TERUGBLIK / VOORUITBLIK
In deze eenenveertigste aflevering van het zevende seizoen 'Terugblik / Vooruitblik', blijft het concept hetzelfde!
Een vlot gesprekje met een groep over het wel en wee tijdens het vorige carnavalsjaar en een vooruitblik naar de volgende editie...
Twee eenvoudige vragen:
1) Hoe kijk je terug op 2020?
2) Welke weg stippel je uit richting 2021/2022?
• Stoetclipje:
'Anuna Matata'
Interview met Achille!
Achille (PR / woordvoerder):
"Carnaval 2020... een editie die onze groep nog lang zal bijblijven.
Anuna Matata, de ‘clash’ tussen de klimaatjongeren en de rechtse 'Vlomsche Lieje-vlagskes'.
Anuna en Greta als grote spilfiguren, aangevuld met de nodige ‘Lion King’ elementen en Vlaamse Leeuwen.
Simpel, maar de perfecte basis voor een ludiek en herkenbaar thema met de nodige spot en satire. Het publiek moet je thema in één oogopslag begrijpen en daar zijn we dit jaar méér dan in geslaagd. Het leefde onder de massa! Een actueel thema brengen blijft natuurlijk altijd een beetje een risico, maar de ‘boottochtjes’ van Anuna en co hielden ons thema nog steeds brandend actueel."
Achille:
"Grotendeels alles zelf doen is en blijft ons handelsmerk, wat het niet altijd makkelijk maakt.
Van het tekenen en maken van kostuums tot het snijden van de koppen/ figuren. Al dat moois wordt al van bij het begin door Karl gesneden, waarbij hij jaar na jaar zichzelf blijft overtreffen.
We staan erop dat alles binnenshuis wordt gemaakt. Op het einde van de rit heb je toch meer voldoening over iets wat je voor meer dan 95% zelf hebt gemaakt.
We proberen onszelf ook ieder jaar uit te dagen met nieuwe (digitale) technieken. Zo hebben we ons dit jaar volledig verdiept in de wereld van 3D-Printing. Verschillende (kleine) onderdelen van het kostuum werden door onze printers gerealiseerd. Van logo’s tot leeuwenklauwen, met als pronkstuk onze Simba-koppen!
Kort voor carnaval plaatste ik enkele 'leeuwenkopjes' online en er werd duchtig over gespeculeerd. Mochten we tijd over gehad hebben, we zouden een aardig centje verdiend hebben aan de verkoop van extra kopjes... Maar het schilderwerk vergt zoveel inspanning dat het onmogelijk was om aan die vraag te voldoen.
Eén ding staat vast: met 3D-print gaan we in de toekomst nog meer aan de slag gaan!"
Achille:
"En dan kwam er die bewuste maandag in februari, de dag waarop onze ‘hit’ wereldkundig gemaakt werd.
We hadden wel wat respons verwacht, maar dit... Het herkenbare liedje ging heel Vlaanderen rond. Alle credits trouwens voor Kurt, Jens, Filip en Gerd! Weinigen konden ontsnappen aan ‘Anuna Matata’. Na de lokale media, volgden de nationale media snel.
De volgende ochtend werden we hét gespreksonderwerp bij zowat alle nationale radiozenders!
QMusic, MNM, Studio Brussel, Joe, NRJ, Radio 2... noem maar op.
Al onze verwachtingen werden overtroffen, zeg maar omvergeblazen. De (veelal) positieve reacties bleven binnenstromen. We vonden het vooral belangrijk om Aalst Carnaval nog eens positief en ludiek in de nationale media te krijgen, want dat konden we wel eens gebruiken. Opzet geslaagd!"
Achille:
"Je merkte zeer duidelijk in de groep dat deze opsteker voor een extra ‘drive’ zorgde tijdens de laatste weken. Iedereen wou er een succes van maken. Naar goede gewoonte gebeuren er bij ons de laatste weken wonderen. Hoort er wat bij zeker?
Zondag van carnaval... Zoals iedereen moesten ook wij de windvlagen trotseren.
Dat moesten we bij het vormen aan de hallen aan den lijve ondervinden, toen onze presentatiekar omvergeblazen werd, met een persoon eronder... En dat allemaal live te volgen op VTM Nieuws trouwens. Tja, sensatie... Gelukkig geen blijvende letsels aan overgehouden en ook de kar op zich kon gewoon nog mee in de stoet."
Achille:
"De stoet op zich is al bij al vlot verlopen.
Wind en regen moeten trotseren met hoge hoed en de nodige pluimen was geen sinecure. Maar het was voor iedereen zo. Gelukkig weten we na vele jaren wel hoe we een hoofddeksel stevig moeten bevestigen.
Het publiek liet ons dit alles snel vergeten toen er spontaan Anuna Matata Sing-Alongs ontstonden in de straten.
Dan weet je echt dat het goed zit. Ook respect voor het publiek dat ondanks het weer toch talrijk bleef kijken naar de stoet. Er zijn natuurlijk altijd dingen die anders uitdraaien dan gepland, maar we zijn méér dan tevreden met het resultaat dat we brachten..."
Achille:
"Ook ’s avonds was er de nodige ambiance. Meestal zijn we te vinden aan de pompier die ergens in de buurt van onze uitvalsbasis het Vredeplein staat, maar ook de markt en de ‘kaffeis’ staan ieder jaar op de planning. Zolang we ons maar verplaatsen als groep.
Over de uitslag kunnen we kort en bondig zijn. We waren héél tevreden!
We behaalden een 7e plaats vanuit ‘den B’, met een totaalconcept waarbij we zo goed als alles zelf fabriceren... ons hoor je niet klagen.
Bovendien moesten we alleen 6 C-groepen laten voorgaan, zij speelden uiteraard veel meer in op het voordeel van het lichteffect."
Achille:
"Enkele weken na carnaval kwam daar nog de extra erkenning van Oilsjt Mjoezik; ‘Beste stoetlieken 2020’ bij.
Na de massale media-aandacht hadden we er stiekem wel echt op gehoopt. De erkenning deed ons meer dan deugd!
Het fameuze clipje is ondertussen wel jammer genoeg door YouTube offline gehaald... auteursrechtelijke 'troubles'. Keerzijde van de ‘medaille’ zeker? De teller stond al op om en bij de 150.000 ‘views’, wat bijna ongezien is voor een Aalsters Carnavalliedje.
Wie het clipje nog wil zien, kan het zeker nog vinden. Het werd de weken voor en na carnaval duchtig gekopieerd via alle verschillende kanalen."
Achille:
"Naar goede gewoonte starten wij meteen na carnaval met een goedgevulde agenda vol buitenstoeten. Dit jaar in het bijzonder kwamen de aanvragen nét iets vlotter binnen. Ook andere carnavalsteden wouden een stukje ‘Anuna Matata’ in hun stoet.
De week dat we aan onze marathon buitenstoeten gingen beginnen, was daar... Gezondheid gaat voor!
In juli hebben we als alternatief onze 'Kip & Rib Delivery' gedaan. Een groot succes dat zéker voor herhaling vatbaar is.
Buiten hier en daar wat Oilsjt@Work-activiteiten was het dat voor het afgelopen jaar.
Er liggen wel wat activiteiten in de ‘ideeënschijf’, maar we wachten momenteel nog wat af. Op naar de toekomst!"
Achille:
"Wat carnaval 2022 gaat geven, is nog wat af te wachten.
Ik ga daar ook nog geen uitspraken over doen. We lopen in het felbegeerde C-gedeelte, dat brengt meteen wat extra druk met zich mee.
Dat je het nét iets beter wil doen dan voorgaande jaren is logisch, maar wij leggen onszelf geen extra druk op.
Kijk, we zijn een groep die zich nooit op voorhand hard gaat vastpinnen op bepaalde plaatsen, dan kan je uiteindelijk vooral bedrogen uitkomen...
We werken een concept uit op onze eigen, typische Stièndoeid-manier, en dat willen we ook zo houden. De laatste jaren hebben we ons niveau wat opgekrikt, zonder onze spirit te verliezen. We zullen er alleszins opnieuw staan!"
Achille:
"Eens een jaar géén carnaval is jammer, maar we zijn er niet rouwig om.
Een carnavalsjaar is intensief: buitenstoeten, eetfestijnen, afbreken, opnieuw opbouwen... Het een jaar rustiger aandoen is ook eens welkom. Dat geeft ons nét die extra drive om ons daarna weer te smijten. Toch blijven we veilig (online) in contact met elkaar, om de sfeer er toch wat in te houden. We moeten er gewoon even door.
Ons ledenaantal houden we altijd op het ‘gezonde’ aantal van 30 vaste leden.
We zijn ten slotte een kleine groep, het moet plezant blijven. Nieuwe leden moeten ook steeds de nodige portie Stièndoeid-DNA hebben. We zijn een eigenzinnige groep die sterk aan elkaar hangt, alle schakels moeten dus kloppen."
Achille:
"Een anekdote?
We hebben Anuna De Wever ‘herself’ meermaals aan de lijn gehad voor carnaval. Was ze tevreden met ons thema/liedje? Dat laten we in het midden. Laat ons zeggen dat haar gevoel voor humor toch niet 'dat' is... Het was haar alleszins niet ontgaan.
Ook zij kreeg heel wat reacties binnen na de release van ons liedje. Maar ze had respect voor wat we deden en haar familie en vrienden waren enthousiast over wat we brachten. Ze konden het wel smaken.
Er was even sprake dat ze naar de stoet ging komen... jammer maar helaas. Ze zal haar ode alleszins niet snel vergeten!
Om af te sluiten wil ik sowieso alle leden bedanken.
Van wagenteam, kostuumteam, tot zelfs ons eigen team ‘flexi’! Verschillende personen met elk hun eigen talenten, ideeën en visie... Niet altijd makkelijk om een harmonie hiertussen te vinden, maar we slagen er toch elk jaar in om met een sterk concept buiten te komen waarbij we alles van A tot Z intern uitwerken!
Carnavaleske groeten,
AKV Stièndoeid"
• Reportage: ©Carnavalaalstkoentje i.s.m. AKV Stièndoeid
• Foto's: ©Cris De Wolf, ©Bjorn Van Ryckeghem, ©Patrick De Boeck, ©Hans Stieperaere & ©Carnavalaalstkoentje
• Stièndoeid 2020 via 'Blog 2': KLIK
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten