Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 19 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Dit voorjaar bezochten we opnieuw de Carnavalsacademie. Zowel 'foamhoed maken' als 'isomo sculpturen'! // Steve van Carnavalskantine Halle 13 neemt afscheid van de job na 9 bijzondere jaren! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 5 februari 2014

De unieke Geschiedenis van Feestartikelen Liebaut: zaakvoerder Danny aan het woord *INTERVIEW*

(©Carnavalaalstkoentje: Een deel van 'Team Liebaut' op de foto)


Carnavalaalstkoentje ging in de aanloop naar Carnaval op bezoek bij 'Feestartikelen Liebaut'.
Eén van de meest spraakmakende zaken in z'n soort en al decennialang een befaamde onderneming!


We spraken er met Danny Liebaut, de zaakvoerder...


GESCHIEDENIS

Carnavalaalstkoentje:
"Een lange geschiedenis, en een mooie veronderstel ik,
hoe en wanneer?"


Danny Liebaut:
"Als 19-jarige begon ik aan dit 'avontuur'.
Dat wil zeggen bijna 42 jaar!
Ooit startte het bij mijn grootvader Prospère Backaert.
Hij had een zaak en verkocht textiel in z'n winkel.
Tussen nieuwjaar en carnaval verkocht hij echter carnavalskledij!
In die tijd was dat aanbod beperkt.
Vooral domino's gingen vlot de deur uit, of de typische cowboy en indiaan.
Laat me zeggen dat er 7 soorten kostuums waren en 15 soorten maskers, meer keuze was er niet.

Ik zat bij het leger in Duitsland, een verlof van 2 weken...
Grootvader was ziek en vroeg 'wil jij mijn staanplaatsen innemen op de markt'.
En dat viel goed mee!
Met carnaval heb ik de winkel toen verder gezet."


(©Carnavalaalstkoentje: Liebaut Feestartikelen)


OPENBARING

Carnavalaalstkoentje:
"Maar dit was eigenlijk niet je oorspronkelijk 'levensplan'?"

Danny Liebaut:
"Voor mij was dat een openbaring!
Na mijn legerdienst kon ik aan de slag bij de Generale Bank (nu BNP-Paribas), maar ik twijfelde..
Ik vierde vroeger al graag carnaval en leefde me uit op het Katrienenbal of de bals in de Medalon aan de Grote Markt
Zo leerde ik wat volk kennen en dat volk kende ook de zaak van mijn grootvader.

Dus zag ik die 'bureaujob' niet echt meer zitten, ik wou liever zelfstandige worden en grootvader helpen in z'n zaak.
En stilaan nam ik de zaak over..."


Carnavalaalstkoentje:
"En hoe 'groeide' dan die zaak en de 'ambitie'?"

Danny Liebaut:
"Door die contacten op die bals, 'infiltreerde' ik in het carnavalsmilieu van toen...

Ge kunt dat niet vergelijken met nu natuurlijk, maar de groepen waren vooral op zoek naar attributen...
Zo ging ik naar de speelgoedbeurs van Nürnberg in Duitsland:
daar deed ik de inkopen voor het Aalst Carnaval van het jaar erop.

In het begin was dat allemaal niet zo simpel.
Ik ga daar eerlijk over zijn, het waren moeilijke jaren,
maar ik heb doorgezet!
Want hoe meer je aankoopt, hoe meer ook je omzet moet zijn hé en je afzetmarkt...
En zo groeide dat langzaam uit, meer groepen kwamen aankloppen.
Mond-aan-mondreclame en je 'beloftes waarmaken' tegen je klanten deden wonderen.

Eerst was de verkoop gericht op Aalst, later kwamen er gemeentes rond Aalst bij en zo verspreidde zich dat tot ik zeg maar Ronse, Baasrode, zelfs... Dendermonde (jawel)...
Langzaam kwam naast de kleinhandel ook de groothandel van de grond en zo groeide ook het team!
Van 2 man, naar één persoon extra...tot nu: 9 man- en vrouwkracht in een hecht team, waarin iedereen goed op elkaar is afgestemd!"


(©Carnavalaalstkoentje: Liebaut Feestartikelen)


GROTE OMMESLAG

Carnavalaalstkoentje:
"Carnaval evolueert, heb je dat ook gemerkt?"

Danny Liebaut:
"In de tweede helft van de jaren 70, maar zeker begin jaren 80 veranderde carnaval enorm!
De domino's waren uit het gamma, de mensen pakten graag uit met 'dure' kostuums.
Dat ging dan vooral nog om Europese textiel.
Maar ook toen was het aanbod lang niet zo groot, maar ik heb die evolutie gezien en 'gevoeld'.

Zeker de laatste jaren is het zeer uitgebreid geworden, met aandacht voor details, voor 'fantasie', voor 'superkostuums' en zelfs 'lichtekes'..
De 'gewone' kostuums waren zo gewoon niet meer...
Het moet nu 'sexy' voor de jongedames van nu.
Maar we volgen de trends hé...

Vroeger kochten de mensen een kostuum om over hun mantel te doen, nu is voor sommigen een maatje 34/36 voldoende, vroeger nooit minder dan een 38..."


(©Carnavalaalstkoentje: Liebaut Feestartikelen)


ANNO 2014

Carnavalaalstkoentje:
"Wat is nu allemaal 'hip' voor Carnaval 2014?"

Danny Liebaut:
"Voor 2014 zijn uniformen in!
Verpleegsters, zeemannen, majorettes, noem maar op...

En er is ook een positieve 'sociale evolutie' aan de gang!
Er was een tijd dat iedereen een ander kostuum wou, een soort 'individualisme', dat is nu voorbij.
Sinds nog maar een jaar of zo, merk ik op dat men weer in groep een kostuum besteld.
Men gaat ook weer meer weg in kleine groepjes..."



Carnavalaalstkoentje:
"Hoe ziet het er dan praktisch uit? Over hoeveel aantallen kostuums beschikken jullie?"

Danny Liebaut:
"Van elk 'model' van kostuum hebben we er een 15 in voorraad.
In totaal zijn er een 15.000 stuks in stock.
Na nieuwjaar vullen we de voorraad aan met zo'n 2.000 stuks per week!
We leveren ook aan een 400 winkels en verkooppunten.

Ook het verhaal van carnaval werd uitgebreid tot een gans jaar feest: Kerst, driekoningen, uiteraard carnaval, maar ook Pasen, halloween, Sint-Maarten en sinterklaas, klasfeestjes, familiefeesten, communies, bedrijfsfeesten, foute party's, studio 54 ...

Mensen zoeken tegenwoordig voor elke gelegenheid naar een gepaste outfit én de bijhorende accessoires, want die zijn soms nog belangrijker geworden dan de outfit zelf!
Het moet kloppen (of juist niet kloppen) én vooral: het moet 'af' zijn!
Onze klanten komen uit gans Vlaanderen en zelfs ver erbuiten!

Wat we niet doen, is vuurwerk verkopen.
Of wensballons... en dat uit praktische overweging en principe..."


(©Carnavalaalstkoentje: Liebaut Feestartikelen)


KWALITEIT

Carnavalaalstkoentje:
"Wat is nu de sterkte van je bedrijf?"

Danny Liebaut:
"Zo'n zaak betekent ook veel werk achter de schermen.
Onze leveranciers komen uit Duitsland, Frankrijk en Italië (wat Europa betreft), maar uiteraard ook uit China en Tunesië.
Die bestellingen komen toe in grote pakketten.
Dat moet allemaal verpakt worden, geregistreerd, gesorteerd ...

En dat gebeurt steeds grondig en met 'liefde' voor het vak!
Kwaliteit en service staan voorop bij ons!
Enkel zo kweek je tevreden klanten.
Het is niet voor niks dat we veel carnavalsgroepen en carnavalisten kunnen helpen uit gans Vlaanderen.
Die niet alleen uit Aalst, maar ook uit Ninove, Dendermonde, Blankenberge, Heist, Halle, Limburg en veel meer...

We zorgen ook voor een nazorg service."



ANEKDOTES

Carnavalaalstkoentje:
"Heb je nog een 'anekdote' of zo om af te ronden?"

Danny Liebaut:
"Sommige groepen bestellen soms 'onbewust' te laat...
Dan doen we 'mirakels' om een noodoplossing, een laatste redmiddel te kunnen zijn,
maar dat is uiteraard niet eenvoudig!
Al doet een vriendelijk woord wonderen...
En zo 'redde' ik al dikwijls het carnaval van een aantal verenigingen..
Maar... liefst hebben we minder stress, wie op tijd komt, mag gerust zijn van z'n leveringen...

Ooit moesten we zo kort voor carnaval nog kippenmaskers vinden voor Schiefregt'Oever...
Dankzij mijn contacten in Frankrijk konden we er aan komen,
alleen dienden we er zelf om te gaan om ze nog op tijd te hebben tegen carnaval...
En... dat hebben we dan maar gedaan hé...
Dat waren nog eens tijden..."

We bedanken Danny Liebaut voor z'n tijd en dit toffe interview!

(krantenarchief: 'dé' kippenmaskers bij Schiefregt'Oever 1997)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten