Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 29 januari 2016

*REPORTAGE / INTERVIEW* Carnavalstentoonstelling 'Oilsjt Geblokt' & 'Carnavalsaffiches 2016'

Foto ©Carnavalaalstkoentje: Lego-versie Affiche 2016

GEBLOKT

Dat ook de 'Jonge Garde' zich op hun eigen manier wil inzetten voor carnaval,  bewees Arno Verhaeghe.

Hij is al jaren verzot op lego en raakte jaren geleden in de ban van Aalst Carnaval.

In dezelfde ruimte kun je de inzendingen van niet gekozen affiches 2016 zelf 'beoordelen'...

Ook de fototentoonstelling van Jeroen Brejou is te bewonderen: KLIK

Een combinatie van die 3 is nog tot en met 28 februari te zien in het Stedelijk Museum van Aalst...

CARNAVAL IN LEGO

Foto: ©COB, Arno Verhaeghe, archief: Bedesterd 2013

WIE?

Arno probeert 'eigen accenten' te leggen en vooral met z'n reproducties in (!) LEGO mag hij 'gezien worden'!

Hij bouwde urenlang aan de werkjes voor de tentoonstelling
en wil iedere bezoeker laten genieten van z'n enorme inzet met 'kleine blokjes'...

Foto: ©Carnavalaalstkoentje: Krejeis 2015

Carnavalaalstkoentje contacteerde Arno voor een interview...

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe kom je erbij om met LEGO te werken? Het idee..."

Arno:
"Van kleins af aan speelde ik enorm graag met Lego.
Ik maakte mijn eigen stad.
In de zomer maakte ik een podium, in de winter begon ik al aan carnaval, wagens die gewoon snel gebouwd waren."


Foto: ©Carnavalaalstkoentje: scepter

Carnavalaalstkoentje:
"Hoeveel werk kost het je: aantal uren, bouwsteentjes,...
Want op één-twee-drie bouw je dit toch niet hé?"


Arno:
"Mijn steentjes heb ik nooit geteld, maar ik heb een koffer van 1.5m lang, 60cm breed en 30 cm hoog helemaal gevuld + nog enkele losse sets.
Het zijn er dus een heel pak!
Voor het bouwen van een praalwagen kost me 2 à 3 dagen afhankelijk van de grootte, aantal poppen,..."


Foto: ©Carnavalaalstkoentje: Ros Balatum

Arno:
"Ik wil laten zien dat je je niet altijd aan de boekjes moet houden die bij een set zitten, maar je creatief moet zijn en iets maken wat je zelf leuk vindt, daar haal je dan zelf ook veel meer voldoening uit, in mijn geval zijn dat praalwagens. 

Net als de andere tentoonstelling (van Jeroen) toont het een andere (positieve) kant van Aalst Carnaval..."

Foto: ©Carnavalaalstkoentje: De Poipeplekkers 2015

Carnavalaalstkoentje:
"Welk doel heb je hierbij?"

Arno:
"De tentoonstelling is ook voor jong en oud. 
Kinderen vinden het leuk, want het is en blijft speelgoed, volwassenen vertellen me dan weer dat ze herinneringen uit hun kindertijd kunnen ophalen."

Foto: ©COB, Arno Verhaeghe: wie herkende Tisj 2013?

WERKWIJZE

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe ga je concreet te werk Arno?
Doe je dat aan de hand van foto('s), hoe selecteer je je materiaal, ...?"


Arno:
"Ik bestudeer eerst foto's en filmpjes van de groep om er een zo volledig mogelijk beeld van te krijgen. Ook het bijbehorend stoetliedje wordt 'grijsgedraaid' om helemaal de sfeer van het thema en de groep te hebben.
Al mijn blokjes liggen door elkaar, enkel speciale blokjes (zoals scharnieren, blokjes met noppen aan 2 kanten,...) liggen apart. 


Bij het bouwen staat mijn laptop bij mij om de foto's in detail te kunnen zien en ze dan zo 'perfect' mogelijk nabouwen.
Ik zou ook nog willen toevoegen dat ik ook eerst een digitaal ontwerp maak.
Zo kan je beter vergelijken en 'tover' je het eindresultaat al voor je"


Foto's:  ©COB, Arno Verhaeghe: digitaal ontwerp + uitwerking 2013)

WORKSHOP ONTWERPEN LEGOWAGENS

Op zaterdag 13 februari, van 14u30 tot 17u is er een workshop!
Deze carnavalsworkshops is gericht op kinderen van 6 tot 12 jaar.

Ontdek samen met Arno hoe hij van een digitaal ontwerp een afgewerkte praalwagen maakt. 
Hij gaat samen met jou aan de slag om je eigen carnavalswagen digitaal te ontwerpen. 
Je krijgt je unieke ontwerp mee naar huis, waar je het naar hartenlust kunt uitbouwen.

Deelname kost 5 EUR, reserveren is niet nodig. 
Kinderen moeten begeleid worden door een volwassene. 
Een laptop staat ter beschikking maar wie een eigen laptop heeft mag die zeker meebrengen, zo kan je thuis verder werken.

Foto: ©Carnavalaalstkoentje: Beschomt 2015

Foto: ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2015

 Foto: ©Carnavalaalstkoentje:Pompiers, Delforge & De Popverbranding
 
AFFICHES

Ook worden alle niet gekozen inzendingen van de carnavalsaffiches 2016 getoond!

In première zie je ook een nieuw ontdekt 16mm-filmpje over het Aalsters carnaval uit 1932!


Interview met dank aan Arno Verhaeghe.

Info Stad Aalst? KLIK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten