Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 2 januari 2014

Aalsterse Carnavalswagens nagebouwd in LEGO: Arno vertelt het verhaal *INTERVIEW*

(©Carnavalaalstkoentje, op de foto met Arno)

BLOG

Dat ook de 'Jonge Garde' zich op hun eigen manier wil inzetten voor carnaval,  bewees Arno Verhaeghe.
Hij is de webmaster van een andere carnavalsblog, de 'CarnavalOilsjtBlog', KLIK


CARNAVAL IN LEGO

(foto's lego: ©COB, Arno Verhaeghe: wie herkende Bedesterd 2013?)

Arno probeert 'eigen accenten' te leggen en vooral met z'n reproducties in (!) LEGO mag hij 'gezien worden'!
Hij bouwt momenteel urenlang aan z'n 2e reeks.

Nadat de eerste in het voorjaar erg enthousiast werd onthaald.

Carnavalaalstkoentje contacteerde Arno voor een interview

Carnavalaalstkoentje:
"Wie ben je? Want je naam zal niet voor iedereen bekend klinken?"

Arno:
"Ik ben Arno Verhaeghe, 16 jaar en sinds een klein jaar heb ik ook een blog over carnaval.
Ik maak filmpjes met het carnavalsnieuws en je blijft ook bij mij op de hoogte van wat er allemaal te doen is in Aalst, wat te maken heeft met carnaval."


Carnavalaalstkoentje:
"Hoe kom je erbij om met LEGO te werken? Het idee..."

Arno:
"Van kleins af aan speelde ik enorm graag met Lego.
Ik maakte mijn eigen stad.
In de zomer maakte ik een podium, in de winter begon ik al aan carnaval, wagens die gewoon snel gebouwd waren."


Carnavalaalstkoentje:
"Hoeveel werk kost het je: aantal uren, bouwsteentjes,...
Want op één-twee-drie bouw je dit toch niet hé?"


Arno:
"Mijn steentjes heb ik nooit geteld, maar ik heb een koffer van 1.5m lang, 60cm breed en 30 cm hoog helemaal gevuld + nog enkele losse sets.
Het zijn er dus een heel pak!
Voor het bouwen van een praalwagen kost me 2 à 3 dagen afhankelijk van de grootte, aantal poppen,..."


(foto's lego: ©COB, Arno Verhaeghe: wie herkende Tisj 2013?)


WERKWIJZE

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe ga je concreet te werk Arno?
Doe je dat aan de hand van foto('s), hoe selecteer je je materiaal, ...?"


Arno:
"Ik bestudeer eerst foto's en filmpjes van de groep om er een zo volledig mogelijk beeld van te krijgen. Ook het bijbehorend stoetliedje wordt 'grijsgedraaid' om helemaal de sfeer van het thema en de groep te hebben.
Al mijn blokjes liggen door elkaar, enkel speciale blokjes (zoals scharnieren, blokjes met noppen aan 2 kanten,...) liggen apart.
Bij het bouwen staat mijn laptop bij mij om de foto's in detail te kunnen zien en ze dan zo 'perfect' mogelijk nabouwen.
Ik zou ook nog willen toevoegen dat ik ook eerst een digitaal ontwerp maak.
Zo kan je beter vergelijken en 'tover' je het eindresultaat al voor je"


Carnavalaalstkoentje:
"Je gebruikt dan deze creaties om er filmpjes van te maken, ook foto's op je blog..."

Arno:
"Ik maak er dus een artikeltje over en indien er iets speciaals aan de wagen is, bijvoorbeeld bewegingen of lichteffecten, maak ik er een filmpje van.
Dit om de mensen een zo getrouw mogelijk beeld te geven van hoe het (na)gemaakt is."


(foto's lego: ©COB, Arno Verhaeghe: digitaal ontwerp en 'uitwerking')


TWEEDE REEKS

Carnavalaalstkoentje:
"De toekomst, hoe ziet die er uit, want dit is al je tweede reeks..."

Arno:
"Zolang Aalst Carnaval blijft bestaan, zal ik mijn wagens blijven maken en zolang de mensen het plezierig vinden om te zien, blijf ik ze op mijn blog posten.
Er zijn zoveel mooie wagens geweest in het verleden...
Je kan blijven bouwen en verbeteren..."


Interview met dank aan Arno Verhaeghe.

Vanaf zaterdag 4 januari 2014 wekelijks op zijn blog:
DE TWEEDE LEGOREEKS!

Aflevering 1: 'De Loizemaanen 2013': KLIK

(Carnavalaalstkoentje stelt, op vraag van Arno, graag beeldmateriaal ter beschikking voor het bouwen van de 'historische praalwagens' in Lego)

(foto's lego: ©COB, Arno Verhaeghe: wie herkende Reus Kamiel?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten