Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 24 augustus 2012

Voorbereiding Bloemencorso Blankenberge: Luc Cocquyt, of een Lodderoeig is ook een 'Strandblomme'


(©Carnavalaalstkoentje: Corsogroep 'De Strandblomme' Blankenberge, thema 2012)

Eén van de mooiste verhalen in het carnavalsmilieu, is toch dat van Luc Cocquyt. Of hoe een Lodderoeig ook een 'Strandblomme' is!

LODDEROEIG

Ik ontmoette Luc al enkele keren en z'n passie voor carnaval én corso verdient zéker een plaatsje op deze blog!

Luc, hoe ben je eigenlijk bij De Lodderoeigen terecht gekomen?
"Dat gebeurde eerder toevallig en het waren zij die bij mij terechtkwamen.
Op een dag werd ik gecontacteerd dat een Aalsterse Carnavalsgroep dringend op zoek was naar betonijzer, toen ze een onverwacht probleem hadden met een braak aan hun wagen. Ze waren in Blankenberge voor het corso"
(n.v.d.r.:LOD doet daar al sinds 2006 aan mee).

"Ik heb in Blankenberge een bouwbedrijf en gaf hen met plezier het nodige ijzer mee. Kort daarop zijn we samen iets gaan drinken. Het gesprekje ging onder meer over 'wagenbouw'.
Ik had er mijn eigen corsogroep (De Strandblomme, zie verder) en we werkten hoofdzakelijk met hout en ijzer, terwijl De Lodderoeigen vertelden dat zij door middel van isomo een lichter materiaal gebruikten, waarmee je veel fijner kan werken.
 

Zo vroeg ik hen of ik een kijkje mocht nemen in de Aalsterse Werkhallen bij De Lodderoeigen.
Omdat ik de smaak te pakken had en veel wou 'bijscholen', bezocht ik ook de andere hallen en na enkele keren klonk het al van 'Ha, Blankenberge is daar ook...'
De Lodderoeigen waren volop bezig met hun 'Drakenthema' in 2010 en ik kwam zo om de twee weken eens 'observeren'.
Maar het 'kriebelde' (ik kan niet stilzitten) en algauw werkte ik al wat mee."



(©Carnavalaalstkoentje: Corsogroep 'De Strandblomme' Blankenberge, thema 2010)

Luc, wat is nu het meest bijgeleven?
"Wat opvalt -en wat ik zag als 'buitenstaander' toen- is dat de collegialiteit nog groot is in Aalst! Als je weet dat ondanks de gezonde 'concurrentie' de groepen erg aan elkaar hangen."

En dus hadden De Lodderoeigen er een lid bij?
"En zo werd ik stilaan volwaardig lid en stel ik in de zomer mijn werkplaats ter beschikking voor zowel mijn eigen corsogroep, als de 3 thema-wagens van De Lodderoeigen.
Ondertussen kom ik graag naar Aalst, al kost het me telkens een uurtje rijden.
M'n zoon is ook een Lodderoeig geworden en kan zelfs al prima overweg met isomo!
En het feesten met carnaval is uiteraard ook voor mij de bekroning!"


DE STRANDBLOMME

Vertel eens wat meer over de de corsogroep waar je voorzitter van bent.
"Mijn corsogroep heet De Strandblomme, de enige corsogroep uit Blankenbergse zelf. Voor vier jaar was er geen enkele groep uit het 'eigen' Blankenberge die meedeed.
Vorig jaar werden we knap derde en wat me nog meer deugd deed, we kregen de Publieksprijs!
Uiteraard moeten we ons schikken naar het corsothema ('Kleur' dit jaar), maar voor de uitwerking is er nog creatieve ruimte genoeg!"


Wanneer begin je er dan aan?
"Dit jaar startte ik met de opbouw van het ijzerwerk al in de kerstvakantie . Voordien en tussen Nieuwjaar en Krokus, gaat m'n volledige vrije tijd naar Aalst Carnaval en De Lodderoeigen.
Vorig jaar was De Strandblomme met haar bewegende moto's een adembenemend spektakel".

























(©Carnavalaalstkoentje: Corsogroep 'De Strandblomme' Blankenberge, thema 2011)

En wat mogen we verwachten van 2012?
"Ook nu zal het ook 'de moeite' zijn! We trekken 'Ten Strijde' met een leger van (bewegende) zeepaardjes, Neptunus op z'n gevleugeld paard én prachtige kostuums.
Ook details en accessoires (zoals in Aalst) zullen niet ontbreken!
De wagen is verfijnd gemaakt: je kan er als het ware dwars doorheen kijken!
Nu nog afwerken en als laatste het zwaarste werk: afwerken met tienduizenden bloemen!
En stiekem hopen op een goede prijs, een warm applaus en...mooi weer!"




Bedankt Luc voor dit verhaal en interview en nog veel succes met zowel De Strandblomme als De Lodderoeigen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten