcarnaval- en Kermis mag blijven bestaan!
Mits énige financiële ondersteuning, moeten we ons -wie weet- die vraag niet iéder jaar stellen.
We leven op hoop!"
1981
Krantenarchief: eerste Arendcarnavalstoet in 1981
Met het carnaval op de Arendwijk bewijst men dat er naast het 'Grote' Aalst Carnaval, ook nog een ander volks carnaval bestaat in de Ajuinenstad.
Sinds 1981 organiseert men op Aalst Rechteroever z'n eigen carnaval.
Door de jaren veranderde het concept van de week na Aalst Carnaval, tot een driedaagse feest met het Paasweekend...
Schepen Van de Steen:
"Ik ben ieder jaar zelf present op 'Den Arend' en merk de grote verbondenheid tussen de mensen van de wijk.
In de vorige bestuursperiode heeft mijn collega Dylan Casaer, toen bevoegd voor Cultuur, via het project Volkse Buurten, ondersteuning gegeven aan Arendcarnaval.
Maar die draad werd helaas nadien niet weer opgenomen.
Ik zat zelf al herhaaldelijk samen met vertegenwoordigers van Arendcarnaval.
Door het tijdig opstarten van een werkgroep, om de volgende edities van Arendcarnaval voor te bereiden, ben ik ervan overtuigd dat we de nodige middelen en goodwill kunnen mobiliseren om de uitstraling van den Arend kracht bij te zetten."
2018
Voor 2018 zijn er alvast 3 Kandidaten-Prins!
Met Katleen, Steven en De Voegel bewijst de wijk NU al dat ze nog lang niet opgeeft...
De Arendwijk hoopt vooral een definitief 'steunplan'!
• Bron Artikel: Schepen Ann Van de Steen
+ eerdere eigen interview(s)
maandag 29 mei 2017
Unieke 'Alles Voor Stoeten-Beurs' wil bezoeker meenemen in de wereld van 'Stoeten' met (inter)nationale top-standhouders!
ALLES VOOR STOETEN
Zaterdag 3 en zondag 4 juni kun je in Blankenberge terecht voor de 1e 'Alles voor Stoetenbeurs'!
Een uniek concept met (inter)nationale standhouders.
Wij spraken met (mede-) initiatiefnemer Hans Vanquathem...
En enkele standhouders.
Hans:
"Door actief te zijn in de corso- en carnavalswereld hebben mijn vader en ik gemerkt dat heel wat technieken gebruikt worden in alle soorten stoeten die eigenlijk dezelfde zijn.
Heel wat mensen zijn met hetzelfde bezig, zonder het echt te weten.
Wij willen deze kennis dus verspreiden door middel van een beurs.
Op 3 en 4 juni organiseren we de ‘Alles voor stoeten beurs’ te Blankenberge.
Naar ons weten de enige beurs in zijn soort… uniek dus!"
Hans:
"Wij willen op de beurs iedereen uit de stoetenwereld en alles wat met de opbouw van een stoet te maken heeft, samenbrengen.
De standhouders uit binnen- en buitenland zullen er hun kennis en ervaring delen met onder meer figuren snijden in piepschuim, vormlassen, airbrush, dans, maquettebouw, het gebruik van foam voor kledij en pruiken, het maken van stoffen kostuums, het ontwerpen van een wagen...
Ook minder voor de hand liggende thema’s komen aan bod op de beurs: 3D ontwerp en 3D printen, muziekinstallaties en stroomgroepen, veiligheid en verzekering, ledverlichting in kostuums en op wagens, medailles en promotiemateriaal, het belang van de oprichting van een vzw enz.
Bovendien worden er ter plaatse ook demonstraties gegeven zoals snijden van figuren in piepschuim, lassen van figuren, airbrush enz."
Hans:
"Uiteraard mikken we op heel wat bezoekers uit Aalst, Ninove en alle andere carnavalssteden.
Heel wat standhouders zijn immers bekende namen in de carnavalswereld zoals Atelier Sandy (kostuums), Creafoam, Bram De Baere (karikaturen), Bram Buytaert (figuren snijden), Ingrid (kostuums), de Linjekesmaan.
Daarnaast zijn er ook veel andere standen die minstens even interessant zijn. Zeker komen dus!"
DEELNEMERS
Een enorme lijst aan creatieve deelnemers, gegroepeerd op één beurs!
1. Bram De Baere: Karikaturen tekenen, idee naar ontwerp
Bram:
"In het dagelijks leven ben ik actief als art director bij het ontwerpbureau PINKEYE, maar ook als karikaturist (o.a. voor Knack).
In Aalst ben ik vooral bekend als tekenaar van karikaturen voor prinsenaffiches, affiches voor groepen, won ik 4 keer de carnavalsaffichewedstrijd voor 't stad, en werk ik ook als ontwerper van praalwagens.
Ook maak ik karikaturen van koppen in de stoet..."
2. 3D in the box: 3D printing
3. Ingrid: Kostuums ontwerp en uitvoering (technisch), idee naar ontwerp
4. Creafoam: Foam hoeden, pruiken en verwerking in kostuums
5. Willaert: Kostuums verhuur
6. Atelier Sandy: Kostuums ontwerp en aanmaak, stoffen, pluimen
Sandy:
"We staan er met een stand vol stoffen en modellen.
De bedoeling is ons promoten in het maken van patronen en modellen voor carnaval, ook voor West-Vlaanderen.
Minder de nadruk op 'demonstreren'.
Aangezien in onze sector dan de mensen liever discreet zijn aangaande hun kostuum en ontwerp.
Deze beurs gaat meer over het 'ontdekken van professionele mensen' binnen het carnavals -en stoetwereldje.
We hopen dan ook op die manier ons werk eens te laten zien..."
7. Fisheye: Ledsverlichting in kostuums en op wagens
8. DV Printing: Textieldruk en zeefdruk
9. Linjekes: Medailles en promotiemateriaal
Peter:
"Wij werken vanuit het perspectief om een betaalbaar, hoogwaardig product aan te bieden.
Ik zorg voor een mooi item, onmisbaar in de wereld van carnaval en ver erbuiten: lintjes (vooral de streek rond Aalst beroemd), maar ook uw pins, medailles, polsbandjes, mogelijkheden tot bedrukking, lichtpanelen, lichtgevende draad...
Als klant bespreken we het ontwerp en als het nodig is, kan ik zelfs vanuit een eenvoudige tekening een eindontwerp 'toveren'...
Er is veel belangstelling voor 'gadgets' gekomen de jongste jaren en ik heet u dan ook welkom aan onze stand!"
10. Neverland: sculpteren, mallen
11. Mikim FX: Schmink en bodypaint
12. Studio Rova: Airbrush opleiding
13. ShaMoDo It: Dans
14. Wesound: Muziekinstallaties, stroomgroepen, studiowerk
15. André Cocquyt: Fotografie
16. Mikim Fx Flipo: Ballonnen en Straatanimatie
17. Vanhooren Franky: Werken met mallen en kunststoffen
18. Noordzeedrones: filmen met drones, stoetbegeleiding met drones
19. Bram Buytaert: piepschuim figuren
20. 3S: airbrush
21. Bouche verzekering
22. Noordzeedrones: filmen met drones
Verenigingen en personen
23. Zundert: corso + maquettebouw
24. Krejeis: Techniek-beweging op wagens
25. Dest Goe Schief: isomofiguren afwerken
26. BS Wernhout: figuren lassen
27. Paint en afwerking
28. Figuren lassen (vormlassen)
29. Reuzen: handen en koppen, constructies
30. Reuzen: kledij
31. Reuzenstoeten
32. Urbain Van Cleven: schilderen op ruiten
33. Cindy: 3D ontwerp computer
34. Paul Defever: Veiligheid
35. Stoeten Blankenberge
36. Kaat Vandemarliere Carnaval Blankenberge
PRAKTISCHE INFO
(klik op kaart voor vergroting)
• De 'Alles voor Stoeten-Beurs' gaat door op
Zaterdag 3 en Zondag 4 juni, telkens 10u-18u
• Gratis Inkom
• Locatie? North Sea Boating, Bevrijdingsplein - Blankenberge
• Vragen?Mail jan.vanquathem@proximus.be
• Facebookpagina: KLIK
Met dank aan Hans Vanquathem & enkele standhouders!
vrijdag 26 mei 2017
*SOAP* Terugblik / Vooruitblik Jaargang 4, 2017-2018. Aflevering 31: AKV Afgebesteld
Foto's: ©Carnavalaalstkoentje, ©Patrick De Boeck,
©Bjorn Van Ryckeghem & AKV Afgebesteld '17
TERUGBLIK / VOORUITBLIK!
In deze eenendertigste aflevering van het vierde seizoen
'Terugblik / Vooruitblik', blijft het concept hetzelfde!
Carnavalaalstkoentje contacteerde (opnieuw) de groepen,
of kreeg spontaan al de medewerking!
Twee eenvoudige vragen:
1) Hoe kijk je terug op Carnaval 2017?
2) Een blik op de toekomst... ...2018?
Interview met voorzitter Andy 'Stertjes'!
Andy:
"Bij Afgebesteld zijn we vorig jaar met veel problemen van start gegaan in een (hopelijk) mooi en langdurig bestaan.
Eerst en vooral was het vinden van 15 leden niet zo gemakkelijk als gedacht, uiteindelijk hebben we dan toch een groepje gevonden naar de reglementering van “’t stad”.
Met een beetje zoeken kwamen we uiteindelijk uit bij een werkplek in de oude steenfabriek in Affligem.
Deze plek bleek ons om meerdere redenen niet geschikt te zijn.
Hierop zijn we pas in oktober op onze huidige locatie ingetrokken, waar we tot nu toe tevreden zijn.
Het enige 'minpuntje' is dat we geen AKV’s rondom ons hebben maar LKV’s.
Door de locatie in Erondegem, staan we samen met 3 fantastische Leedse carnavalgroepen.
Hoewel ik wat sceptisch tegenover de Leedse groepen aankeek, moet ik zeggen dat we een fijne band opgebouwd hebben op korte tijd en mekaar dan ook helpen waar het kan."
Andy:
"Bij het samenstellen van ons kostuum, bleek later dat de basis reeds gebruikt was in Denderleeuw, wederom veel aanpassingen gedaan om toch iets origineel te kunnen brengen.
We hadden vorig jaar een eerste eetfestijn waar we zowel zelfbereide vol-au-vent als stoofvlees serveerden.
Met 250 eters een succes dus, nogmaals bedankt aan iedereen die we daar mochten ontvangen!
Voor ons tweede eetfestijn hadden we gehoopt dit minstens te evenaren, helaas is dit niet gelukt.
Door de traiteur die we huurden voor de beenhesp en de dure aankoopprijs van hoge kwaliteitsgarnaalkroketten, hebben we hier een zware kater aan overgehouden.
Net op het moment dat de centjes nodig waren voor de aankoop van materiaal, voor wagen en kostuum.
Vanaf dat moment hebben we het financieel heel zwaar te verduren gehad.
Dankzij een pannekoekenbak en verkoop van zelfgebakken wafels zijn we uit een diep dal geraakt.
Uiteraard hebben onze paaseitjesverkoop en goedgevulde vaderdagontbijt ook positief bijgedragen tot het bekomen resultaat..."
Andy:
"We mochten als eerstejaarsgroep zonder ervaring op een 42ste plaats eindigen, waar ik uiteraard blij mee ben.
Hoewel ons gezegd was dat we in de 'C' zouden lopen en hiervoor de nodige lichteffecten hadden voorzien, liepen we in het 'A-gedeelte', waardoor veel verloren is gegaan van het beeld van de wagen.
We hebben een fijne zondagstoet gehad en een eerlijke plaats.
Maandag heeft het weer een domper op de stoet gezet, maar dit was voor iedereen en is iets waar weinig aan te veranderen valt.
Maar daarbij kregen we ook nog panne met onze trekker, welke voorlopig werd gerepareerd zodat we nipt de stoet uitgereden hebben.
Tijdens de ontbinding heeft de tractor het volledig begeven aan “den Amylum” door de problemen met de brandstoftoevoer..."
2018
Andy:
"Nu kijken we naar de toekomst en die ziet er terug beter uit.
We hebben onverwacht een heuse creatieveling en een heel gedreven werker uit een grote groep mogen ontvangen.
Ook nog twee jeugdigen die zich beiden al bewezen hebben tijdens onze afgelopen paaseitjesverkoop en zoektocht naar sponsors. Meer leden zijn nog steeds welkom, we willen Afgebesteld graag laten uitgroeien tot een 25-tal leden. Op dit ogenblik zitten we aan een 20-tal.
Mijn doelstelling voor dit jaar is om onze financien gezonder te maken en minstens 5 plaatsen beter te eindigen dan vorig jaar.
Nog dit, we bieden de papa's een fantastisch Vaderdagontbijt aan, bestellen kan nog steeds!
En op 17 & 18 juni heten we iedereen welkom op ons eetfestijn.
Met zelfgemaakte gerechten!"
Met dank aan AKV Afgebesteld!
©Bjorn Van Ryckeghem & AKV Afgebesteld '17
TERUGBLIK / VOORUITBLIK!
In deze eenendertigste aflevering van het vierde seizoen
'Terugblik / Vooruitblik', blijft het concept hetzelfde!
Carnavalaalstkoentje contacteerde (opnieuw) de groepen,
of kreeg spontaan al de medewerking!
Twee eenvoudige vragen:
1) Hoe kijk je terug op Carnaval 2017?
2) Een blik op de toekomst... ...2018?
Interview met voorzitter Andy 'Stertjes'!
Andy:
"Bij Afgebesteld zijn we vorig jaar met veel problemen van start gegaan in een (hopelijk) mooi en langdurig bestaan.
Eerst en vooral was het vinden van 15 leden niet zo gemakkelijk als gedacht, uiteindelijk hebben we dan toch een groepje gevonden naar de reglementering van “’t stad”.
Met een beetje zoeken kwamen we uiteindelijk uit bij een werkplek in de oude steenfabriek in Affligem.
Deze plek bleek ons om meerdere redenen niet geschikt te zijn.
Hierop zijn we pas in oktober op onze huidige locatie ingetrokken, waar we tot nu toe tevreden zijn.
Het enige 'minpuntje' is dat we geen AKV’s rondom ons hebben maar LKV’s.
Door de locatie in Erondegem, staan we samen met 3 fantastische Leedse carnavalgroepen.
Hoewel ik wat sceptisch tegenover de Leedse groepen aankeek, moet ik zeggen dat we een fijne band opgebouwd hebben op korte tijd en mekaar dan ook helpen waar het kan."
Andy:
"Bij het samenstellen van ons kostuum, bleek later dat de basis reeds gebruikt was in Denderleeuw, wederom veel aanpassingen gedaan om toch iets origineel te kunnen brengen.
We hadden vorig jaar een eerste eetfestijn waar we zowel zelfbereide vol-au-vent als stoofvlees serveerden.
Met 250 eters een succes dus, nogmaals bedankt aan iedereen die we daar mochten ontvangen!
Voor ons tweede eetfestijn hadden we gehoopt dit minstens te evenaren, helaas is dit niet gelukt.
Door de traiteur die we huurden voor de beenhesp en de dure aankoopprijs van hoge kwaliteitsgarnaalkroketten, hebben we hier een zware kater aan overgehouden.
Net op het moment dat de centjes nodig waren voor de aankoop van materiaal, voor wagen en kostuum.
Vanaf dat moment hebben we het financieel heel zwaar te verduren gehad.
Dankzij een pannekoekenbak en verkoop van zelfgebakken wafels zijn we uit een diep dal geraakt.
Uiteraard hebben onze paaseitjesverkoop en goedgevulde vaderdagontbijt ook positief bijgedragen tot het bekomen resultaat..."
Andy:
"We mochten als eerstejaarsgroep zonder ervaring op een 42ste plaats eindigen, waar ik uiteraard blij mee ben.
Hoewel ons gezegd was dat we in de 'C' zouden lopen en hiervoor de nodige lichteffecten hadden voorzien, liepen we in het 'A-gedeelte', waardoor veel verloren is gegaan van het beeld van de wagen.
We hebben een fijne zondagstoet gehad en een eerlijke plaats.
Maandag heeft het weer een domper op de stoet gezet, maar dit was voor iedereen en is iets waar weinig aan te veranderen valt.
Maar daarbij kregen we ook nog panne met onze trekker, welke voorlopig werd gerepareerd zodat we nipt de stoet uitgereden hebben.
Tijdens de ontbinding heeft de tractor het volledig begeven aan “den Amylum” door de problemen met de brandstoftoevoer..."
2018
Andy:
"Nu kijken we naar de toekomst en die ziet er terug beter uit.
We hebben onverwacht een heuse creatieveling en een heel gedreven werker uit een grote groep mogen ontvangen.
Ook nog twee jeugdigen die zich beiden al bewezen hebben tijdens onze afgelopen paaseitjesverkoop en zoektocht naar sponsors. Meer leden zijn nog steeds welkom, we willen Afgebesteld graag laten uitgroeien tot een 25-tal leden. Op dit ogenblik zitten we aan een 20-tal.
Mijn doelstelling voor dit jaar is om onze financien gezonder te maken en minstens 5 plaatsen beter te eindigen dan vorig jaar.
Nog dit, we bieden de papa's een fantastisch Vaderdagontbijt aan, bestellen kan nog steeds!
En op 17 & 18 juni heten we iedereen welkom op ons eetfestijn.
Met zelfgemaakte gerechten!"
Met dank aan AKV Afgebesteld!
donderdag 25 mei 2017
*SOAP* Terugblik / Vooruitblik Jaargang 4, 2017-2018. Aflevering 30: AKV Krejeis
Foto's: ©Carnavalaalstkoentje, ©Patrick De Boeck,
©Bjorn Van Ryckeghem & AKV Krejeis '17
TERUGBLIK / VOORUITBLIK!
In deze dertigste aflevering van het vierde seizoen
'Terugblik / Vooruitblik', blijft het concept hetzelfde!
Carnavalaalstkoentje contacteerde (opnieuw) de groepen,
of kreeg spontaan al de medewerking!
Twee eenvoudige vragen:
1) Hoe kijk je terug op Carnaval 2017?
2) Een blik op de toekomst... ...2018?
Interview met secretaris Stijn Jansegers!
Stijn:
"Een FANTASTISCH jaar achter de rug, met als kroon op het werk ... de 1ste plaats bij de middelgrote groepen!
Amai, wat een gevoel gaat er door je hele lichaam als je je als laatste hoort afroepen.
FEESTJE!!!"
Stijn:
"Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om ALLE Krejeizeneizen (en hun familie), Petjes Guy en Paroi, Metjen Evie, sympathisanten, vrijwilligers, helpende handen,... te bedanken voor hun onvoorwaardelijke inzet, verantwoordelijkheid en daadkracht.
Krejeizeneis zèn es gewoein TOP!"
Stijn:
"Het thema 'Oilsjt... ne blommekei' lag al een maandje vast toen op woensdag 27 april 2016 hal 1 en 10 door de verschrikkelijk brand volledig in de as werden gelegd. Eerst gingen we via ons thema enkele verdienstelijke 'Oilsjteneirs in de blommekes zetten', na het bekomen van de brand (ook al waren we geen rechtstreeks slachtoffer) is dit verschoven naar het 'eerbetoon voor Petjes Guy en Paroi'..."
Stijn:
"Al snel na carnaval 2016 bleek dus dat we iets met bloemen gingen doen. Onze 'denktank' finaliseerde al vlug wagen en kostuum en toen konden we aan de slag! Eerst dachten we eraan om met echte bloemen werken... we legden zelfs contacten in Zundert hierover, maar dit bleek financieel onhaalbaar.
Dan maar op zoek naar een alternatief, want met een schatting van 50 000 nodige bloemen mag je niet 'treuzelen'. Er werden uiteindelijk bijna 75 000 bloemen verwerkt in wagen en kostuum... een huzarenstukje.
Het bouwen van de wagen verliep tamelijk vlot... we konden rekenen op onze trouwe leden met hun kennis allerhande! Want bij Krejeis maken we (zoals elk jaar) het meeste ZELF (dit jaar 95%, denk ik): de beweging in de wagens, de mechanieken van de bloemen, isomo, het snijden en verwerken van de foam, elk bloemetje handmatig plakken, kostuums, liedje, ... . CHAPEAU voor iedereen die hieraan meewerkte!"
Stijn:
"De week voor carnaval, op de doop, werden we op onze beurt verrast door een zelfgeschreven liedje en 'opdracht'... van onze petjes Ding-Dong Guyken, Paroi en metjen! 'De blommekes van Krejeis' ging die avond door merg en been en gaf ons de kracht om er nog een weekje vollenbak tegen aan te gaan"
Stijn:
"Toen we de donderdag voor carnaval voor het eerst alle wagens achter elkaar plaatsten in de FLORA, verschoten we van onszelf: 'Amai, wat hebben wij gemaakt?'.
Dan alleen nog hopen op goed weer, veel volk langs de kant in de C en vooral geen pannes aan de wagen of defecten aan de mechanieken."
Stijn:
"Het wachten en aanschuiven om te mogen vertrekken duurde lang, heel lang.
Uiteindelijk vertrokken we om kwart voor 7 (!!!) toen we de Zwarte Hoekbrug over reden.
De stoet zelf vorderde zeer vlot, de meeste mensen applaudisseerden en zeiden volmondig 'WOOOW'!
En na een stoet 'zonder maleiren' begin je dan beetje bij beetje te hopen op een 1ste plaats... wat uiteindelijk nog een keer lukte!
Onze 2de ster is binnen..."
2018
Stijn:
"Een blik op de toekomst... 2018?
De wagen is grotendeels verkocht, dus dat is ook al leuk meegenomen.
Vorige maand is de 'denktank' (12 enthousiaste creatievelingen) voor het eerst bijeen gekomen. Daar worden mogelijke thema's naar voren geschoven, besproken en uitgewerkt. De Krejeizeneizen staan reeds in dezelfde richting... want het onderwerp 2018 werd al beslist!
De 'danktenkers' (na een paar DUVELS) zijn dus volop aan de slag om de uitwerking (qua wagen, kostuum, liedje, humor en interactie met het publiek) zo tof mogelijk te maken. Ze zullen weer rekening met ons moeten houden, zelfs in den A!"
JUBILEE
Stijn:
"Tevens wordt het ons jubileum-jaar, want KREJEIS viert 30 jaar!
Dankjewel Koen, dat we ook daarom als 30ste groep aan het woord mogen komen in jouw 'Terugblik'!"
Krejeis won ook de stoet van 2011:
Stijn:
"In de komende 'stille' periode werken we verder om de groep NOG HECHTER te maken, door allerlei (leden)activiteiten te organiseren:"
- volgende week kan je ons vinden op de 'Alles-voor-stoeten-beurs' te Blankenberge
- vanaf juli tot september spelen we wekelijks volleybal in den Osbroek
=> wie ons graag eens "uitdaagt" contacteer Nils Picqueur
- de opdracht van ons Metjen en Petjes zullen we niet onopgemerkt laten voorbij gaan 😎
=> iedereen is volop bezig met z'n eigen blommeken te kweken, via de genummerde zaadjes die we kregen op den doop
Stijn:
"Op die manier hopen we in de toekomst te blijven schitteren met goed uitgewerkte thema's (met een KREJEIZE-tintje).
Ons JUMBO-mosselfestijn zal dat dit jaar doorgaan op vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 november 2017 in de FLORA!
We verhuizen na 20 jaar uit 'Artichoke' omdat deze zaal onze immense massa mosselen-smullers niet meer aankon...
Wij maken ons sterk om, via de verhuis, onze eters weer het nodige comfort (én gekende kwaliteit) te geven die ze verdienen!
Met vriendelijke groeten,
Stijn en AKV Krejeis."
Met dank aan AKV Krejeis!
©Bjorn Van Ryckeghem & AKV Krejeis '17
TERUGBLIK / VOORUITBLIK!
In deze dertigste aflevering van het vierde seizoen
'Terugblik / Vooruitblik', blijft het concept hetzelfde!
Carnavalaalstkoentje contacteerde (opnieuw) de groepen,
of kreeg spontaan al de medewerking!
Twee eenvoudige vragen:
1) Hoe kijk je terug op Carnaval 2017?
2) Een blik op de toekomst... ...2018?
Interview met secretaris Stijn Jansegers!
Stijn:
"Een FANTASTISCH jaar achter de rug, met als kroon op het werk ... de 1ste plaats bij de middelgrote groepen!
Amai, wat een gevoel gaat er door je hele lichaam als je je als laatste hoort afroepen.
FEESTJE!!!"
Stijn:
"Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om ALLE Krejeizeneizen (en hun familie), Petjes Guy en Paroi, Metjen Evie, sympathisanten, vrijwilligers, helpende handen,... te bedanken voor hun onvoorwaardelijke inzet, verantwoordelijkheid en daadkracht.
Krejeizeneis zèn es gewoein TOP!"
Stijn:
"Het thema 'Oilsjt... ne blommekei' lag al een maandje vast toen op woensdag 27 april 2016 hal 1 en 10 door de verschrikkelijk brand volledig in de as werden gelegd. Eerst gingen we via ons thema enkele verdienstelijke 'Oilsjteneirs in de blommekes zetten', na het bekomen van de brand (ook al waren we geen rechtstreeks slachtoffer) is dit verschoven naar het 'eerbetoon voor Petjes Guy en Paroi'..."
Stijn:
"Al snel na carnaval 2016 bleek dus dat we iets met bloemen gingen doen. Onze 'denktank' finaliseerde al vlug wagen en kostuum en toen konden we aan de slag! Eerst dachten we eraan om met echte bloemen werken... we legden zelfs contacten in Zundert hierover, maar dit bleek financieel onhaalbaar.
Dan maar op zoek naar een alternatief, want met een schatting van 50 000 nodige bloemen mag je niet 'treuzelen'. Er werden uiteindelijk bijna 75 000 bloemen verwerkt in wagen en kostuum... een huzarenstukje.
Het bouwen van de wagen verliep tamelijk vlot... we konden rekenen op onze trouwe leden met hun kennis allerhande! Want bij Krejeis maken we (zoals elk jaar) het meeste ZELF (dit jaar 95%, denk ik): de beweging in de wagens, de mechanieken van de bloemen, isomo, het snijden en verwerken van de foam, elk bloemetje handmatig plakken, kostuums, liedje, ... . CHAPEAU voor iedereen die hieraan meewerkte!"
Stijn:
"De week voor carnaval, op de doop, werden we op onze beurt verrast door een zelfgeschreven liedje en 'opdracht'... van onze petjes Ding-Dong Guyken, Paroi en metjen! 'De blommekes van Krejeis' ging die avond door merg en been en gaf ons de kracht om er nog een weekje vollenbak tegen aan te gaan"
Stijn:
"Toen we de donderdag voor carnaval voor het eerst alle wagens achter elkaar plaatsten in de FLORA, verschoten we van onszelf: 'Amai, wat hebben wij gemaakt?'.
Dan alleen nog hopen op goed weer, veel volk langs de kant in de C en vooral geen pannes aan de wagen of defecten aan de mechanieken."
Stijn:
"Het wachten en aanschuiven om te mogen vertrekken duurde lang, heel lang.
Uiteindelijk vertrokken we om kwart voor 7 (!!!) toen we de Zwarte Hoekbrug over reden.
De stoet zelf vorderde zeer vlot, de meeste mensen applaudisseerden en zeiden volmondig 'WOOOW'!
En na een stoet 'zonder maleiren' begin je dan beetje bij beetje te hopen op een 1ste plaats... wat uiteindelijk nog een keer lukte!
Onze 2de ster is binnen..."
2018
Stijn:
"Een blik op de toekomst... 2018?
De wagen is grotendeels verkocht, dus dat is ook al leuk meegenomen.
Vorige maand is de 'denktank' (12 enthousiaste creatievelingen) voor het eerst bijeen gekomen. Daar worden mogelijke thema's naar voren geschoven, besproken en uitgewerkt. De Krejeizeneizen staan reeds in dezelfde richting... want het onderwerp 2018 werd al beslist!
De 'danktenkers' (na een paar DUVELS) zijn dus volop aan de slag om de uitwerking (qua wagen, kostuum, liedje, humor en interactie met het publiek) zo tof mogelijk te maken. Ze zullen weer rekening met ons moeten houden, zelfs in den A!"
JUBILEE
Stijn:
"Tevens wordt het ons jubileum-jaar, want KREJEIS viert 30 jaar!
Dankjewel Koen, dat we ook daarom als 30ste groep aan het woord mogen komen in jouw 'Terugblik'!"
Krejeis won ook de stoet van 2011:
Stijn:
"In de komende 'stille' periode werken we verder om de groep NOG HECHTER te maken, door allerlei (leden)activiteiten te organiseren:"
- volgende week kan je ons vinden op de 'Alles-voor-stoeten-beurs' te Blankenberge
- vanaf juli tot september spelen we wekelijks volleybal in den Osbroek
=> wie ons graag eens "uitdaagt" contacteer Nils Picqueur
- de opdracht van ons Metjen en Petjes zullen we niet onopgemerkt laten voorbij gaan 😎
=> iedereen is volop bezig met z'n eigen blommeken te kweken, via de genummerde zaadjes die we kregen op den doop
Stijn:
"Op die manier hopen we in de toekomst te blijven schitteren met goed uitgewerkte thema's (met een KREJEIZE-tintje).
Ons JUMBO-mosselfestijn zal dat dit jaar doorgaan op vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 november 2017 in de FLORA!
We verhuizen na 20 jaar uit 'Artichoke' omdat deze zaal onze immense massa mosselen-smullers niet meer aankon...
Wij maken ons sterk om, via de verhuis, onze eters weer het nodige comfort (én gekende kwaliteit) te geven die ze verdienen!
Met vriendelijke groeten,
Stijn en AKV Krejeis."
Met dank aan AKV Krejeis!
Abonneren op:
Posts (Atom)