Welkom bij 'Carnavalaalstkoentje'

vrijdag 7 juni 2013

Carnavalstoet 2014 moet korter, vlotter, minder luid en..veiliger! (Artikel 1)


(Foto's ©Carnavalaalstkoentje)

Tijdens de vergadering tussen de 'Dienst Organisatie' en de 'Officiële Carnavalsgroepen' (donderdag 6 juni 2013) lekten enkele opmerkelijke nieuwsfeiten uit,
die onder meer via Facebook en AalstNieuws.be bekend werden gemaakt:

http://www.aalstnieuws.be/carnaval/item/1311-carnavalsstoet-wordt-minder-luid-korter-en-nog-mooier#.UbEFAZxYlBp

Ook op de Redactie van Carnavalaalstkoentje kwamen diverse reacties los.
Carnavalaalstkoentje plaatst daaruit 'een bloemlezing'..



GELUID

Er werden foto's getoond van installaties die goed afgesteld staan,
om de groepen een idee te geven van hoe men wel degelijk het geluidsniveau kwalitatief en toch 'binnen de normen' kan brengen.
Als 'tip' gaf men aan om dus 'GEEN geluidsmuur' op te bouwen, maar gelijkmatig het geluid te verdelen op de wagen (vb. bij de Grote Groepen).

De metingen werden in 2013 uitgevoerd op 3 locaties: 13 van de 63 AKV's zaten boven de wettelijke norm.
De muziek op de Grote Markt, ook toen de pompiers speelden, was steeds op een goed niveau!
Op het Vredeplein ging het geluidsniveau omhoog naarmate de nacht vorderde, maar dat zou volgens een 'logische uitleg' komen door een paar Losse Groepen (met zware geluidsinstallaties) die daar dan kwamen plaatsnemen.

De geluidsmeting zal volgend jaar (volgens één van onze bronnen) opgenomen worden in de 'bonuspunten'.
Het opvullen van de generatoren zou dan weer uit de 'bonuspunten' gaan..

Op de Grote Markt is de muziek ook niet gelijkmatig verdeeld, klonk een opmerking.
De installatie nu speelt richting tribunes, maar tijdens de stoet en ook 's avonds, hoor je bijna niets als je aan de Kerkstraat of Lange Zoutstraat staat.
Dus wil men bekijken om eventueel een betere positie van installatie te voorzien, zodat ook daar muziek klinkt.




GENERATOREN

Vanaf 2014 zal men verplicht een 'diesel' moeten gebruiken,
generatoren die geen 'hervulling' nodig hebben.
Maar omdat er ook kleinere generatoren zijn voor de kleine karretjes, moet daarover nog worden nagedacht.
(die kleine generatoren moeten wel opgevuld kunnen worden, klonk de 'kritiek').




LENGTE WAGENS

Ook over de lengtemetingen bij de praalwagens werd gepraat.
In 2013 werden de verbindingen tussen de wagens niet mee-gemeten om de totale lengte te bepalen.
Daardoor bleken dus vele groepen minder lang, dan ze in feite waren.
Omdat er gevreesd wordt dat de groepen anders makkelijk tot vele meters zouden kunnen bijbouwen -vb. Grote Groepen kunnen hierdoor makkelijk tussen de 5 en 10 meter bijbouwen, zonder té lang te zijn- worden die assen waarschijnlijk wél opnieuw meegeteld vanaf 2014.




VEILIGHEID WERKHALLEN

Een tijdje terug werd al bekend gemaakt dat men de Werkhallen wil 'her-lijnen'...
Maar daarover moet men nog concretiseren.
De bedoeling zou zijn dat er centraal een gang van een meter komt, maar ook dat er een branddeur wordt voorzien achteraan de hal (ook in de 'dubbele' hangars).
Wat betekent dat er aanpassingen nodig zijn, om plaats te kunnen maken voor die deur.


Er werd ook nog gepraat over de 'gaten' in de stoet en hoe die invloed hebben op de totale duur-lengte.

Kortom, een blijkbaar vruchtbare en constructieve vergadering,
althans van wat wij opmaken uit de diverse reacties die we ontvingen.
Bronnen bekend bij de redactie.

Carnavalaalstkoentje distantieert zich van eventuele 'fouten' of 'verkeerde interpretaties', maar kreeg voldoende én betrouwbare info binnen over deze vergadering voor dit artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten