Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zondag 16 februari 2020

Aalst Carnaval 2020 - Viering 100 jaar Stedelijk Feestcomité


Viering 100 jaar Stedelijk Feestcomité

Unieke geschiedenis in woord en beeld!

Zaterdag 15 februari werd in de feestzaal van het stadhuis op de Grote Markt, het eeuwfeest van het Stedelijk Feestcomité gevierd.

Wij blikken terug met de speech van Dirk Verleysen.
Ook Peter Van den Bossche deed nog aparte interviews met de gasten.

-> Tineke De Potter en Jaron Sertin waren de fotografen ter plaatse...


Feestcomitévoorzitter Dirk Verleysen:
"Beste genodigden, beste carnavalisten van elke rang en stand, beste Prins...
Allemool ne goeien auvend, bedankt om hier aanwezig te zijn, de afwezigen krijgen van mij gien gelijk … behalve … onze burgervader.
Onze burgemeester bevindt zich momenteel op de preview van de musical Daens, als burgemeester en als ere-genodigde van ons ienig Oilsjt, de stad van Daens, maar, hield eraan een woerdeke te placeren..."


Alfred Kelders, historisch zeer belangrijk!


Burgemeester D'Haese hield een videotoespraak... 

Hij kon er helaas niet bij zijn, wegens vertegenwoordiging van de stad Aalst op een ander belangrijk evenement. De première van de 'musical Daens'...
Hij wees op het belang van het comité en de vele taken die men opneemt. Een positieve boodschap over 100 jaar verbondenheid en inzet...


Dirk Verleysen:
"Mier as 100 joor lopen d’er ier in oilsjt schaa kastaars rond, in azo een kostumeke, de leste joren in een blaa frak, schaa pateekes die gon slaupen en opstoon me oilsjt carnaval in hun bloed, me Oilsjt Carnaval in eer ert.
En die nen schoeinen droeim emmen, “ne goeie carnaval ver iederien.”

Mor … hoe is dat allemool begonnen?
Awel, 'k gon eir hier vandaug een kleine geschiedenisles geiven, zetj eir allemool recht op eire stoel en zed ewa braaf, allez, da zollen de politiekers toch willen!

De definiesje van 't fiestkommetoit op Ajoinpedia:
'Het Stedelijk Feestcomité, werd na de Eerste Wereldoorlog opgericht om samen met het College van Burgemeester en Schepenen alle feestelijkheden in de stad Aalst te organiseren, te coördineren en te assisteren. De leden van het Feestcomité worden aangeduid door de Gemeenteraad. De leden werken gratis als vrijwilligers.'

De huidige situatie is markant, 't es speciaal, weir spelen verlengingen vandejoor. Ik denk dat we ons echt bevinden op een kantelmoment in de geschiedenis van het feestcomité en da kunnen we schoein verwoerden in één zin:
'E weirk dat wordt onderbroken, es een onafgewerkt programma',..."


Alfred Kelders kreeg een eerbetoon voor aanvang van de zitting!


Dirk Verleysen:
"Want, wa stoot er allemool nog op ons lijstje: noodgedwongen reglementswijzigingen, Driekoningenfeest onder de loep houden, aanpassen van 't reglement van d’ Affichewedstrijd van carnaval, de Lintoverhandiging ver de kandidaten prins carnaval ewa beter uitwerken, een nief Carnavalsdecor, de Prinsjeverkiezing durven herbekijken, het parcours van de zondagsstoet (misschien terug isj op rechteroever den officiële start)...
Ne keer klappen over de toekomst van de maandagstoet, feestpleinen en wie weet een 'stil plein', cafeeken in cafeeken uit (e klapke doeng met den horeca)...
Maar eveneens 'De intrede van Sint-Maarten'.
Ge ziet, er staat nog veel op onze agenda..."



Dirk Verleysen:
"Laconieke antwoorden zoals 'Och, we praten er wel nog eens over', of 'We nemen dat mee naar de volgende vergadering', dat zijn we beu.
Wij zullen op onze strepen blijven staan!
In deze context wil ik de mensjen van de carnavalgroep Krejeis bedanken met hun 'gele hesjes-actie' vorig jaar voor hun onderwerp 'afscheidstournee van het feestcomite'! Bedankt Krejeis! Geir etj veel teweeg gebracht..."



Dirk Verleysen:
"Terug naar de geschiedenis.
T fiestkommitoit es gegroeid vanuit de middenstand en organiseerde evenementen en acties met als doel mensen naar de Aalsterse winkels te lokken. Vastenauvend werd in Oilsjt reeds lang gevierd en onder leiding van Alfred Kelders moest de organisatie van het Aalsters carnaval uitgebouwd worden.
En zo geschiedde, op 19/02/1920 werd de Stedelijke commissie der Openbare feestelijkheden opgericht. Schepen De Valckeneer werd de eerste voorzitter van ambtswege maar … Alfred Kelders werd de feestdirecteur.
Mag ik jullie aandacht voor de heer Michel De Wolf, kleinzoon van Alfred Kelders..."



Dirk Verleysen:
"In 1923, op een gemeenteraad, werden toen de wijze woorden uitgesproken:
'Door ieder jaar de organisatie te verbeteren en aan te passen, door telkens nieuwe en frisse ideeën naar voor te brengen, door publiciteit te maken en door het bevorderen van het gebruik van den tram en den ijzeren weg, zal de cavalcade een bron van inkomsten zijn voor de Stad Aalst en zijn inwoners.'

De eerste stoet trekt door de straten op zondag 11/02/1923, 41 groepen (drie van buiten Aalst), 8 muziekgroepen en reclamewagens.
Dat was het nederige begin van de Aalsterse kavalkade. De menigte die er stond naar te kijken was niet groot.
Jaar na jaar stelden ze vast dat er meer en meer groepen van buiten Aalst meeliepen in de stoet. Onder impuls van de 'Vereniging der Aalsterse komische groepen' (in 1968 omgevormd tot het AKV, vandaag heten ze CTIK) eisten deze van het feestcomité om de carnavalstoet te organiseren met enkel groepen vanuit Aalst, en zo geschiedde. In 1969 telde de stoet 22 Aalsterse groepen en 12 fanfares. Voortaan zal de stoet exclusief Aalsters zijn en tot op vandaag is dit een groot succes met 71 vaste en 188 losse groepen.

Mensen, mag ik jullie aandacht voor de huidige voorzitter van CTIK, Sven De Smet
Maggek ook de dochter van Keizer Kamiel naar voor vragen, Veerle. Keizer Kamiel was jaren de voorzitter van het AKV"



Dirk Verleysen:
"Het stedelijk feestcomité zorgde er voor dat carnaval de vorm kreeg, zoals we het vandaag kennen. Vanuit een “werkgroep voor carnaval” in 1959; ontstonden toen het Driekoningenfeest, de Ajuinenworp en de Popverbranding."


Liedjes en plezier

Vanuit het feestcomité werd onder impuls van Frans Wauters en Odilon Mortier, een animatieteam opgericht, daaruit ontstond oa de losse groep de Clochards en het Corum Alostum Imperiale.

Frans Wauters, ook bekend van zijn vele cartoons, was een zestal jaar voorzitter van het feestcomité en beleefde een bijzonder woelige tijd in de periode dat Marcel De Bisschop, den blaa bisschop, schepen van feestelijkheden was.


Dirk Verleysen:
"Vanuit de stelling, 'liedjes en plezier' groeide het idee om ook de 'oude van dagen', (de rustoorden) te bezoeken! Momenteel zijn we het slachtoffer van ons succes en staan er jaarlijks een 15-tal bezoeken in onze agenda.

Begin de joren 70 kwam er commentaar vanuit een onverwachte hoek.
'Zeg fietskommetoit, t zen allemool venten, wat es dat hier seg, da ka ni zelle, der moet een vraa boi zen”.
In 1973 gebeurde het, de eerste vrouw in het feestcomité.
Ze was cantinière van de Oude Garde sinds 1958, ze werd later lid van Corum Alostum Imperiale, lid van de Draeckenieren en lid van het fc van 1973 tot 1988, we hebben het over Nicole Schellinck!
Nog een sterke vrouw in de geschiedenis van het feestcomité, 18 jaar was ze voorzitter, is Nicole Ringoir..."



Dirk Verleysen:
"En hoe kunnen we jullie daarvoor het beste bedanken? Eén van onze grootste ambassadeurs zal een gepast liedje brengen, mag ik jullie aandacht voor Prinsj en Europaprinsj Enrico..."

• Muziek: 'een vraa dat is een wonder', duet met schepen Ilse Uyttersprot...


Dirk Verleysen:
"En we vliegen der meteen verder in, prinsj carnaval. In 1951 dacht het fc eraan een prins carnaval aan te stellen, zo gezegd zo gedaan, de eerste prins carnaval werd aangesteld, prins Robert Renoncourt.
Maar dat kreeg al vlug tegenkanting omdat de prinsj niet werd gekozen door het volk. Wat eerst gebeurde door de middenstandsverenigingen, werd in 1961 de organisatie van de prinsenverkiezing overgenomen door het feestcomité en veranderde de verkiezing van een kostuumwedstrijd naar een verkiezing waarbij de spreekvaardigheid belangrijker en belangrijker werd. Prinsjen werden ook liedjesmakers.

De grote carnavalshits in die periode waren van Keizer Kamiel en Jean-Paul De Boitselier.
Je hoort het, de naam is al gevallen...
Mensen, mag ik jullie aandacht voor onze huidige prinsj carnaval van Oilsjt, Yvan..."


Yvan zong 'As de stoet passeert' & 'De vastelauvendmovie'


Dirk Verleysen:
"Laat nu net een artikel in Het Laatste Nieuws van afgelopen week de aandacht trekken, met als titel:
'Af en toe eens een schouderklopje voor wat we doen, waarom niet!' Woorden als 'zonder den dienst is er geen prinsjeverkiezing, loopt de stoet in het honderd, is er simpelweg geen feest!'

Mag ik met grote trots zeggen: 'zonder carnavalisten en zonder groepen, is er geen carnaval'...
Beste vrienden, zonder het feestcomité was er geen carnaval geweest hoe we het nu kennen, was er nog steeds een kostuumwedstrijd i.p.v. een prinsjenverkiezing, was er nog steeds een stoet met groepen van buiten Aalst en... hadden we nooit een Driekoningenfeest, een Ajuinenworp en de Popverbranding gekend!

Fiestkommetoit, bedankt, 100 keer bedankt!
Bedankt aan de mensen van den Amicale, de vriendenkring van alle oud fc-leden met hun voorzitter Marc De Bruecker!

Maggek prinsj Dennis naar voor vragen aub.
Beste mensjen, een viering zonder e kadooke is gien viering,
van 't stad kroigen we sebiet in de trouwzaal een receptie mor ver ons cadeauke, daar moesten we zelf voor zorgen.
As veirzitter, samen met Line Reklames (Luc van Line) i.s.m. prinsj Dennis, maggek eir toch iet overhandigen..."


Nadien volgde de receptie in de trouwzaal!

*** Nicole Schellinck, de generool en Hilde Wauters konden er door diverse redenen niet aanwezig zijn.

-> Meer over de geschiedenis van het Feestcomité, KLIK naar AjoinPedia!


Reportage: Carnavalaalstkoentje i.s.m. Dirk Verleysen
Foto's: ©Tineke De Potter, album? KLIK & ©Jaron Sertin

2 opmerkingen:

  1. Dank u wel Koentje om foto's te gebruiken van zaterdag. Ik vind het heel fijn zo gewaardeerd re worden door jullie.Dank daarvoor. Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank koentje voor deze waardering bij het gebruiken van mijn foto's. Het doet deugd dat ik iets beteken voor jullie
    Dank daarvoor Tineke

    BeantwoordenVerwijderen