Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 27 januari 2016

*REPORTAGE / INTERVIEW* Carnavalstentoonstelling: fotoproject 'Ensemble, in de rand van Carnaval' door Jeroen Brejou

Foto's: ©Carnavalaalstkoentje: Jeroen Brejou

CARNAVAL

Elk jaar opnieuw probeert 't Gasthuys - Stedelijk Museum Aalst een mooie, tijdelijke tentoonstelling aan te bieden rond Aalst Carnaval!

Dit jaar verkoos men de lego van Arno Verhaeghe (artikel volgt
en de foto's van Jeroen Brejou...

 Carnavalaalstkoentje sprak met Jeroen!


Jeroen:
"Ik ben geboren in Aalst en de affiniteit is altijd gebleven...
Ik woon in Gent, ben beroepsfotograaf en tegelijk geef ik ook les.
Dit is mijn eerste tentoonstelling hier in Aalst..."



Jeroen:
"In dat carnavalsmilieu kwam ik toevallig terecht en het eerste doel was eigenlijk totaal iets anders op beeld zetten dan wat je hier kunt zien.
Ik ging oorspronkelijk een carnavalsgroep volgen, dat was in 2013.
Alle foto's komen uit die periode ook."



Jeroen:
"2013: een koude editie, ik stond te bevriezen...
Maar die groep ging precies in 'klikjes' zijn eigen weg na het eten.
En daar stond ik dan.
Ik ben dan maar gaan rondkijken en wat ik zag was indrukwekkend.

4 uur 's nachts: die kerel op zijn kleine bike!
Ik ben dan maar beginnen fotograferen,
de nacht van zondag op maandag."



Jeroen:
"Het fascineerde me op den duur:
de transformatie in die nachtbeelden.
De carnavalist zegt 'foert',
3 dagen lang..."



Jeroen:
"Het zijn bewust ook beelden zoals ze zijn:
geen afgewerkte foto's,
maar getrokken in hun omgeving,
het past gewoon, het moest zo.
Ik kon en wou er niks aan veranderen."



Jeroen:
"Je ziet hier zo'n afschermbord.
Tijdens carnaval zullen mijn foto's er ook tussen hangen.
Niet op kwaliteitspapier,
maar het is wel een meerwaarde vind ik.
Het is 'hun concept',
dat van de carnavalist..."



Met dank aan Jeroen Brejou!

Tentoonstelling tot en met zondag 28 februari.

't Gasthuys - Stedelijk Museum Aalst
Oude Vismarkt 13, 9300 Aalst
tel. 053 72 36 02
musea@aalst.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten