Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 7 augustus 2013

Interview met 'Den Boein', z'n droom was 'Een standbeeld voor Kamiel'!


Foto's:  ©Carnavalaalstkoentje

STANDBEELD KAMIEL

Carnavalaalstkoentje:
"Het verhaal van 'Een Standbeeld Voor Kamiel' is geen plotse ingeving geweest voor jou?"

Den Boein:
"Lang voor ik Prins Carnaval was speelde ik met het idee om ooit een monument te verwezenlijken voor Keizer Kamiel.
Na al zijn inzet voor Carnaval en alles daarbuiten had hij dit overigens meer dan verdiend.
De dag dat ik Prins werd vroeg de pers me wat mij zal onderscheiden van alle andere Prinsen voor mij.
Mijn antwoord was simpel: Ik wou een monument voor Kamiel!"



PLAN

Carnavalaalstkoentje:
"Maar een standbeeld maken vergt een goed plan: hoe begon je eraan?"

Den Boein:
"Eerst en vooral ben ik bij voormalig burgemeester Ilse Uyttersprot langs geweest om te vragen of mijn droom wel realiseerbaar was. Het antwoordt bleek positief. Stad Aalst zou de plaatsing van het monument zelfs voor hun rekening nemen.

De tweede stap was het kostplaatje.
Ik ging langs bij bronsgieter Jo Van Geert en vroeg wat zo’n standbeeld zou kosten.
Hij vertelde me dat ik toch moest rekenen op een bedrag tussen de 20 à 25.000 euro."


Carnavalaalstkoentje:
"25.000 euro is een grote som! Op welke manier zag je begroting er dan uit?"

Den Boein:
"Ik maakte een stappenplan om aan het bedrag te geraken.
Het stappenplan zag er (ongeveer) als volgt uit:

1) 500 Pins X 8 euro = 4000 euro
2) 500 Cd-singles X 12,50 euro = 6250 euro
3) Oilsjtersen Auved t.v.v. het monument = 10.000 euro"



REALITEIT

Carnavalaalstkoentje:
"En dat was het plan, hoe liep het in werkelijkheid?"

Den Boein:
"De 500 pins betaalde ik uit eigen zak, maar ze verkochten niet.
Het was de eerste keer dat ik pins liet maken, dus ik dacht dat het aan het item lag.
Ik had net niet of net wel mijn geld terug van de verkochte pins.

Wederom met mijn eigen geld liet ik de CD-single maken.
In CD's maken was ik meer thuis en wist uit ervaring dat Carnavalsmuziek altijd verkoopt, maar deze keer niet.
Ook die verkoop flopte..."

"De CD bevat vijf liedjes, waaronder twee nieuwe songs: 'Een Ode Oon Kamiel', dat door Hendrik Daelman wordt gezongen +
'E Standbèldj Vér Kamiel', dat werd ingezongen door de ex-prinsen en waarvoor Clark Van Mere de muziek schreef."

"Zoals je kan zien op de foto blijven er nog een massa pins en CD's over.
Het geld dat ik er zelf heb ingepompt zal ik waarschijnlijk nooit meer terug zien.
Om toch nog iets te kunnen recupereren probeer ik elk jaar op de Carnavalsbeurs nog wat items te verkopen (aan verlaagde prijs!)

Ik was toentertijd ook al begonnen met het derde plan,
de 'Oilsjtersen Auved' te organiseren.
Maar er was terug tegenkanting van allerlei kanten.

Na zoveel tegenslag zakt de moed in je schoenen en laat je op den duur je droom varen..."



TOEKOMST

Carnavalaalstkoentje:
"Toch blijf je hopen dat er ooit en standbeeld komt..."

Den Boein:
"Ik hoop nog altijd dat het monument er ooit komt. Het idee is er, de tekening, de plaats,.. Enkel nog geld!"

CD-VERKOOP

Den Boein:

"Sommige mensen denken dat je met Carnaval-Cd’s verkopen schatten van mensen verdient, maar niets is minder waar!
Zo een ‘ceideike’ maken kost vlug 5000 euro!
De meeste CD’s waren zonder sponsoring en heb ik dus allemaal zélf bekostigd!
We laten er 500 maken, waarvan we er een 50-tal gratis weggeven aan medewerkers en pers.
Daarnaast moet je ook nog overal een percent afgeven in de winkels. Als alle 500 Cd’s verkocht zijn, heb je ongeveer een ‘winst’ van 6000 euro.
Dan moeten ze wel allemaal weg zijn en dat is de laatste jaren al lang niet meer het geval.
Met de winst kan je zelfs geen nieuwe CD maken.
Voor het geld moet je het dus niet doen.

Waarom dan wel?
Bij mij is het antwoord vrij simpel: om mijn creativiteit kwijt te geraken.
Ik heb zoveel muziek en ideeën liggen, en op die manier kan ik men ei kwijt..."


Zéér binnenkort iets meer over een 'nieuw Muzikaal Idee'!

Met dank aan Chris Boone (Prins 'Den Boein' 2010) voor de vlotte medewerking aan dit interview!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten