Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer & Seppe Baeten stelden zich voor als Kandidaten-Prins Aalst 2025! Binnenkort volgen Johan & Sjalen nog! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

dinsdag 21 januari 2014

50 jaar Prins Henri (Prins Hendrik I 1964): een prachtverhaal! *INTERVIEW*


Foto: ©Carnavalaalstkoentje, interview met Prins Hendrik I

50 JAAR LATER (2014)

In de aanloop naar Carnaval 2014 mocht ook Prins Hendrik 1964 (Prins Henri) niet ontbreken in onze reeks van 'unieke interviews'!

We spraken af met een Prins die ons meeneemt in het carnavalsverleden!

Carnavalaalstkoentje:
"50 jaar Prins in 2014, dat mag zeker niet zomaar voorbijgaan. Stel eerst jezelf maar eens voor..."

Prins Hendrik:
"Ja Koen, 50 jaar, da's een tijdje terug hé. Ik had dat zelf niet verwacht om dit nog te mogen beleven...
Ik ben 42 jaar fotograaf geweest, dus was ik vaak aan het werk, ook tijdens carnaval...
Als medestichter van De Prinsencaemere heb ik dus om dié reden niet zoveel kunnen betekenen voor hen of hun activiteiten.
Maar ik hou nog contact..."


©Prins Hendrik I: zijn toegangskaartje als 'Kandidaat'


KANDIDAAT

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe kwam je erbij om Prinsj te willen worden?"

Prins Hendrik:
"Toen ik zo'n 22 jaar was, zegden mijn collega's 'Allee, doe eens mee voor Prins'...
Want zo simpel was dat toen.
Ge moest die avond een speech geven en het volk meekrijgen met een 'waar of niet-waar'-spel bijvoorbeeld..."


©Prins Hendrik I: de 3 medekandidaten in 1964


CAMPAGNE

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe zag je campagne er dan uit?"

Prins Hendrik:
"Campagne?
Je moest alles op alles zetten die dag, zeg maar avond zelf!
Er waren toen nog geen affiches of eetfestijnen, zelfs geen 'campagnes' zoals we die nu kennen...
Je kreeg één kans in de Couverture in de Schoolstraat (de Stadsfeestzaal toen).
Die avond zelf diende je te 'bewijzen' dat je een goede Prins zou kunnen zijn!
Want er was ook geen voorverkoop van kaarten, je moest zélfs geen liedje(s) zingen.
Of toch... Er was 'iets' *lacht*
Als ze wisten dat je kandidaat was: ne keer trakteren op café.
Noem het vooral 'heel gewoon doen'..."


©Carnavalaalstkoentje: de Prins van 1964 anno 2014


WENS

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe sta je tegenover de huidige tijden en het 'campagne voeren'?"

Prins Hendrik:
"Ze maken het 'kapot' allemaal, ik heb verhalen gehoord van mensen die leningen aangingen om te kunnen meedoen, die grote sponsors nodig hebben, budgetten... Er jààààààren mee bezig zijn, zonder garanties om te winnen!
Ik heb daar in mijn tijd écht van genoten, van die 'eenvoud'...

Koen, dat zou nu ook eens moeten hé?
Dat er eens iemand opstaat die zich inschrijft, geen geld spendeert en zomaar de avond zelf een optreden brengt... of een sketch.
Geloof me, pas dàn zal het veranderen..."


©Prins Hendrik: couverts als cadeau voor de winnaar!


COUVERTS

Carnavalaalstkoentje:
"Die Prinsenverkiezing van 1964, was de stad daar ook mee begaan?"

Prins Hendrik:
"En of, iedereen wou wel eens in beeld komen...
De winnaar kreeg als geschenk een set 'couverts'.

Het kostuum ging zelfs verschillende jaren mee...
Mijn kostuum was eerder dat van Kamiel!
Het werd aangepast en het moest één jaar later, in 1965, ook nog dienen voor mijn opvolger.
Prins Simon D'hondt droeg het dus ook.
Dik, dun, lang, breed: de stiksters van 't stad konden er wel mee overweg!"


©Prins Hendrik: het verdict is gevallen!


VERDIENDE WINNAAR

Carnavalaalstkoentje:
"Won je makkelijk?"

Prins Hendrik:
"Ik was op voorhand niet de favoriet, iedereen gokte op een medekandidaat.
We waren met vier, de stemming was eerlijk en ja, ik had het meeste volk achter mij.
Ik kreeg de mensen ook mee tijdens mijn 'optreden'..."


©Prins Hendrik: felicitaties van Schepen Claus. Op de achtergrond Prins 1963 Kamiel Sergant


PRINSENJAAR

Carnavalaalstkoentje:
"En erna, hoe verliep je Prinsenjaar?"

Prins Hendrik:
"Je kreeg je lint, je cadeau en die avond was je de 'held'.
Als hoogtepunt beleefde je uiteraard de stoet en er waren nog wat verplichte 'formaliteiten' in die dagen...
Maar voor de rest vroeg men mij gedurende het jaar één keer: om mee te gaan naar Blankenberge.
Méér was dat niet..."


©Prins Hendrik: overhandiging van het lint


We bedanken Prins Hendrik I 1964 (Henri Arijs) voor dit interview en het delen van het exclusieve beeldmateriaal.

SFEERFOTO'S

©Prins Hendrik: trotse Prins in de stoet van 1964


©Prins Hendrik: op de 'Prinsenwagen', jarenlang reed deze mee in de stoet


©Prins Hendrik / Krantenarchief: de 'Proklamatie'

1 opmerking: