Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer & Seppe Baeten stelden zich voor als Kandidaten-Prins Aalst 2025! Binnenkort volgen Johan & Sjalen nog! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 8 april 2013

Interview met Filip Deshommes: carnavalist ging terug naar 'de bron'...

(Foto's ©Carnavalaalstkoentje)

Carnavalaalstkoentje ging op bezoek bij Filip Deshommes.
Filip is in het carnavalswereldje geen onbekende.
Deze voetbalfan van Eendracht Aalst en carnavalist is ook een verzamelaar met een eigen 'hobbykamer', een 'carnaval-schatkamer'.
Een man ook met een eigen, doordachte visie over carnaval...

Carnavalaalstkoentje:
"Je hebt een prachtige verzameling, maar tegelijk een 'lange carnavalscarriëre'."

Filip Deshommes:
"Ik heb knipselmappen vanaf 1990, die zitten allemaal in 'Jaarboeken'.
Maar ook Nominetten, boeken, CD's, affiches en nog veel meer."



Carnavalaalstkoentje:
"Eén van je mooiste momenten was ongetwijfeld 2009 en Prins Jürgen"

Filip Deshommes:
"Dat is zo, Jürgen is een goede vriend. Wanneer die dan uiteindelijk Prins mocht worden, betekende dat ook voor mij heel veel!
Jürgen was een goede Prins. Aan die tijd heb ik een pak mooie herinneringen, ook in mijn verzameling."



Carnavalaalstkoentje:
"Je hebt leuke tijden beleefd, ook bij AKV's. Vertel eens, bij welke groepen zat je zoal?"

Filip Deshommes:
"Eerst deed ik 'Los' mee.
Mijn eerste AKV was n'Oeverschot, daarna volgde De Tsjoepeneizen."
(n.v.d.r. waar z'n bijnam 'Tsjoep' nog van dateert)
"Via De Toerenbiejoekes belandde ik in 2010 bij Krejeis.
Daar beleefde ik het 'onvergetelijke' jaar 2011 mee: Krejeis won de stoet bij de Middelgrote Groepen. Die 'kick' was een onnavolgbare ervaring.
Ook in 2012 zat ik nog bij Krejeis."


(foto's Filip Deshommes: Krejeis 2010 en 2011)

SERJEIS

Carnavalaalstkoentje:
"In 2013 besloot je opnieuw 'Los' te gaan?"

Filip Deshommes:
"Ik wou terug naar de 'basis' van carnaval.
'Niks moet meer'...
Bij een AKV zijn er veel 'verplichtingen'. Je moet tijd vrijmaken voor activiteiten, eetfestijnen, buitenstoeten en maandenlang meehelpen: teveel voor ons als gezin.
Ik loop al meer dan 20 jaar mee in de stoet, van kleins af aan leef ik met carnaval...
Nu kunnen we zelf kiezen hoe we ons amuseren.
En sinds 2013 doen we dat met ons Los Groepje 'Serjeis':
met vrienden op pad gaan, een mooi thema en kostuum, maar alles zoals wij dat willen...
Al heb ik respect voor alle carnavalisten,
voor mij is het nu opnieuw mijn manier van carnaval vieren:
terug 'Los' en 'Vrij'..."


We danken Filip voor de medewerking aan deze reportage!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten