Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 27 augustus 2015

CD-seizoen 2015-2016: Gil De Boeck (zingt met Den Boein) over 'Grat van de Plank'! *INTERVIEW Gil*

Foto's & video: ©Carnavalaalstkoentje / ©koentje75 / Boein & Gil)

DEN BOEIN EN GIL

Het CD-seizoen 2015-2016 belooft alvast veel goeds, 
gezien de enorme respons die we stilaan binnen krijgen.

Van de meest opmerkelijke liedjesschrijvers,
vielen ons deze 2 op: Gil De Boeck en Chris Boone 'Den Boein'


We interviewden voor dit artikel Gil De Boeck!


GRAt VAN DE PLANK

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe ben je op het idee gekomen voor het liedje 'Grat van de Plank'?"

Gil:
"Goh, ergens deze vakantie was ik het originele liedje tegengekomen en ik had het in mijn lijstje geplaatst waar ik op wou schrijven. 
Ik belde naar Chris (Den Boein) of hij samen dat liedje wou oppakken. 
Toen ben ik aan den tekst begonnen en Chris heeft hier en daar aan gesleuteld. 
We hebben het liedje laten uitspelen bij Luc en hebben het dan samen ingezongen.

De slagzin ‘Grat van de Plank’ zat al langer in mijn gedachten om iets mee te doen. 
Het liedje geeft de beleving van ‘sommigen’ tijdens carnaval weer. 
Die zijn dan echt 'grat van de plank', 'lopen ewa mank' en 'hangen goe in den drank'. 
Veel tekst en uitleg moeten we er niet bij geven."


PORTEPLUM

Carnavalaalstkoentje:
"Krijgen we nog meer van dit? Sta je weer op Porteplum?"

Gil:
"Sinds carnaval tot nu zijn er al een heleboel liedjes klaar op papier maar ze opnemen hangt af van verschillende factoren. Opnames zijn niet voor niets en 10 liedjes opnemen en ze niet op CD te zetten is ook niet de bedoeling. Een CD uitbrengen kost dan ook enorm veel geld. Naast opnames heb je nog de drukkosten, ontwerp van de hoes en uiteraard SABAM. 
Dus het is nog een groot vraagteken wat er allemaal in de toekomst gaat gebeuren."

Qua liedjes is het enorm variabel waar ik op schrijf. Naast ‘grat van de plank’ wat eerder amusement is heb ik onlangs samen met Johny Cooman ‘Elke kiejr’ opgenomen. 
Dat liedje gaat over mijn vroege jeugd met mijn overgrootouders aan St-Anna en Jefkescarnaval. Misschien staat er een ‘specialleke à la rebbekes’ op de CD van Porteplum dit jaar...

Verder staan er nog een paar liedjes gepland. De variatie is breed. Het mag wel eens met een kwinkslag zijn. Af en toe krijgt ge dan wel eens commentaar zoals bij ‘spagen’ (precies of niemand heeft tijdens of na een baal zijn maaginhoud tevoorschijn 'getoverd'?) Of zoals bij ‘rebbekes’. Dat is bij sommigen ook op de maag blijven liggen. Als ‘snotneus’ steek ik graag de draak met vanalles in liedjes. Dat is nog altijd de ziel van carnaval, lach en spot. 

Jammer dat sommigen dat vergeten zijn. Ik heb carnaval niet uitgevonden zoals sommigen beweren maar we nemen alles te serieus in carnaval. Er zijn binnen en buiten de carnavalswereld mensen die ergere zaken meemaken. Dat ze hun daar druk om maken i.p.v. 3 minuten gelach en gezever."


STEM

Carnavalaalstkoentje:
"Je stem is ook veel veranderd tegenover vroeger. Je zingt hoger en je kan makkelijker toonhoogte houden. Hoe komt dat?"

Gil:
"Tussen de opnames van het liedje van de poepverbranding en nu zit al bijna 2 jaar. Mijn stem is ook veranderd. Zowel Chris (Den Boein) als Dirk (de foef) zeiden dat ik moest proberen van hoger te zingen. Als klein gezet manneken is dat niet zo evident maar ondertussen door meer liedjes op te nemen en live te zingen ‘groeit’ de stem ook. Zowel op gebied van schrijven als zingen probeer ik ook vooruit te gaan."


TOEKOMST

Carnavalaalstkoentje:
"Wat zijn de verdere plannen?"

Gil:
"Dit jaar wordt het druk op vlak van muziek en isomo. Sinds deze zomer ben ik fier lid bij TENON (AKV 't Es Na Of Noeit), er moet nog een liveshow en een campagneliedje voor JEL ver ’n Orend geschreven worden en ik heb de kans bij het show-/decorteam van Cali. 
Het belooft een druk maar plezant jaar te worden vol nieuwe uitdagingen!"

Bedankt Gil voor dit interview.

Grat van de Plank live: (fuif Oeverboeft)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten